Biznis Vesti
RASTE UVOZ NOVIH VOZILA U HRVATSKU Statistika ipak krije jedan detalj

RASTE UVOZ NOVIH VOZILA U HRVATSKU Statistika ipak krije jedan detalj

Prodaja novih vozila u Hrvatskoj raste. Barem prema statistici. DW istražuje da li to znači da kupovna moć građana u toj zemlji raste toliko da sebi mogu da priušte nove, čistije i bolje automobile?

Slušaj vest
0:00/ 0:00
automobili Foto: Profimedia / RAS Srbija
automobili

Broj novoregistrovanih, a time i kupljenih novih vozila u Hrvatskoj u 2019. godini dosegao je 62.938. To je 4,8 odsto više nego 2018. To su podaci o broju registracija koje je objavila agencija "Promocija plus", piše Dojče Vele.

Zagreb
Foto: Nebojša Raus / RAS Srbija
Zagreb

Broj uvezenih novih vozila raste iz godine u godinu i polako se približava pretkriznom rekordu od 88.217 novih (registrovanih) vozila iz 2008. godine. Osim toga, udeo "ekološki prihvatljivijih" benzinaca povećao se na 61,1 odsto, a "prljavijih" dizelaša, kojima su po Evropi počeli da zabranjuju ulaske u gradove, pao je na samo 35,1 procenat. Hibrida i električnih automobila još uvek je veoma malo, ispod ukupno tri odsto.

To zvuči kao dobra vest za hrvatsku ekonomiju, jer - pomislilo bi se da je tu reč o rastućoj kupovnoj moći građana, boljem voznom parku… Ali ne! Statistika vara. Kao i u toliko mnogo stvari, nešto radimo pogrešno, kažu stručnjaci.

U Hrvatskoj zaista jeste novoregistrovano 62.938 vozila u 2019. godini, to je tačno. Ali, istovremeno, hrvatski vozni park star je i dalje u proseku više od 12 i po godina. Prema raščlanjenim podacima "Promocije plus", agencije koja objavljuje mesečnu statistiku novoregistrovanih automobila, koje je dobio DW, čak 7.000 novoregistrovanih vozila registrovano je na samo jedan dan, što najverovatnije znači da idu u dalji izvoz, reeksport. U 2018. godini reč je bilo o oko 6.000 vozila.

Stručnjak za saobraćaj Željko Marušić za DW kaže da više od 20.000 vozila ide u direktan ili indirektan reeksport. Rent-a-kar firme, kaže, kupuju oko 25.000 vozila, a ona, nakon nekoliko meseci iznajmljivanja, idu u prodaju kao polovni automobili.

Pročitajte još

A takve automobile hrvatski građani kupuju – u 2018. godini iz zemalja EU uvezli su više od 80.000 polovnih automobila prosečne starosti čak sedam i po godina. Koja je posledica takvog starog voznog parka može se pročitati u mnogim člancima o zagađenju u Hrvatskoj.

Podaci "Promocije plus" pokazuju da je samo 23 odsto novoregistrovanih automobila kupili građani, dakle samo 14.475, dok su 77 odsto kupila pravna lica, država, ministarstva, agencije, javna i privatna preduzeća firme, te pomenute rent-a-kar firme. Prethodne, 2018. godine, pravna lica kupila su 74 odsto vozila.

Osim toga, broj uvezenih automobila bio je otprilike na nivou prošle godine, sve do decembra. U poslednjem mesecu prodaja je porasla za više od 40 odsto u odnosu na decembar prethodne godine. Taj skok stručnjaci objašnjavaju strahom od većih nameta koji su stupili na snagu 1. januara 2020.