TIHI UBICA: Korona razara one koji godinama udišu zagađen vazduh!
Foto: Beta

TIHI UBICA: Korona razara one koji godinama udišu zagađen vazduh!

Društvo -

Najnovija istraživanja u Holandiji, objavljena u Vorld ekonomik forumu, pokazuju da je povećanje koncentracije sitnih čestica od jednog mikrograma po kubnom metru vazduha povezano s porastom obolevanja od kovida i da dolazi i do smrtnog ishoda

Visoki stepen zagađenja vazduha može da poveća rizik od težih oblika i umiranja od kovida 19, pokazala je nedavna studija urađena u Holandiji, ali i ranija istraživanja Svetske zdravstvene organizacije.

Posebno zabrinjava činjenica što se i Beograd, ali i mnoštvo mesta u Srbiji, skoro celu zimu nalazio u „crvenom“ zbog zagađenja vazduha, a čak je i nekoliko dana bio i među najzgađenijim gradovima na svetu, dok je rekord postignut u januaru sa čak 173 mikrograma PM čestica, iako je dozvoljeno do 50!

Respirator

Prvo je doktorka Marija Neira iz SZO rekla za BBC njuz da bi zemlje sa visokim stepenom zagađenosti vazduha trebalo da intenziviraju pripreme za borbu sa koronom jer mogu da imaju pacijente sa teškim stanjima obolevanja. Zatim je poslednjih dana na stranicama Vorld ekonomik foruma objavljena informacija o najnovijem istraživanju u Holandiji, koje otkriva povezanost između nivoa zagađenja vazduha i broja slučajeva zaraženih virusom u toj zemlji.

- Povećanje koncentracije sitnih čestica od jednog mikrograma po kubnom metru vazduha povezano je sa porastom obolevanja od korone. Virus se širi prvenstveno na pluća, i od brzine širenja, kao i obuhvata, zavisi mogućnost izlečenja. Respirator može olakšati situaciju jer upumpava kiseonik u pluća. Međutim, ako su pluća zahvaćena virusom sa svih strana, oko njih se formira sloj gnoja i kiseonik ne može iz pluća da dođe do krvi. Smrtni ishod je tada skoro izvestan. Pored drugih bolesti i neumerenog pušenja, pluća oštećuje i višedecenijsko udisanje zagađenog vazduha - navodi se u istraživanju. Pulmolog dr Tatjana Radosavljević kazala je za Kurir da ljudi čija su pluća oštećena dugogodišnjim aerozagađenjem nemaju veći rizik da obole od koronavirusa, ali zato imaju veću šansu da razviju tešku kliničku sliku na plućima.

- Nakon oštećenja pluća aerozagađenjem i udisanjem lošeg vazduha postoji povećan rizik od ozbiljnijeg toka bolesti i težeg ozdravljenja od korone jer su pluća već oštećena i ne mogu da se bore sa ovim virusom, koji prvenstveno i napada pluća. To je ta dodatna opasnost koja postoji od aerozagađenja, koje smo imali u zimskim mesecima. Aerozgađanje može da dovede i do bronhijalne astme, opstruktivne bolesti pluća, pa čak i karcinoma, jer je taj organ onda biološki oslabljen da se bori za bolešću - objasnila je dr Radosavljevićeva.

Leka nema

Filip Radović, direktor Agencije za zaštitu životne sredine, kaže za Kurir da, ako korona napada respiratorne organe, logika nalaže da su u većem riziku ljudi kojima su oni oštećeni povećanim stepenom zagađena vazduha: - Suspendovane čestice, tj. mikrogrami po kubnom metru ili PM čestice, najdominantniji su zagađivači vazduha i mogu imati izrazito loše efekte po zdravlje ljudi ako se nalaze u vazduhu u većim količinama od dozvoljenih 50 mikrograma. Trenutno ni Beograd, niti ijedan drugi grad u Srbiji nema povećano aerozagađenje, a građani kvalitet vazduha u svojim sredinama mogu pratiti na našem sajtu. Lek protiv zagađenja vazduha ne postoji, ali postoji posvećenost i entuzijazam kod najviših činilaca da se zagađene smanji, a formirana je i radna grupa na čijem čelu je premijerka Ana Brnabić.

foto: Nemanja Nikolić

Katastrofalna statistika u Srbiji Čak 6.000 ljudi godišnje umre od lošeg vazduha

l Podsetimo, u Srbiji godišnje umre, prema zvaničnim podacima SZO, 6.000 ljudi od bolesti izazvanih lošim kvalitetom vazduha, a kao glavni krivac označene su PM-10 čestice, poznate kao nevidljive ubice iz vazduha. Taj nevidljivi ubica iz vazduha je prašina manja od 10 mikrometara i predstavlja smešu dima, čađi, prašine i kiseline, uz teške metale poput olova, kadmijuma, nikla i arsena, a nastaje kao posledica kombinovanog uticaja grejanja, saobraćaja i industrije.

Jelena Pronić

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja