Ko je za, a ko protiv neradne nedelje i kakvi bi bili efekti: Najgore za radnike u malim trgovinama, četvrtina bi ostala bez posla

E. B. TALIJAN

26. 05. 2020. u 18:25

Mišljenja poslodavaca podeljena

Ко је за, а ко против нерадне недеље и какви би били ефекти: Најгоре за раднике у малим трговинама, четвртина би остала без посла

Foto: Z. Jovanović

TEK što su privredne aktivnosti u našoj zemlji počele da oživljavaju nakon perioda izolacije, zbog pandemije virusa korona, krenule su da stižu inicijative iz poslovnih krugova u pojedinim lokalnim samoupravama da se uvede neradna nedelja u trgovinskoj delatnosti, što je ponovo aktuelizovalo ovo pitanje. Iz Unije poslodavaca Srbije (UPS) upozoravaju da bi takvo rešenje predstavljalo najveći udar za male trgovce i njihove radnike, dok velikim sistemima to odgovara, imali bi manje troškove, a isti promet. Procenjuje se da bi četvrtina zaposlenih mogla da ostane bez posla.

Mišljenja poslodavaca i trgovaca su podeljena, sindikati tvrde da je nedelja dan za odmor i da je nepošteno da radnici i tada budu angažovani, a iz Ministarstva trgovine poručuju da imamo slobodno tržište i da privrednici mogu sami da odlučuju kada žele da rade.

Nakon odluke Opštinskog veća u Bajinoj Bašti da načelno prihvati takav zahtev većeg broja privrednika iz tog kraja, usledile su slične ideje iz zrenjaninskog poslovnog kruga "Zrepok". Sada iznose novi argument, da je vanredno stanje pokazalo da je sve potrebe građana moguće zadovoljiti u uslovima redukovanog radnog vremena.

PODSTICANjE POTROŠNjE ŽARKO Malinović iz PKS naglašava da je u postkriznom periodu suština da se podstiče potrošnja. - Trgovci neprehrane su radili sa nikakvim ili minimalnim prometom u poslednja dva i po meseca, a sada još treba da ih ograničavamo - kaže Malinović. - PKS nije ponovo raspravljala o tom pitanju jer sada imamo važnijih briga koje treba rešiti. Istraživanje koje smo uradili pre pandemije pokazalo je da s aspekta trgovaca i radne snage nema konsenzusa oko toga. Efekti takve odluke su različiti u zavisnosti od vrste trgovine.

Načelnik odeljenja za trgovinu u resornom ministarstvu, Željko Rakić, ocenjuje da donošenje odluke kojom bi se na nivou države zabranio rad nedeljom, ne bi bilo dobro.

- Privrednici imaju slobodu koja je garantovana i Ustavom i Zakonom o trgovini i mogu sami da odlučuju kada i kako žele da rade - kaže za "Novosti" Rakić. - Izlazimo iz krize koju je izazvala pandemija i privreda treba da radi, a ne treba da dođemo u situaciju, koju bi takva odluka izazvala, da se smanjuje broj radne snage, da ljudi dobijaju otkaze.

On ukazuje da iskustva iz našeg okruženja nisu bila dobra. U Hrvatskoj je bilo nekoliko pokušaja da se uvede neradna nedelja, a Ustavni sud je to oborio jer je bilo mnogo izuzetaka i narušena je ravnopravnost učesnika na tržištu.

- Crna Gora je prošle godine zabranila rad nedeljom i bili su u velikom problemu - objašnjava Rakić. - Tamo je, takođe, pokrenuta inicijativa za ocenu ustavnosti, a bilo je i mnogo praktičnih problema. Stvorili su se ogromni redovi na benzinskim pumpama, koje su bile izuzete iz ove odluke, a onda su počele da prodaju i različite prehrambene artikle koje do tada nisu imale u ponudi.

Duško Marjanović, predsednik Sektora za trgovinu UPS, naglašava da nema jedinstvenog stava po ovom pitanju u njihovoj organizaciji:

- Mišljenja poslodavaca su podeljena, neki u tome vide poslovnu šansu, a neki gubitak. Na udaru bi bili najviše mali trgovci i njihovi zaposleni. Velikim sistemima odgovara, jer bi imali manje troškove, a reorganizacijom poslovanja bi ostvarili isti promet. Neradna nedelja bi svakako uticala na smanjivanje broja radnika za četvrtinu ili petinu.

On naglašava da bi takva odluka morala da bude selektivna i da uzima u obzir veličinu i delatnost trgovca, jer ne bi imala iste posledice na sve. Zato bi, kako ističe, trebalo da bude više ponuđenih rešenja, od kojih bi trgovci mogli da izaberu model koji im najviše odgovora.

- Neophodno je uraditi ozbiljnu analizu, uzeti u obzir iskustva drugih država - smatra Marjanović. - Takođe, moraju da se naprave izuzeci u određenim delatnostima, kojima bi bilo omogućeno da rade.

Predsednik Saveza Samostalnih sindikata Srbije Ljubisav Orbović ističe da su oni još pre dve godine izneli svoj stav da je nepošteno i neprirodno da radnici u trgovini rade svake nedelje, jer je to dan za odmor. Od ovoga se izuzimaju one službe koje moraju da budu otvorene.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (48)

Rade Bg

26.05.2020. 18:49

Zakonom bi trebalo zabraniti da zene-majke rade subotom i nedeljom. Njih i kuci ceka posao. A trgovci neka se snalaze na trzistu rada ko ce raditi vikendom. I taj posao bi trebalo platiti minimum 50% vise u odnosu na minimalac ili redovnu zaradu.

Не липши магарче, до зелене траве

26.05.2020. 23:24

@Rade Bg - Па главни разлог и јесте у томе, да раднике присиљавају да раде недељом и празницима, а плаћају их као редовне "обичне" дане, уз наравно благослов инспекција и министарстава кршећи закон о раду годинама уназад, а ту разлику коју не плате трпају у своје џепове. Јер свакако би било оних, који би хтели да буду плаћени од 26 до 100% више по радном сату, кад би дотична банда имала намере да је плати, или кад би барем надлежне лопурде из инспекција, коначно кренули радити оно за шта су плаћене....

Milan Djokic

26.05.2020. 18:56

Treba da se usvoji. Za vreme komunizma nikada nisu radile nedeljom. Subotom samo samoposluge do 12 sati zbog male dece da mogu kupiti hleb i mleko. kada je moglo tada može i sada. Neka samozvana gospoda kupi sve na vreme. Što se tiče otkaza nemam ni ja posao a imam 46 godina bez dana stalnog radnog odnosa pa kada mogu ja mogu i oni.

Čegewara

26.05.2020. 19:06

Uvesti obaveznu neradnu nedelju. Izuzimaju se samo oni koji zbog prirode posla ne mogu prekidati proces proizvodnje. Trgovina obavezno NERADNA.

budja Topola

26.05.2020. 19:11

Da vam kažem kao radnik ko je proveo 40 godina u ovoj mnogo podcenjenoj grani privrede, niko ne pita te ljude kada se odmaraju kada se druže sa porodicom i prijateljima, kolega kolegi mora da odradi i neradni dan i odmor, zato Nedelja neradni dan, pitajte radnike u velikim tržnim centrima u kioscima štampe šta kažu i to ako budu smeli ????!!!!!!

Goran

26.05.2020. 19:19

Nije problem raditi nedelje već je problem što poslodavci ne plaćaju isti. Lako se može ustanoviti na svakom obračunskom listu čak i kod velikih lanaca rad vikendom nije upisan jer bi time jasno prekoračili radne sate zakonom regulisane za radni mesec. A svaki sat preko zakonom regulisanog se plaća duplo...

NEDELJA JE DAN ZA ODMOR I TU NEMA STA DA SE DISKUTUJE

26.05.2020. 19:19

Ko nije u stanju da nabavi potrepstine od ponedeljka do subote, taj zivi u pogresnom svetu.

Bane

26.05.2020. 19:26

Gospodo, ako tvrdite da je Zakon o radu jedan od najboljih, čemu uošpte rasprava o zabrani rada nedeljom. Zakonodavac je jasan po tom pitanju, kad je rekao da je obvezna četeredestočasovna radna nedelja. Tačka.

Postar

26.05.2020. 19:33

Kopiramo Nemce,kod njih je sve zatvoreno nedeljom.Zato se ima vise vremena za familiju i decu,i naravno da je bolje da se neradi nedeljom

Reaktor

26.05.2020. 19:36

Neradna nedelja, zvuči mi religiozno. Bolje bi bilo da se podele, jedan vikend pola trgovina radi subotu, a druga polovina nedelju pa se zamene. pri tom mislim na samousluge, a ostali nek rade kako hoće.

Анти Антифа

26.05.2020. 19:44

Посао за 30.000 дин. "плате"? Вала,то можеш да зарадиш кад хоћеш а не да ринташ и недељом

Sportista

26.05.2020. 19:50

Kao poslodavac sam listom za neradnu nedelju. Kada bi svi to poštovali niko ne bi bio na gubitku a ni priča o velikom otpuštanju radnika nije skroz tačna. Svi trebaju da imaju nedelju za porodicu i odmor.

Милош

26.05.2020. 20:13

Чланак је толико једностран да је невероватно, као да нема никаквог позитивног ефекта. Шта је са породицом, дружењем, шетњама, правим одмором и мање стреса? Јел се све рачуна кроз новчаник?

Aca

26.05.2020. 20:18

Smesno je tvrditi da bi neradna nedelja znacila otpustanje cetvrtine radnika jer u velilim trznim centrima berovatno bi bilo viska radnika ali u manjim ne bibsigurno jer ionako rade prekovremeno a cak im i ne placaju nedelju po zakonu

rad oslobađa

26.05.2020. 20:21

apsolutno sam da se radi i nedeljom i praznicima i da se produži radno vreme do 22 ili do 24h. i da se zapošljava nova radna snaga i hiljade ljudi da nađu posao. sve bolnice da rade 24 sata, građevinske firme dan i noć. pošte do 24 i od 06. državne ustanove u tri smene. servis da ogu da se popravljaju stvari i u srd noći, kafići 24 sata bez prestanka. pozorišta najmanje 6 predstava u toku dana, autobusi dan i noć, centar grada svi da rade 24h .zamislite stotine hiljada zaposlenih. fenomenalno.

иронија демагогије

26.05.2020. 23:19

@rad oslobađa - И да сви наравно као и до сада, буду макисмално плаћени стандардним минималцем, наравно.Еветуално још да радници доплате од њега послодавцу, што се "жртвовао" да би им омогућио да му скоро бесплатно доносе профит, док ће он верглати стару мантру "како ето једва крпи крај са крајем у бизнису...", из новог БМВ-а или Аудија.....

Миле 666

26.05.2020. 20:21

Један продавац предвиђен је да услужни одређен број купаца. То што ће ти купци уместо недељом доћи неки други дан, не би требало да угрози радно место. Обим посла би се повећао осталим данима и тај радник би био потребан.

Keti

26.05.2020. 20:21

Ako po zakonu radnik ima pravo na slobodan dan u nedelji, zasto to ne bi bila nedelja? Imaće isti broj radnih sati, tako da nije istina da će ljudi dobijati otkaze. U Evropi mnogo država ima zabranu rada nedeljom. Neke čak i do subote posle podne. Sve sto se želi može i da se nabavi u prethodnih 6 dana, a nedelja je dan za odmor i porodicu.

Marija

26.05.2020. 20:23

U malim trgovinama ne bi radnici ostali bez posla, jer uglavnom rade bez slobodnog dana ili po ceo dan da bi neko od kolega bio slobodan, tako da bi im neradna nedelja bila zagarantovano slobodan dan

Alex

26.05.2020. 20:58

A šta je sa ostalim zanimanjima. Ne postoje samo trgovine u ovoj zemlji koje rade nedeljom.

Kastig

26.05.2020. 21:23

Ekonomski ne postoji ni jedan jedini razlog za radnu nedelju. Kolicina novca je ista, i tu se nista ne bi promenilo. Zna se da bi neradna nedelja najvise smetala iskljucivo vecim trznim centrima, pa onda neka oni i ostanu da rade. Takodje mozda ima smisla i na turistickim lokacijama kao centar grada ili tako nesto, i to skrqceno. Ovo stanje sada je potpuno bolesno!

DzSvetac

27.05.2020. 08:37

@Kastig - Слажем се , туристичке зоне , свуда у свету то постоји ,али тамо су и цене папрене ,јер и цена тог рада је папрена , а не ово лудило ради свака трафика ...јер газди је јефтиније , радника већ плаћа за пет дана , два дана ће радити гратис и нај битније тај радник ће да купи и неку чоколадицу да поједе ...ето и профит !!! Тужно ,али истинито !!!!

Nikola

26.05.2020. 22:11

Vecina je za neradnu nedelju,treba se posvetite porodici,neoliberalni kapitalizam nista dobro doneo, sem bogatasima.

GlasačNeBot

26.05.2020. 22:18

Koga strucnjaci lazu da ce trgovci biti na udaru? naprotiv su im manji troskovi, a ja sigurno necu smanjiti potrosnju zato sto nedeljom ne rade. Vec cu se navići da ranije kupim sta mi treba. Jos kazite da cemo gladovati nedeljom i da cemo ici pocepanih pantalona... gluposti

Miško

26.05.2020. 22:43

Radna nedelja po zakonu 40 sati.Trgovci rade 6 dana po 7 sati =42.znači nema potrebe za radom i otpuštanjem zbog neradni nedelje.

Миленко

26.05.2020. 23:14

Људи у трговинама раде и 7 дана у недељи по 10 сати сваки дан, наравно не пише им се ништа прековремено па се у папирима види да раде само 6 дана по 7 сати. Када се недељом не би радило то би им био загарантован слободан дан који овако немају. Имајте душе! Недељом не купујте ништа!

Sky

26.05.2020. 23:18

Niko ne bi ostao bez posla. Shvatate li vi da se ovako krse ljudska prava. Ti radnici rade 7 dana u nedelji po vise od 8 sati. Godisnji im je 10 radnih dana ili dve nedelje a neko od njih pre a neko po povratku sa odmora rade duple smene. Znaci da bi radnik otisao na ovavezni godisnji koji je drzava propisala na 21 radni dan (a on ce dobiti samo 10 radnih dana) mora da radi 16 sati dnevno dve nedelje da bi dobio godisnji od dve nedelje. A sve to inspekcija odlicno zna.

Sky

26.05.2020. 23:23

Radna nedelja traje 40 radnih sati. To je ili 5 dana po 8 aati ili 6 dana po 6 sati. Pogledajte u zakon o radu. Sve lepo pise ali inspejcija ne kontrolise

Perica

26.05.2020. 23:46

Opet o toj nedelji. Dokle više. Svaka treba da bude radna. Niko nije rekao da isti radnici moraju da rade tokom cele sedmice. Poslodavac je dužan da im po zakonu da jedan dan sedmično kao slobodan. Ali to ne znači da nedeljom radnje ne treba da rade već da smene radnika treba organizovati mnogo bolje. Ukoliko neko izrabljuje radnike inspekcija treba da reaguje. Muka mi je više od toga da kada pođem do grada u nabavku sve bude zatvoreno. Oni koji su skratili radno vreme trebalo bi da ga vrate.

Горан

27.05.2020. 08:26

@Perica - Није поента да ли хоће неко да ради или не. Мислим да је суштина у одржавању здраве породице односно да се макар један дан породица окупи заједно на ручку, излету да проведу време заједно, а то може само ако родитељи не раде исти дан. Не вреди ништа рецимо, ако отац не ради средом а мајка петком. ПОМОЗИМО ПОРОДИЦИ.

RacaVračar

27.05.2020. 08:32

@Perica - Па устани раније , а не преспаваш дан па би да вампиришеш по радњама !!!

Pero

27.05.2020. 08:50

@Perica - Ti Perice verovatno radiš u nekoj državnoj ustanovi, imaš slobodnu subotu, nedelju, državne praznike, pun godišnji odmor. Zamisli nekoga ko od svega toga nema ništa. A što se tiče Zakona i inspekcije to slobodno zaboravi.

Zvezdan

27.05.2020. 00:03

Ja želim da radim svaku nedelju. Ukoliko neko ne želi neka mi ustupu njegovo radno mesto.

Dejan

27.05.2020. 08:30

@Zvezdan - Па када толико желиш , иди у прву продавницу и одмх ће ти дати радну кецељу ...продавци су дефицитарни , или само куцкаш и паметујеш!!!

Aleksandar Pavić

27.05.2020. 07:44

@Sky - nisi u pravu, bolje se obavesti pre nego sto ostavis netacan komentar jer ce neko pomisliti da si u pravu i prihvatiti netacno tumacenje zakona

PERA AS!!!!

27.05.2020. 08:29

@Sky - I U PRAVOSLAVLJU JE GOSPOD REKAO DA TREBA SEST DANA RADITI I POSVRSAVATI SVE POSLOVE A SEDMI DAN ODMARATI !!!!

Aleksandar Pavić

27.05.2020. 07:41

zanimljivo mi je predvidjanje da bi se broj zaposlenih smanjio za cervrtinu zbog jednog dana rada

Srbijo, Zuta kuco

27.05.2020. 07:48

Ko zeli da zaradi neka radi. Onaj ko ne zeli da zaradi neka ne radi. Drzava ne sme da se mesa u to. Jedina intervencija drzave bi trebala da bude da radnici koji rade prekovremeno, vikendom i praznikom budu placeni vise. Moje iskustvo proslog leta. Iz Italije sam trejektom stigao u Grcku u subotu. Nista nije bilo otvoreno. Nisam mogao da kupim SIM karticu za telefon a bez interneta je danas nemoguc zivot. Sta sam uradio? Produzio sam za Tursku gde je sve otvoreno sve vreme. Smrt komunizmu!

Katarina

27.05.2020. 11:05

@Srbijo, Zuta kuco - Dakle,niste mogli da iskulirate dan i po bez sim kartice,nego ste caskom skoknuli do Turske,koja je eto tu iza ćoška,zato što su tamo prodavnice otvorene? Veoma ubedljiva priča,nema šta...

Mića

27.05.2020. 08:21

Bog kaže subota.Katolici kažu nedelja. Sve jedno je koji ću dan provesti sa porodicom. Jedan dan treba da se odmaram. Ne zbog porodice, već zbog sebe.

DzSvetac

27.05.2020. 08:26

Апсолутно подржавам !!! Некада је у Београду радило три дракстора недељом и све је било ок . Недеља је дан за породицу , а не да нам жене цркавају по продавницама ,јер већином су жене запослене ...купиш у раније ,планираш ...а не гледам бахате за БОЖИЋ иду да купе жваке у продавници !!! Да не помињем да 99% случајева ,та недеља није плаћена !!! Да не помињем то што су људи у трговини третирани ко робови и од ГАЗДА и од ПОТРОШАЧА!!!

d

27.05.2020. 08:29

kad ce predlog da se strelja svako ko nosi bele carape na crne cipele ? i o tome treba razmisljati, mora sve da se dovede u red i da sva stoka bude cetvrtasta, da se lakse pakuje u tor ... neverovatno da kad nekoj budali padne nesto novo napamet za mrcvarenje glupe raje da se o tome vodi polemika umesto da se budala posalje u odgovoaraju ustanovu na lecenje, cije je ideja neradna nedelja ? dokonih parazita ...

Viki

27.05.2020. 09:55

Ja radim 365 dana u godini i nemam nikad nijedan slobodan dan.Da li je to posteno? Kada bi se uvela slobodna nedelja bar bi taj dan bila kuci.Kako vas nije sramota radite vi svaki dan,i za velike praznike tj.za Bozic,Uskrs..i to se nista ne placa.A plata nema ni minimalac.Pa dokle vise.Sramota,nepravda nikokoga nije briga za nas a ima nas puno.

Milan

27.05.2020. 20:56

u naslovu teksta,pise"da ce cetvrtina radnika u trgovinama ostati bez posla".Ako nastavite da radite ovim tempom,ostacete bez zdravlja i porodice.ako gazde hoce da rade nedeljom,neka stanu za tezge oni i njihovi clanovi porodice,jer svakako ne placaju taj rad.zivot kratko traje i ne treba ziveti da bi se radilo,vec raditi da bi se zivelo

Ivan S.

27.05.2020. 22:34

Zasto se neko iz vlasti i ministarstva ne zapita koliko mesecno rade ti radnici u malim trgovinama. Da li je to ljudski da imaju samo dva slobodna dana u mesecu za zaradu koja je i ispod minimalne. Zasto inspekcija rada ne proverava i to koliko zaposleni rade mesecno?!!!

Nik

28.05.2020. 12:30

I ja smatram da radnicima treba dozvoliti slobodnu nedelju, problem je što puno ljudi radi od jutra do mraka poput moje supruge. Ona ukoliko želi da nešto kupi to može samo Nedeljom i ponekad Subotom, jer radi i po 12-14 sati dnevno a vikendi su joj uglavnom neradni.