Trivić: Pripremamo se za nastavu koja će 1. septembra početi u školskim klupama
Pripremamo se za nastavu koja će 1. septembra u Republici Srpskoj početi u školskim klupama, poručuje ministarka prosvete i kulture RS Natalija Trivić.
Kaže da će Ministarstvo prosvete i kulture RS, svakako, postupiti po preporukama i merama Ministarstva zdravlja i socijalne zaštite i Instituta za javno zdravstvo RS.
- Najvažnije je da organizacija nastave bude najbolji model koji će zadovoljiti i obrazovnu i zdravstvenu komponentu u obrazovanju u uslovima koje nam nameće virus korona - naglašava Trivićeva u intervjuu za Srpskainfo.
Šta ako nastava, ipak, ne bude mogla da se odvija u školama?
Tražićemo najbolje rešenje u skladu sa onim što bude diktirala epidemiološka situacija. MPiK je, u saradnji s Republičkim pedagoškim zavodom, RTRS i 410 prosvetnih radnika, u veoma kratkom vremenskom periodu obezbedilo nesmetano odvijanje vaspitno-obrazovnog procesa tokom panedmije. Svakako ćemo do kraja jula definisati jasne smernice za nastavni proces u novoj školskoj godini, kao i mere zaštite od virusa korona u obrazovnim ustanovama.
U kojoj meri ste zadovoljni dosadašnjom realizacijom nastave na daljinu?
Nastava na daljinu realizovana je veoma uspešno, na čemu čestitam svim prosvetnim radnicima, učenicima i njihovim roditeljima. Dobra strana nastave na daljinu je što su stečena nova i korisna iskustva u korištenju svih raspoloživih digitalnih alata, te što je značajno unaprijeđena komunikacija i odnos između učenika i nastavnika. Od naredne školske godine podsticaćemo razvijanje poverenja i održavanje postignutog nivoa komunikacije između učenika i nastavnika i posle održavanja redovne nastave u učionicama. Ako je učeniku potrebna dodatna podrška i pojašnjenje, nastavnici treba da budu na raspolaganju i posle redovne nastave.
Koje su manjkavosti ovog programa?
Neposredni kontakt i komunikacija među učenicima, te između učenika i nastavnika, vrednost je redovnog vaspitno-obrazovnog procesa koja je izostala u toku izvođenja nastave na daljinu. Isključivost onlajn nastave nije najbolji model za sticanje znanja naših učenika, posebno nižih razreda osnovnih škola, već samo nužan u uslovima u kojima smo se našli.
Šta je dogovoreno na nedavno održanom sastanku s predstavnicima aktiva direktora srednjih škola?
To je bio konstruktivan sastanak na kome je zaključeno da postoji spremnost za saradnju, kada je reč o svim novinama koje nas čekaju od sledeće školske godine. Povećaćemo obim praktične nastave kod poslodavaca, a za učenike sa smetnjama u razvoju praktična nastava će biti prilagođena njihovim mogućnostima, za šta smo stvorili zakonski osnov. Republički pedagoški zavod je inovirao nastavne planove i programe. U svim školama biće poboljšani i higijensko-sanitarni uslovi.
Da li u RS ima viška prosvetnih radnika?
U vaspitno-obrazovnom sistemu RS imamo određeni broj radnika koji nemaju punu normu, što ne znači da će ostati bez posla. Zakonska regulativa dozvoljava dopunu norme na nivou aktiva škola i to je praksa koja se primjenjuje godinama. Normu je moguće ostvariti i kroz dopunsku nastavu, te produženi boravak. U perspektivi, planiramo i smanjenje broja đaka u odjeljenjima, što će omogućiti kvalitetniji rad nastavnika i učenika.
Kakva je situacija s brojem učenika u novoj školskoj godini, u odnosu na prošlu?
U ovoj školskoj godini nema značajnijih odstupanja kada je reč o broju učenika koji se upisuju u prvi razred osnovnih škola u odnosu na prošlu godinu. Drugi upisni rok za učenike koji upisuju srednju školu još nije završen, pa još nemamo potpunu sliku.
Koji su rezultati revizije zanimanja u RS, u kontekstu potreba tržišta rada?
U srednjim stručnim školama pre revizije zanimanja imali smo 118 zanimanja i 13 struka. U saradnji s Privrednom komorom RS, Zanatsko-preduzetničkom komorom i Unijom udruženja poslodavaca urađena je revizija i standardizacija 54 zanimanja, a preostala zanimanja će biti završena do oktobra. Sada imamo 106 zanimanja i 14 struka. Nova lista zanimanja usklađena je sa potrebama tržišta rada.
Šta je još proenjeno?
Pojedina zanimanja su spojena u jedno, kao na primjer agroproizvođač, a neka zanimanja su potpuna nova - agrotehničar, multimedijalni tehničar, carinski tehničar, pedijatrijski tehničar, mehaničar mehatronike, mehaničar pneumatike i hidraulike, operater savremenim tehnologijama, operater za obradu brizganjem, alatničar, monter suve gradnje - moler.
Da li su uvedene i neke nove struke?
Uveli smo i novu struku kultura i umetnost. Rezultati upisa učenika u srednje škole, odnosno njihova zainteresovanost za upis u nova i deficitarna zanimanja, znače ozbiljan pomak u našem nastojanju da školujemo decu za zanimanja potrebna domaćem tržištu, a koja će im po završetku škole obezbediti brže i sigurnije zaposlenje.
Da li će učenici koji su upisali deficitarna zanimanja dobiti neke olakšice?
Oni će dobijati stipendije u visini od 100 KM i plaćene putne troškove od kuće do škole, što je stimulativna mera Vlade RS, koja je uticala na veću zainteresovanost učenika za upis ovih zanimanja, čak i odlikaša.
Šta će sve omogućiti eDnevnik?
Jedinstveni informacioni sistem MPiK - eDnevnik od 1. septembra će biti implementiran u svim osnovnim školama u RS. Nastavnici će imati na raspolaganju set edukativnih alata, koji će im omogućavati da kreiraju virtuelne učionice, testove za ponavljanje i ocjenjivanje, digitalnu svesku, odnosno da dijele materijale - lekcije, prezentacije, zadaće, razmenjuju poruke i instrukcije u vezi sa časom.