Biznis After hour
DA LI DIVČIBARE POSTAJU NOVI PLANINSKI HIT Kvadrat otišao na 1.500 evra, Kinezi najavljuju ulaganja, ali vikendaši upozoravaju na 7 gorućih problema

DA LI DIVČIBARE POSTAJU NOVI PLANINSKI HIT Kvadrat otišao na 1.500 evra, Kinezi najavljuju ulaganja, ali vikendaši upozoravaju na 7 gorućih problema

Voda, kanalizacija i parkinzi, trenutno su najveći infrastrukturni problemi na Divčibarama koje doživljavaju ubrzanu urbanizaciju, a u svetlu najave kineska kompanije "Šandong haj-spid grupa" da je zainteresovana za razvoj turizma na planini najbližoj Beogradu.

Slušaj vest
0:00/ 0:00
Divčibare Foto: Predrag Vujanac / RAS Srbija
Divčibare

Sudeći po nivou gradnje apartmana, ali i ceni kvadrata koji je dostigao već 1.500 evra, vodeća turistička destinacija valjevskog kraja ide ka ubrzanoj urbanizaciji.

Divčibare
Foto: Nenad Mihjalović / RAS Srbija
Divčibare

Sve je počelo od kako je pre tri godine valjevska firma "Kej" zakupila novi skijališni kompleks "Crni vrh" i uvela sistem veštačkog osnežavanja, a zainteresovanost investitora za gradnju novih smeštajnih kapaciteta, kao i posetilaca mahom iz Beograda i Vojvodine za kupovinu apartmana "unapred", naročito raste od kako je beogradsko preduzeće, u vlasništvu kapitena košarkaške reprezentacije Srbije Miloša Teodosića i njegovog brata Jovana, sagradilo novi luksuzni hotel , uz koji se zida i moderni sportski kompleks.

Sve to upućuje da će turistička sezona na Divčibarama, sem zime, biti produžena na svih 365 dana u godini, a u "igru" se, barem po najavama, uključuju i Kinezi. Naime, predstavnici kineske kompanije "Šandong haj-spid grupa", koji konkurišu za izgradnju brze saobraćajnice od Valjeva do uključenja na auto-put "Miloš Veliki", saopštili su da pored toga žele da ulažu u razvoj turizma na Divčibarama, a gradonačelnik Valjeva Slobodan Gvozdenović rekao im je da je grad spreman da maksimalno podrži kineske investiture.

Pročitajte još

Da bi se turizam na Divčibarama dalje razvijao, međutim, neophodno je pre svega rešiti nekolicinu ozbiljnih infrastrukturnih nedostataka, pričaju za "Blic" dugogodišnji vlasnici vikendica u ovom turističkom mestu, kao i pojedini investitori koji grade nove apartmane.

- Identifikovali smo sedam problema. Najpre, Divčibarama je neophodna nova centralna trafo-stanica, jer je postojeće snabdevanje strujom "labavo", sa čestim prekidima u napajanju. Za stabilno vodosnabdevanje Divčibara, pogotovo zbog širenja mreže korisnika, neophodno je udvostručiti kapacitet. Sa sadašnjih osam litara u sekundi nestašice vode su česte, tako da je neophodan protok od 16 litara. Postoje dva moguća rešenja – priključenje dve bušotine sa prirodnom vodom bogatom magnezijumom koje su otkrili stručnjaci Rudarsko-geološkog fakulteta pre pet godina, ili izgradnja vodovoda od akumulacije "Stubo-Rovni" do Divčibara.

Divčibare
Foto: RAS Srbija
Divčibare

Prvo rešenje je jeftinije i koštalo bi oko 100 miliona dinara, a drugo je skuplje, 3-4 miliona evra, ali je dugoročnije – kažu naši sagovornici.

Što se tiče kanalizacije, Divčibare su lane dobile primarni kolektor, zahvaljujući investiciji državne Kancelarije za javna ulaganja, ali on nema nikakvu svrhu bez sekundarne kanalizacione mreže i stanice za prečišćavanje otpadnih voda. Divčibarci i investitori kao četvrti problem identifikuju i nedostatak bar još dve saobraćajnice u samom turističkom centru, jer je postojeća glavna ulica, naročito u situaciji kada vikendom na Divčibarama bude i do 10.000 posetilaca, pred kolapsom.

- Zbog toga je i neopisivo zagušenje prilikom parkiranja, pa je Divčibarama najhitnije potreban i novi parking. Postoji kod samoposluge parcela u vlasništvu grada, koja bi mogla da ima kapacitet od 1.000 parking mesta, ali su neophodni novi parkinzi i kod obe ski-staze, jer se kod obe grade i novi apartmanski smeštaji – kažu vikendaši i investitori.

Pročitajte još

Divčibarama je, po njihovim rečima, potrebna i sanitarna deponija, zbog postojanja "divlje" na putu prema Kaoni, kao i daleko veći broj kontejnera. Konačno, turistički centar kuburi i sa internetom i mobilnim vezama jer ga opslužuje samo jedan repetiror, tako da su za potpunu telekomunikacionu pokrivenost potrebna još dva repetirora.

- Sve što je poslednjih godina urađeno na Divčibarama su praktično privatna ulaganja, a pravog razvoja turizma nema bez ulaganja grada i države, jer postojeća infrastruktura neće izdržati ovako ubrzanu urbanizaciju. Uzalud što su gosti prezadovoljni snegom, skijanjem ili čistim vazduhom, ako nemaju gde da ostave automobil, dok šetaju centrom osećaju smrad iz kolektora ili ih u apartmanu sačeka suva česma – upozoravaju naši sagovornici.

Inače, upravo otvarajući novi hotel predsednik Srbije Aleksandar Vučić nedavno je obećao pomoć države na modernizaciji pristupnog puta Divčibarama, te rešavanju pitanja vodosnabdevanja i izgradnji kanalizacione mreže.