Od početka kovid 19 epidemije do danas u trijažno-prijemnoj ambulanti naše klinike pregledano je ukupno 7.060 pacijenata sa potvrđenom ili suspektnom infekcijom.
Oko polovina njih primljena je na dalje lečenje u kovid bolnice Kliničkog centra Niš, kaže za Danas rukovodilac Klinike za infektivne bolesti KC Niš Miodrag Vrbić.
* Ima li KC Niš danas sve potrebne aparate – respiratore, kiseoničnu potporu i slično, i dovoljno zaštitne opreme?
– Niški KC raspolaže svom neophodnom medicinskom i zaštitnom opremom potrebnom za zbrinjavanje aktuelno obolelih, kao i očekivanih novoprimljenih pacijenata. Naravno, svakodnevno planiramo opremu i dodatne bolničke kapacitete u slučaju nepredviđenih, pa i najnepovoljnijih epidemioloških trendova.
* Svakako nije jednostavno opisati svakodnevnu i neposrednu borbu protiv infekcije korona virusom. U najkraćem – kako izgleda dan zdravstvenih radnika „na prvoj liniji“?
– U većini kovid bolnica KC Niš, pa i na Klinici za infektivne bolesti, rad je organizovan po tipu dvadesetčetvoročasovih dežurstava, tokom kojih medicinsko osoblje pola vremena učestvuje u direktnom zbrinjavanju obolelih. To vreme provedeno u zaštitnoj opremi, ne znam kako da vam ilustrujem – da li licima izmenjenim do neprepoznatljivosti, ili učestalim kolapsima zbog iscrpljenosti i dehidratacije? A onda, opet, i u časovima odmora sanjate kovid situacije, dramatične, nepredvidljive, kakve obično znaju da budu. Da li biste to radili – ako niste motivisani? Da li biste to radili – ako se bojite? Da li ćete se radovati svakom izlečenom pacijentu i biti utučeni i poraženi svakom smrću?
* Iz Vašeg iskustva, koliko je ovaj virus opasan, nepoznat i nepredvidljiv? Ima li zaštite?
– Virus je već dovoljno poznat i u potpunosti genetski mapiran. Nedovoljno su razjašnjene specifičnosti njegovog imunobiološkog odnosa sa domaćinom, koji karakteriše i nepredvidljivost toka bolesti. Ima značajan mortalitet, posebno u kontekstu velikog broja obolelih i ograničenih mogućnosti lečenja. Odatle je jasan i nezamenjiv značaj prevencije infekcije, u prvom redu nošenjem maski i održavanjem fizičke distance.
Pacijenti uglavnom zahvalni za ohrabrenje
* Kako pacijenti doživljavaju lekare i medicinske sestre i tehničare koji se bore za njihov život? Polažu sve nade u njih, zahvalni su, uplašeni, nervozni ili nezadovoljni?
– Najvećim delom, pacijenti su zahvalni za svako ohrabrenje koje im pružamo, kao i za trud, posvećenost i prisnost – pre svega medicinskih sestara i tehničara.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.