');
Najnovije vesti
Blic Vesti Svet

Amerikanci pustoše prodavnice, a u pomami za jednim proizvodom LIČE NA SRBE

Iako toalet papir zapravo ne bi trebalo da ima ikakve veze sa globalnom pandemijom korona virusa, proteklih nedelja taj proizvod panično su kupovali milioni ljudi, a u prodavnicama se on često ne može naći.

Slušaj vest
0:00/ 0:00
20200318 epa alba vigaray new york Di018430887 preview Foto: alba vigaray / EPA;
20200318 epa alba vigaray new york Di018430887 preview

Jedan od razloga zbog kojih vlada nestašica toalet papira je patološka sklonost ljudi ka sakupljanju stvari koje bi im mogle zatrebati u vreme krize, pa su neki počeli da gomilaju ovaj artikal i pre nego što je u gradovima i državama u SAD uveden karantin.

- To je odraz želje potrošača za sigurnošću i kontrolom situacije - kaže analitičar Dejvid Garfild iz konsultantske kuće "Alikspartners".

Prema statističkim podacima do kojih je došla firma "En si solušns", prodaja toalet papira je 11. i 12. marta, kada je širom SAD najavljivan karantin, porasla za neverovatnih 845 odsto.

Prodaja toalet papira širom SAD porasla za neverovatnih 845 odsto.
Foto: Tanjug/AP
Prodaja toalet papira širom SAD porasla za neverovatnih 845 odsto.

Kako navodi Ašošiejeid pres (AP), među uzrocima nestašice je i to što, zahvaljujući inače veoma efikasnom lancu snabdevanja, maloprodaje ne drže velike zalihe ove ne baš profitabilne robe - umesto toga, svaki eventualni manjak se brzo nadoknadjuje čestim isporukama.

Ali, čak i male promene u navikama potrošača mogu poremetiti tu ravnotežu, a činjenica je da su, i pre izbijanja krize, pogoni tri najveća proizvodjača toalet papira u SAD već radili 24 sata dnevno, jer je, imajući u vidu niske marže, to bio jedini način da taj proizvod donosi profit.

Zbog toga, ove kompanije sada pokušavaju da povećaju obim proizvodnje sužavanjem asortimana toalet papira, kao i da maksimalno uvećaju isporuke ambalažnih materijala koje koriste, odnosno gotovih proizvoda koji napuštaju njihove fabrike.

Pročitajte još

Odgovarajući na ideju da bi toalet papir u maloprodajne objekte mogao biti preusmeravan iz proizvodnje za potrošače koji su trenutno zatvoreni - kao što su škole ili mnogobrojne firme - jedan analitičar kaže da to nije moguće, jer se u proizvodnji toalet papira za komercijalne potrošače koristi drugi tip pulpe, drugačije mašine, kao i drugačije pakovanje.

Pre krize izazvane korona virusom, oko polovina proizvodnje toalet papira odlazila je komercijalnim potrošacima, a druga polovina u domaćinstva, dok je sada potražnja domaćinstava za toalet papirom uvećana za 40 odsto.

Ipak, znatno je porasla i potražnja nekih komercijalnih potrošača koji nisu prestali sa radom u sadašnjim okolnostima, kao što su bolnice i druge neophodne službe i firme.

Mada se, posle naglog porasta potražnje za toalet papirom u martu, stvari polako smiruju - ili je barem tako u SAD - nije jasno kada bi se stvari mogle vratiti u normalu, navodi AP.