Najnovije vesti
Vesti Društvo
Videli smo ministra Trivana i kaže: "Zagađenje je vaš subjektivni osećaj"

Videli smo ministra Trivana i kaže: "Zagađenje je vaš subjektivni osećaj"

"Nije važno da li je vazduh zagađen, već koji su uzroci zagađenja, time moramo da se bavimo... Ne pratite strane sajtove, već naša merenja vazduha. Sve ostalo je u sferi subjektivnog osećaja", rekao je ministar zaštite životne sredine Goran Trivan tokom gostovanja u emisiji "Četvrtkom u 9" na RTS.

Slušaj vest
0:00/ 0:00
goran trivan02 foto RAS Srbija M. Ilić Foto: M. Ilić / RAS Srbija
goran trivan02 foto RAS Srbija M. Ilić

Ministar je najpre napomenuo da nije zatečen podacima o aerozagađenju u Srbiji. On je rekao da su rezultati kvaliteta vazduha manje-više isti godinama unazad, podsećajući da je na stotine individualnih ložišta ugašeno u Beogradu u poslednje vreme.

- Sakupljamo podatke o zagađenju vazduha više od 10 godina unazad. Primera radi, 2010. godine smo imali 133 dana sa značajno povišenim česticama koje su zagađujuće, a 2018. je bilo oko 59 - rekao je Trivan.

Pročitajte još

Govoreći o podacima za merenje kvaliteta vazduha sa stranih sajtova, Trivan je rekao da im ne bi trebalo verovati.

- Kada poredite gradove u svetu, važno je i da poredite godišnja doba što oni ne čine. Drugi faktori utiču na subjetivan osećaj, kao to da sada, na primer, ima više magle. Ne bi se trebalo baviti utiscima, već tačnim merenjima sa naših stanica za merenje kvaliteta vazduha. Sve ostalo je u sferi subjektivnog utiska. Dakle, vazduh nije gori, već se promenila percepcija da je životna sredina, tačnije okruženje u kojem živimo i te kako važno - rekao je Trivan.

On je dodao da će Ministarstvo životne sredine doneti niz mera, te da su neke već donete. Neke od mera su izrada planova za poboljšanje kvaliteta vazduha u jedinicima lokalne samouprave, zabrana uvoza automobila i vozila sa "euro 3" motorima, reorganizacija i redukcija saobraćaja, prelazak na električna vozila...

Pročitajte još

- Komisija koja će biti formirana bi trebalo već sutra će da se uključi u rešavanje ovog problema. Mi (Ministarstvo zaštite životne sredine) smo pokretač ove velike teme, zato smo na tapetu. Kada kažemo, redukcija saobraćaja, to je nešto što mora biti rešeno na nivou lokalnih samouprava - rekao je Trivan.

Ministar je napomenuo da se najpre mora utvrditi šta najviše zagađuje vazduh i tek onda primeniti mere.

- Moramo da prestanemo da uvozimo smeće od autombila. Ako govorimo o pitanju saobraćaja, jedna od mera koje ćemo sprovesti odnosi se na subvencije za uvoz električnih i hibridnih vozila. Takođe, hitno moramo da one koje je moguće povežemo na centralno grejanje, da što više korisnika koristi gas koji je znatno manje štetan za razliku od individualnih ložišta - rekao je Trivan.

"Bebe, deca i trudnice da izbegavaju da izlaze napolje"

Govoreći o zagađenom vazduhu u Srbiji, pulmolog prof. dr Branislava Milenković, objasnila je kako aerozagađenje može da utiče na bebe, decu, ali i trudnice.

- Nisu trudnice toliko ugrožene, već plod koje one imaju. Istraživanja su pokazala da je veći broj prevremeno rođene dece kada su majke izložene aerozagađenju i veći broj dece sa lošijom plućnom funkcijom. S obzirom na to da se razvoj pluća ne završava sa rođenjem deteta, već se nastavlja i kasnije, dešava se da se zbog aerozagađenja ne razvija kako bi trebalo - rekla je ona.

Prema njenim rečima, na Evropskom kongresu pulmologa predstavljeno je istraživanje koje je obuhvatalo šest miliona odojčadi, a kojim je utvrđeno da je veći broj odojčadi preminuo u prvih 40 dana zato što su majke boravile u sredinama u kojima je prisutno aerozagađenje.

Zato je ona podsetila da ne bi bilo dobro bebe i decu izvoditi napolje ujutru i popodne kada je zagađenje najveće i da bi trebalo provetravati prostorije u kojima boravimo samo u vreme kada je zagađenje vazhuda najmanje.