Korona virus i saobraćaj: Treba držati socijalnu distancu i na drumovima

Tokom vanrednog stanja je zabeleženo više od 2.000 saobraćajnih nezgoda, a 31 osoba je izgubila život, pokazuju podaci saobraćajne policije.
Slupan auto
Getty Images
Manje vozila na putevima nije dovelo do znatno manjeg broja saobraćajnih nesreća

Tokom vanrednog stanja je bilo manje automobila na kolovozima, ali to ne znači da su ulice bile bezbednije.

Prema podacima Uprave saobraćajne policije, tokom vanrednog stanja je zabeleženo više od 2.000 saobraćajnih nezgoda, a 31 osoba je izgubila život, tvrdi Damir Okanović, predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja.

„Neki nezvanični zaključak je da je, srazmerno broju vozila, značajno povećan broj poginulih u saobraćajnim nesrećama u odnosu na redovno stanje", izjavio je Okanović za BBC na srpskom.

On smatra da su se vozači opustili iz više razloga, što je rezultiralo upravo ovakvim bilansom saobraćajnih nezgoda.

Dve strane medalje

Okanović ističe da Komitet za bezbednost saobraćaja još uvek nije dobio detaljne podatke o tome kolika je bila gustina saobraćaja tokom vanrednog stanja.

„Postoje merači saobraćaja uz pomoć kojih možete da dobijete precizne podatke o tome koliki broj vozila se kretao određenom deonicom puta", objašnjava Okanović.

On dodaje da je broj ljudi stradalih na putevima u Srbiji prepolovljen u odnosu na isti period prošle godine, ali da to nije slučaj i sa brojem vozila.

„Broj vozila nije prepolovljen, pre će biti da je desetkovan."

Uzevši to u obzir, dobija se drugačiji pogled na stanje na putevima.

Nezvanični zaključak komiteta je da je, srazmerno broju vozila tokom vanrednog stanja, broj poginulih u saobraćajnim nesrećama povećan u odnosu na redovno stanje.

„Postoji neka srazmera - što više vozila, to veći broj mogućnosti za saobraćajne nezgode. Ako bismo ispoštovali tu srazmeru, trebalo bi da za onoliko koliko je smanjen broj vozila bude i smanjen broj poginulih, ali to nije bio slučaj", kaže Okanović.

On dodaje da od 31 osobe koje su izgubile život u ovom periodu, sedmoro stradalo upravo tokom policijskog časa, od kojih petoro nije imalo dozvolu za kretanje u to doba dana.

Paradoks o saobraćajnim nesrećama u 2020. godini uočen je nešto ranije.

Zaključno sa 20. aprilom, na srpskim putevima je zabeleženo 1.699 nesreća manje, kao i 970 manje povređenih nego u istom periodu prošle godine, ali je 17 ljudi više poginulo, istakla je direktorka Agencije za bezbednost saobraćaja Jasmina Milošević prilikom gostovanja na RTS-u 24. aprila.

Milošević je dodala da takvi podaci ukazuju da su nesreće koje su se dešavala bile fatalnije, iako ih je brojčano bilo manje.

Okanović kaže da se očekuju detaljne analize koje će baviti time koliko je saobraćajnih nezgoda i stradanja bilo srazmerno broju vozila.

„Pretpostavljam da ćemo dobiti odgovor na pitanje zašto je bilo tako", rekao je.

Saobraćajna nezgoda
BBC
Mnogi vozači su vozili u suprotnom smeru ili pijanom stanju, svesni da ih „niko ne vidi".

Sada me vidiš - sada me ne vidiš

Okanović smatra da su prazne ulice i putevi motivisale vozače da voze znatno brže.

„Pretpostavke su da je ponašanje vozača bilo uslovljeno time da kada nemate svedoka, vaše ponašanje je dosta slobodnije."

„Mnogi vozači nisu poštovali dozvoljen smer kretanja, vozili su pod dejstvom alkohola i slično."

Društvene mreže i medije preplavile su fotografije dva slučaja koja su se desila dan za danom, kada su se automobili sudarili na potpuno praznoj ulici.

„Pretpostavljam da je došlo do opuštanja vozača. Kada zaključite da ste relativno sami u saobraćaju, onda ste opušteniji, bilo da ste vozač ili pešak", kaže Okanović.

Socijalno distanciranje i na drumu

Vanredno stanje je ukinuto. Na ulicama ima više pešaka, automobila, motora i bicikala.

Neki skoro dva meseca nisu seli za volan, a direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja ističe da su preporuke za ponašanje u saobraćaju iste kao i tokom vanrednog stanja.

„Zakoni fizike su nepromenljivi i ne zavise od toga da li je u toku pandemija ili ne", kaže Okanović.

„Bilo bi prilično bizarno da neko ko je nosio masku, redovno dezinfikovao ruke i stajao u redu ispred apoteke da kupi alkoholni rastvor, sedne u automobil, ne veže pojas i strada zbog toga."

On ističe da treba izvući pouke iz pandemije korona virusa i napravio neke paralele sa merama zaštite,

„Kao što je bitno da držimo odstojanje od drugih ljudi zbog epidemije, tako je bitno da držimo odstojanje od drugih učesnika u saobraćaju."

„Kao što je bitno da tokom epidemije nosimo masku, tako je bitno da uvek u saobraćaju vežemo pojas ili stavimo masku."

Oprez na putu ostaje

Kako su granice još uvek zatvorene, Okanović se ne usuđuje da pravi prognoze za dalji period, naročito za letnje mesece koji se smatraju turističkom sezonom, koja je takođe pod znakom pitanja.

„Ono što je sigurno je da će tranzitni saobraćaj biti smanjen, ali kako će to uticati na broj saobraćajnih nezgoda, videćemo."

„Da li će smanjenje tranzitnog saobraćaja dovesti do smanjenja broja poginulih, da li će on ostati isti ili veći, ne usuđujem se da prognoziram."


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

  • NS

    13.05.2020 08:34
    "tako je bitno da uvek u saobraćaju vežemo pojas ili stavimo masku" - veću glupost nisam davno čuo. Sedim sam u kolima i nosim masku? Da zaštitim sebe od sebe?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC

Da li se ukrajinski operativci bore protiv ruskog Vagnera u sudanskom ratu

Na internetu su se pojavili snimci na kojima se navodno vidi kako ukrajinski operativci saslušavaju ruske plaćenike u Sudanu, dok neki medijski izveštaji sugerišu da bi Ukrajina mogla da učestvuje u sudanskom građanskom ratu. Da li se Ukrajina bori protiv ruske grupe Vagner u Africi uprkos tekućem ratu na vlastitoj teritoriji?