• Search form

01.03.2020 | 17:02

Kompleksnost odnosa majke i ćerke

Kompleksnost odnosa majke i ćerke

Hrvatski reditelj i scenarista Jure Pavlović predstavio je na 48. Festu debitantski dugometražni igrani film “Mater”, inspirisan porodičnim iskustvom o kompleksnom odnosu majke i ćerke, koji učestvuje u Glavnom takmičarskom programu.

Pavlović je za prethodni film “Piknik” o odnosu oca i sina osvojio nagradu Evropske filmske akademije za najbolji kratkometražni film 2015. godine.

“Često u šali kažem da je to bio kratki metar, jer je odnos oca i sina jednostavniji, dok je odnos majke i ćerke puno kompleksniji pa mi je bila potrebna duga forma”, rekao je Pavlović 1. marta na konferenciji za novinare u Kombank dvorani, dodajući da mu je za “Mater” polazna tačka bilo porodično iskustvo.

“Odavno sam znao da ću tu priču jednom realizovati. Film je nastao kao moje vrlo intimno iskustvo koje sam želeo da prenesem na svet. Što god u budućnosti budem radio, ovo će ostati moj najličniji film”, rekao je Pavlović.

Svetska premijera filma “Mater” - refleksije o gubitku, opraštanju i bolu, bila je na Black Nights festivalu u Talinu.

Autor na intiman i beskompromisan način, pun dalmatinsko-hercegovačkog humora, daje portret složenog odnosa majke i ćerke u poslednjim danima i satima provedenim zajedno.

Film prati Jasnu, koja nakon mnogo godina dolazi u rodno mesto u južnoj Hrvatskoj, kako bi se pobrinula za bolesnu majku Anku koja umire. Iako je fizički onemoćala, Anka i dalje zauzima dominirajući stav koji Jasnu vrlo brzo vraća u stanje preplašene devojčice i pitanje je hoće li smoći snage da se suoči sa svojom prošlošću ili će još jednom pobeći glavom bez obzira.

Ćerku igra Daria Lorenci, koja je izjavila da joj je veliki izazov bio to što je u filmu gotovo stalno u krupnom planu.

“Još veći izazov bio je suštinski ispuniti vreme pred kamerom. Radili smo laganim tempom, ali dubinski – osam do deset sati dnevno za samo jednu do dve scene. Svaki put je to bilo putovanje kroz značenje date scene, traženje pravog emotivnog ključa”, rekla je Daria Lorenci, napominjući da joj je pomoglo to što su snimali po realnom redosledu priče i razvoja odnosa.

Takav način rada, kako je dodala, za nju je bio ogromno iskustvo koje bi volela i da ponovi – “jedna specifična filmska disciplina u smislu psihičke kondicije i poverenja u reditelja”.

Daria Lorenci je istakla da joj je mnogo značila saradnja sa Nerom Rošić, velikom hrvatskom pozorišnom glumicom, koja igra majku, a u čijoj je klasi studirala na Akademiji umetnosti u Zagrebu.

“Nera Rošić je institucija, izaziva strahopoštovanje. Kao profesor prepoznala je moju emotivnu specifičnost i dozvolila da se ta crta razvija. A na setu je saradnja bila izvrsna. Ona je ostala mlada i savremena”, istakla je Daria Lorenci.

Pavlović je rekao da u saradnji sa tako izvrsnim glumicama za reditelja uvek ostaje pitanje koliko njima pustiti da kreiraju. “Morate malo i usmeravati, ali sigurno da su one u moju priču unele i nešto svoje i to se u filmu oseti”, dodao je Pavlović.

U filmu igra i glumica Vera Zima, a svi ostali likovi su naturščici jer je reditelj, kako je rekao, želeo “da unese koloritnost i autentičnost, dašak čistog života”.

Film je snimljen u koprodukciji sa Srbijom, Francuskom i Bosnom i Hercegovinom. Kao i nagrađivani “Piknik”, montirao ga je srpski montažer Dragan Von Petrović. Srpski producent je Biljana Tutorov za novosadsku producentsku kuću “Wake Up Films”.

Pavlović je izrazio nadu da je njegova priča univerzalna, mada je lokalna po miljeu. Dodao je da koprodukcije ni inače nisu vezane samo za priču ili mesto radnje, nego i za saradnike i filmski proces.

“Ako pogledamo samo Srbiju ili samo Hrvatsku, jako smo limitirani u izboru saradnika i glumaca”, primetio je Pavlović, sa kojim Biljana Tutorov, kako je najavila, radi na novom, još ambicioznijem filmu o poslednjim danima Jugoslavije, kroz priču o poslednjoj jugoslovenskoj košarkaškoj reperezentaciji.

Pavlovićev film je medju 20 naslova u Glavnom takmičarskom programu 48. Festa, koji obuhvata prvi put i domaće i strane filmove. Njihovi junaci su najčešće ljudi čudnih i u manjoj meri čudesnih sudbina, a njihova budućnost tek donekle zavisi od njih samih.

Program 48. Festa obuhvata ukupno 96 filmova, koji će biti prikazani od 28. februara do 8. marta na više od 300 projekcija u Sava centru, Kombank dvorani, Dvorani Kulturnog centra Beograda, Domu omladine, Jugoslovenskoj kinoteci i Muzeju Kinoteke, te u bioskopima “Fontana” i “Sinepleks” na Ušću.

Festivalski sajt je fest.rs, a program se nalazi i u Kalendaru portala SEEcult.org, odnosno u prilogu (pdf).

(SEEcult.org)

Video
08.04.2024 | 10:10

VOĐENJE: IRWIN – NSK State – It's a Beautiful Country

IRWIN: NSK State – It's a Beautiful Country, Umetnički pav