Region

Ponedeljak, 29.06.2020.

08:46

Osim pada turizma, Hrvatska ima još jedan veliki problem: Ugroženo 20.000 radnih mesta

U ovom trenutku ugroženo je 20 hiljada radnih mesta u sektoru koji se u Hrvatskoj bavi prodajom i servisiranjem automobila.

Izvor: Novi list

Osim pada turizma, Hrvatska ima još jedan veliki problem: Ugroženo 20.000 radnih mesta
Foto: Epa, Ronald Wittek

Toliko radnika, naime, okvirno broji sistem ovlašćenih prodajnih salona i servisa, pokazala je studija konsultantske kompanije Dilojt.

U studiji koju je preneo hrvatski Novi list a bavi se uticajem koronavirusa na automobilsku industriju, ali i prognozama šta nas čeka u narednih deset godina, nekoliko je zaključaka. Osim što su proizvođači automobila ušli u deceniju u kojoj će hibridi uzeti prevlast i proizvodnja se masovno seli u Kinu, poseban udarac za autoindustriju biće u Evropi, gde drastično pada proizvodnja i prodaja novih automobila.

U Hrvatskoj je, takođe, sve stalo. Hrvati, prema studiji, strahuju u ovom trenutku od ulaska u značajnije investicije, poput kupovine automobila, a ni država ne interveniše. Prema sadašnjem stanju tržišta, a moglo bi biti još i gore, državna blagajna ostaće, po svoj prilici, bez milijarde kuna.

Naime, trenutni manjak od 40.000 novokupljenih automobila, na koje su davanja oko 25 hiljada kuna, na kraju donosi milijardu kuna minusa u državnoj blagajni.

Rešenje bi eventualno bilo da se do kraja godine uvede meru ukidanja trošarina na manje segmente – A, B ili C. U kombinaciji popuštanja države i smanjenja marže od strane samih prodavaca, automobili bi značajnije pojeftinili, što bi podstaklo kupovinu. Na taj bi se način građanima omogućio kvalitetniji vozni park, veća opšta saobraćajna bezbednost, a i sam državni budžet bi, uprkos inicijalnom odricanju od dela nameta, doživeo značajnu korist.

Podsticanjem tržišta, ovaj veliki pad bi se mogao značajnije amortizovati, u budžet bi sigurno ušlo nekoliko stotina miliona kuna više. Prepolovi li se pad, ali zbog izostajanja trošarine i smanjenja cene, te u budžet ipak uđe 15-ak hiljada kuna po automobilu ove katastrofične godine, iz tog bi izvora ipak bio bogatiji za 300 miliona kuna.

Kad je, pak, reč o održavanju, kad prevladaju električni automobili potreba za servisiranjem znatno će se smanjiti. Dramatično će se, na primer, smanjiti potreba za motornim uljima, dok je elektromotore nekoliko puta jednostavnije i jeftinije držati tehnički ispravnima.

Prema Dilojtu, automobili će se sve više prodavati digitalnim putem, a zbog toga će sve više padati potreba za vlasništvom automobila. Slikovito rečeno, kod ljudi koji žive u većim gradovima – dominantno će se koristiti usluge mobilnosti, od gradskog prevoza do taksija, što je povoljnije od plaćanja sve skupih parkirališta. Automobili će se koristiti za odlazak na vikende, letovanje ili zimovanje. Iznajmljivaće se na sedam dana.

Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja, stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.

Komentari 7

Pogledaj komentare

7 Komentari

Možda vas zanima

Svet

Ruski tankeri stoje prazni širom sveta?

Gotovo svaki ruski naftni tanker koji je pod sankcijama stoji nekoliko meseci nakon uvođenja ograničenja, što pokazuje kako sankcije SAD mogu da poremete lanac snabdevanja ruskom naftom.

8:03

21.5.2024.

1 d

Svet

Sledi novi talas bankrota? Ovaj sektor puca

Nakon rasta u februaru, nemački ugostitelji su u martu opet poslovali slabije. Promet je realno opao za 2,4 odsto, a nominalno za 1,5 odsto, saopštio je u utorak Savezni zavod za statistiku.

19:22

21.5.2024.

1 d

Podeli: