Kako proći tehnički, šta sa plinom? Uvoz Evro 3 vozila pada, od 2021. milion vozila neće moći da prođe pregled

Tanjug

24. 11. 2019. u 14:01

Uvoz vozila sa Evro 3 motorima će, prema najavama države, biti zabranjen do kraja 2020. godine, a od polovine 2021. čak oko milion vozila u Srbiji možda neće moći da prođe tehnički pregled zbog emsije štetnih gasova

Како проћи технички, шта са плином? Увоз Евро 3 возила пада, од 2021. милион возила неће моћи да прође преглед

Foto Z. Jovanović

Uvoz vozila sa Evro 3 motorima će, prema najavama države, biti zabranjen do kraja 2020. godine, a od polovine 2021. čak oko milion vozila u Srbiji možda neće moći da prođe tehnički pregled zbog emsije štetnih gasova.

Takođe, još nije razjašnjeno kako će se tretirati stariji automobili sa benzinskim motorima koji imaju ugrađen plin.

Stručnjaci kažu da kada budu stroži uslovi po pitanju merenja izduvnih gasova da većina motora Evro 3 neće proći, ali i ni pojedini motori višeg standarda, u zavisnosti od njihovog stanja.

Pravilnik o podeli motornih i prikljucnih vozila i njihovoj tehničkoj ispravnosti predviđa od 5. jula 2021. strožu kontrolu emsije štetnih gasova.

Svaki četvrti polovanjak koji se uveze u Srbiju ima motor Evro 3 standarda, kaže za Tanjug direktor Centra za motorna vozila u AMS S-u Milan Božić, ali dodaje da iz godine u godinu njihov udeo pada u uvozu pada "jer se pre par godina uvozilo i više od 50 odsto takvih vozila".

"Očekujemo da će njihov udeo u uvozu vrlo brzo dodatno da padne, bez obzira na ovu zabranu koja se najavljuje", kaže on i upozorava da će veći problem imati vozila tog i nižeg ekološkog standarda koja su u Srbiji već registrovana.

"Većina tih vozila neće moći da prođe tehnički pregled, a naročito vozila sa kojih su skinuti katalizatori ili DPF filter sa dizela", kaže on.

Problem tehničkog pregleda polovinom 2021. godine rešavaće se ili vraćanjem katalizatora, retrofitingom vozila odnosno čišćenjem motora kako bi prošao tehnički pregled, što se radi u nekim državama EU.

"Ali, to je skupo i najčešće će biti skuplje od samog vozila - tako da se to većini građana najverovatnije neće isplatiti", kaže Božić i dodaje da će za takva vozila "kraj priče" biti na otpadu i u reciklaži.

Prosečna starost putničkih automobila u Srbiji je preko 18 godina, a stariji su nam teretnjaci i autobusi, dok je prosek starosti traktora preko 30 godina, a i njih će limitirati emisija izduvnih gasova od 2021. godine.

"Šta će biti sa kamionima i autobusima, to je posebna priča, i još uvek se ne zna da li će se malo reterirati (odstupiti) od Pravilnika - mislim da neće, a to znači da će prevoznici biti u velikom problemu", smatra Božić.

U periodu prilagođavanja koji sledi iz AMS S savetuju kupce polovanjaka u Srbiji da posebno obrate pažnju da li imaju katalizatore, jer postoje uvoznici koji ih skidaju da bi preko pleminitih metala koji su u njima ostvarili laku zaradu.

Za nedavni period zagađenog vazduha u gradovima Srbije ključni krivac je saobraćaj odnosno vozila čiji su motori sa Evro 3 standardom, a ministar zaštite životne sredina Goran Trivan kaže da se radi na zabrani uvoza ovakvih vozila.

"Mislimo da je to jako važno za zdravlje naše nacije i siguran sam kada dođe trenutak, kada se svi administrativni poslovi obave, da tek od sledeće godine možemo razmišljati kada bi smo mogli to zaista i da uradimo", rekao je Trivan u izjavi za Tanjug.

On je dodao da "kakve god mere da budu donošene niko neće zabraniti našim građanima koji već poseduju automobile sa Evro 3 motorima da ih voze".

Trivan je naglasio i da se u Srbiji "preko 6.000 života godišnje izgubi zbog lošeg kvaliteta vazduha".

"Razmišljamo da sprečimo uvoz Evro 3 iz Evrope jer oni to izbacuju, a izbacuju ih, jer ne žele da udišu vazduh koji je potpuno toksičan, a mi se pretvaramo u groblje tih najgorih automobila pošto emituju najgore mogući vazduh za naše zdravlje", kaže on.

Kako ističe to nije priča o socijalnoj politici, nego o pitanju zdravlja ljudi. "Nema nikakve velike finansijske razlike da li ćete kupiti Evro 3 ili Evro 4 automobil, a značajna je razlika u tome koji se gasovi emituju", naglasio je on.

Svako vozilo niže ekološke kategorije ubrzo predstavlja opasan otpad, a Trivan objašnjava da Srbija nema kapacitete za preradu tog otpada.

"Za zbrinjavanje tog otpada u inostranstvu upravo u tim zemljama iz kojih uvozimo automobile plaćamo više od 20 miliona evra godišnje", kaže ministar.

Žitelje gradova bi, smatra on, od lošeg kvaliteta vazduha mogle da zaštite i lokalne samouprave i to uvođenjem restriktivnih mera iz svoje nadležnosti - što se u svetu već primenjuje.

"Mogu da ograniče vožnju automobila niže kategorije sa lošijim motorima određenim danima, mogu da podele vozila, pa da naizmenično budu na ulicama", smatra ministar i predlaže angažovanje saobraćajnih inžinjera da saobraćaj bude protočniji "jer se tako manje goriva troši i zagađuje".

Govoreći o primeni odredbi pravilnika o tehničkom pregledu koji će od polovine 2021. godine biti eliminatoran za vozila na osnovu emisije izduvnih gasova, Trivan je ocenio da "imamo dovoljno vremena da se svi pripremimo" i dodao da je teoretski moguće da auto star 20 godina ima prihvatljivu emisiju gasova.

Pojačane subvencije za vozila na električni pogon i hibridna vozila Ministarstvo zaštite životne sredine će tražiti u budžetu za 2020. godinu, rekao je Trivan i ocenio da već ima pomaka, jer je GSP u funkciju stavio električne autobuse, a parking servis ima mere dodatne afirmacije ovakvih vozila.


Direktor Centra za vozila AMSS Božić, takođe, smatra da bi država trebalo samo da preslika neke uspešne modele subvencija koji postoje u Evropi i ističe da su sva službena vozila u Estoniji na električni pogon, a da se u skandinavskim zemljama kupovina ekološki prihvatljivih vozila štimuliše smanjenjem poreza u iznosu i do 15.000 evra.

"Takva vozila imaju besplatno parkiranje, punjenje baterija, ne plaćaju putarinu, mogu da koriste žutu traku, mogu u centar grada gde druga ne mogu", spominje on neke od mere koje bi se mogle primeniti u Srbiji.

U Srbiji je registrovano oko 1,9 miliona automobila.

U Upravi carine rečeno je Tanjugu da je tokom prethodne tri godine došlo do izvesnog rasta uvoza upotrebljavanih vozila u Srbiju:

U periodu od 1. januara do 31. oktobra u 2017. uvezeno je 109.011 vozila, a u 2018. godini 121.806 vozila i ove godine u tom periodu 133.835 vozila.

Podatak o Evro 3 standardu se ne unosi u carinsku deklaraciju, jer je to uslov da bi automobil uopšte mogao biti uvezen, pa je nemoguće dati statistiku o tome koliko ih je sa motorima tog standarda do sada uvezeno, kažu u Upravi carine.

Pravo uvoza robe u našu zemlju regulisano je odredbama Zakona o spoljnotrgovinskom poslovanju i pratećim propisima donetim na osnovu njega, dok je sprovođenje odgovarajućeg carinskog postupka nad robom propisano odredbama Carinskog zakona i podzakonskih akata.

Bliži uslovi za uvoz motornih vozila M i N kategorije propisani su odredbama Uredbe o uvozu motornih vozila, a prema klasifikaciji Evropske komisije Ujedinjenih nacija za Evropu (UN/ECE), koja je sastavni deo Uredbe.

Navedene kategorije motornih vozila u skladu sa Uredbom mogu se uvoziti u našu zemlju ukoliko ispunjavaju uslove propisane normom Evro 3, a koji su navedeni u članu 4. Uredbe.

Kontrolu ispunjenosti uslova propisanih normom Evro 3 vrši nadležni carinski organ prilikom sprovodenja odgovarajuceg carinskog postupka i to na nacin propisan Uredbom. U situacijama kada carina nije u mogucnosti da na navedeni nacin utvrdi ispunjenost uslova propisane norme Evro 3, kontrolu ispunjenosti tih uslova vrši Agencija za bezbednost saobracaja.

S obzirom na to da prosecna starost vozila nije relevantna pri uvozu automobila, preciznim podatkom ne raspolažemo, ali se sa velikom sigurnošcu može reći da je reč o automobilima starim oko 10 godina, kažu u Upravi carine.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (45)

BN

24.11.2019. 14:22

Moram da reagujem na ovakve nesuvisle izjave. KO može da ima auto koji ispunjava ove standarde. Možda Trivan i njemu slični.

Marko Radmilovic

24.11.2019. 14:26

Господо из АБС-а.возила са плином ЕУРО 3 стандарда.добро одржавана имају емисију издувних гасова као ЕУРО 5. Мале разлике. Мислим да је ред да то покажемо испитивањем. Да се не би десили да прописима искључите возила без предходног испитивања.

kritik analitik

24.11.2019. 14:27

Tek da mi želja mine - hoćemo li imati i gorivo odgovarajućeg kvaliteta, ovo sadašnje me baš nervira.

Lepalepovic

24.11.2019. 14:27

Sta mislite jako je fino da do 2018 dozvolis uvoz svih automobila a onda sasliusas EU i vec 2020 zabranis da se uopste upotrebljavaju ta vozila. Draga vlast seda u narodna kola koja moze da menja a vi narode kako mi naredimo. Svaka vam cast

Пензионер

24.11.2019. 14:30

А можда да политичари иду у затвор због непрекидне крађе, отимања, силеџијства, издаје. Прво да се очисти глава и то детаљно и до краја, онда сви остали.

Brazilko

24.11.2019. 14:51

Ovo je katastrofa...nemam komentar.. za uvoz u redu...a ovo drugo dok traje traje...u redu kome trosi ulje i dimi ko lud...ostalo ce se samo po prirodi godinama rashodovati....

bager

24.11.2019. 14:53

U svim zemljama evrope ta ista vozila prolaze tehnicki ,nije problem izduvni gasovi ,oni ostaju u svojim normama proizvodjaca,,jedino ta ista vozila u dane zagadenja vazduha nemaju pravo ulaska u grad ili gradove koji su limitirali ulazak toj vrsti vozila,,tako da ovde ne vlada dikatura polupismenih naredbodavaca,,vozila hitne sluzbe,policije,vojske ,invalidi mogu i tad voziti s automobilima koji " zagadjuju ",bitno je napomenuti da sve ove drzave ujedno pomazu pri kupovini cistijeg auta

Dragan Sweden

24.11.2019. 15:11

Nije tacno da automobili sa evro 3 zagadjuju.Srbiji treba savremeni tehnicki pregled i osposobljeni radnici za taj posao.treba uvesti za sve automobile starije od 2003 god. da zamene katalizator, Lambda Sonde,i EGR viltile to nije veliki trosak.Pravi zagadjivaci u Srbiji su stari kamioni, autobusi, gradjevinske masine. a najveci zagacivaci su Smederevo, Pancevo,Bor, toplane na ugalj i mnogi drugi.

Neko

24.11.2019. 15:42

Idu izbori, pa da vidimo koliko to bogatih ima kao sto njihov glavnokomandujuci kaze da smo bogati, a mi manje bogati protiv pa da se izmerimo....

Miloje Milojevic

24.11.2019. 16:02

Ovo im je bas "dobra" predizborna kampanja, samo neka tako nastave pa ce posle biti "pisi kuci po odelo"....

inat

24.11.2019. 16:31

...da, da zanimljivo...umesto narodu da daju dobro plaćene poslove da bi kupio nova kola koja bi zadovoljavala ekološke standarde oni idu na oduzimanje onog što je stečeno jedva skupljenom crkavicom osiromašenog naroda...no passaran!

Bojan74

24.11.2019. 16:41

Ko nema hleba, neka jede kolace. Bilo bi zanimljivo da procitate dalje o sudbini kraljice cija je ovo izjava.

nikanor

25.11.2019. 09:34

@Bojan74 - Samo da ti objasnim tu komunističku podvalu o kolačima. "Kolač" je hleb koji se poklanjao sirotinji kad su verski praznici. Pretpostavljam i da vi nosite "kolač" u crkvu kad je vaša slava.

Hisar

24.11.2019. 16:44

Zamišljam milion vozača na ulicama gradova Srbije,koja vlast takav luksuz može da priušti?

Damjan

24.11.2019. 21:55

@Hisar - Pridružiću se tom skupu! Jedno je zabraniti uvoz, a sasvim druga je da ljudima uskratite pravo na prevoz! Pa nismo mi Švajcarska! Nemamo ni za hranu, a kamo li za nova kola!!!

BATA

24.11.2019. 17:13

E moj trivane lako je tebi da voziš noviji auto a nama sirofinj oćeš da zabraniš ja imam 18god star auto a ako nebuyem mogao da ga regisrujem doćiću kod tebe da mi daš pare za noviji auto poz bat

bata Rale

24.11.2019. 17:18

Zagadjuju samo automobili a sta rade avoni kamioni pozari krecane cumurane fabrike dimnjaci itd Kako ce oni proci na tehnickom pregledu

Milos123

24.11.2019. 18:21

Ok, nek nam idu vozila na reciklazu..pa da vidm ko ce onda da im kupuje vgorivo..a sta vozila na elektropogon nosu zagadjivaci?!?! Samo debili mogu toda prihvate...

Deran

24.11.2019. 20:44

Nema ništa od tog,nisam pročitao za traktore od 50-tak godina?I tamići na leru što se voze ulicama,da neće i Tomose zabraniti,pa onda tu su i kultivatori,trimeri,kosačice i naravno motorne testere?

Dušan

24.11.2019. 21:43

Bolje bi bilo da zabrane grejanje na drva i ugalj. Podavismo se u Zemunu od sagorenog ulja i drva. Bilo bi dobro da zabrane i toplane na mazut. One nemaju katalizator i filtere. Ovo sa motorima je farsa.

Golf 7 benzinac

25.11.2019. 03:35

Radio sam 6-ti po redu tehnicki pregled u Dunav osiguranju. Cudili su se i nisu mogli da dobiju i izmere izduvne gasove. Pa je morao da turira auto dok je drugi onu sondu nabio do kraja da bi dobili neku min vrednost i tako zavrsio tehnicki pregled.

Jeremija

25.11.2019. 06:24

kupićemo mi nove automobile sa platama od 300€ mesečno,da,da, kako da ne...

Dzigi

29.11.2019. 22:22

@Jeremija - Nebrini te sve ce leci na svoje kad njihov covek dobije dozvolu za uvoz isamo oni uzmu kajmak

realist.

25.11.2019. 06:44

Samo vi ucite od Zapada da zivite na velikoj nozi sa 500 Evra plate, 3 clana porodice i voziti Dzipove, Audije i Mercedes, Ali zato nema se donji ves na zadnjicu, zato nije sramota pustiti noge koliko je Cerga dugacka a Zapad neka se prilagodi Ekonomije Balkana. Ako ne Bice isto i njima sa migracijom kao i nama na Balkanu.

Perhanizacija

25.11.2019. 06:44

Како иде време вратићемо се на коњску запрегу и то ,,МИ,, који радимо код приватника.Ја бих волео на кредит да купим нови ауто али са оваквим платама код приватника могу само да маштам.Само ће богати да возе и мењају аутомобиле а ми ћемо да гледамо и даље да маштамо.Нека је само здравље.

Киза

25.11.2019. 07:47

Гледао у недељу емисију САТ и лепо директор агенције за екологију каже "аутомобили у укупном загађењу учествују само 30%, тако да забрана неће пуно променити"... Такође, упорно се прећуткује податак да је емисија штетних састојака код бензина Е3 стандарда мања од дизелаш са Е5!!! Можда је битно напоменути да су иницијатори ове приче Удружење увозника аутомобила (наравно ради се о новим аутомобилима), па нек се народ запита ко му "о глави ради"?!?

Dikr

25.11.2019. 09:37

... na auto zagađenje u Srbiji otpada 1/4, ostalo su topane i mali broj domaćinstava priključen na iste, termoelektrane. Juče u emisiji SAT test euro 3 i euro 4 pokazao da je veći zagađivač euro 4 jer nije sve u broju neko u stanju motora , tako je kod nas neki političar se napravi pametan a posle se milioni stide jer on nezna šta je to!

Deda Panta

25.11.2019. 10:39

Udri po sirotinji a fabrike ne treba dirati pa da imaju posebne filtere za vodu vazduh. Tu mora država da da pare ali nema jer im trebaju za plate. Da subvencionišu grejanje na pelet bar nema para jer trebaju za plate i pompezna TV "otvaranja" i sl. Siromašne možeš da nateraš da voze i bicikle umesto kola a to zagađenje je samo 20% onog ostalog što nas davi.

Rade

25.11.2019. 13:50

Prvo zabranite ugalj i kontroliste sta sve ljudi loze u domacinstvima .Loze se gume,plastika,filteri za ulje,zivotinjki ostaci iz klanica i ostalo.Kontrolisite kolika je emisija stetnih gasova iz fabrika, kontrolisite u fabrikama da li postoje filteri i vrsite inspekcije bez najave i nocu.Posle tek razmisljajte o smanjenju izduvnih gasova iz automobila pogotovo u velikim gradovima.Zivim u manjem mestu gde nema puno saobracaja ali je tolika zagadjenost vazduha da dim pece i za oci i za grlo.

Goxy

29.11.2019. 00:32

Dao bih ja njima platu od 250 eura... Pa da vidim sta ce voziti i razmisljati.Bruka i sramota, vozim auto iz 1991 god. Naravno da kupim novi auto, Nema nikakve sanse bar u narednih 10 god.

Maja

20.05.2020. 08:44

@Goxy - Sa platom od 250 Eu ne moraš ni da vozis.Ima gr.dski prevoz.Trujete narod svojim krševima a o buci da ne pričam.

Ma Da!

13.06.2020. 17:27

@Goxy - Ljudi sa 250Eu mesečno moraju da voze takve automobile jer imaju malu decu, stare, bolesne roditelje o kojima trebaju da brinu. Ne "brinite" se, ne zagađuju previše okolinu sa prosečno pređenih 6-7ooo km godišnje. Više zagađuju okolinu oni koji imaju prosečnih Nx1000Eu platu za vrtenje palčeva ili lovljenje leptira. A što se tiče trovanja, nas ipak najviše truju oni koji nemaju mozak, ali ipak imaju komentar.

Gagi

29.11.2019. 00:56

I, sta ce biti? Zabranice automobile koji ne prodju tehnicki? I tako ce da zabrane skoro milion vozila?! Ma, znate kad? Nikad!!! Evo, par hiljada taxista napravilo lom po Beogradu i naterali drzavu da im kupi nove automobile! Pa sta mislite da izadje skoro milion automobila na ulice Srbije? Ili ce drzava svima da kupi automobile, ili ce da zaboravi na to resenje...

pex

09.12.2019. 02:19

@Gagi - Gde zivis? Nisu taksiti nikoga naterali nego saradjuju sa drzavom tj policijom. Represivni sistme ima prvenstov uzemlji robova ,pa su zato i nagradjeni.

Gagi

11.12.2019. 10:32

@Gagi - Mozes to i tako da posmatras, ako ti se tako svidja... A ono sto sam ja video je da su taksisti nekoliko dana maltretirali milione gradjana i na kraju dobili nova vozila. Ako saradjuju, cemu onda maltretiranje svih nas?! Kako god, poruka za sve nas mora da bude: na ulice i maltretirajte dok ne dobijete uslove koje zelite! Ej, milion vozila, pa znas li koliko je to ljudi?! Govorimo o barem trecini Srbije!!! Ako to ne shvatas, onda ti treba da se zapitas gde zivis...

UniRent Car

29.11.2019. 13:30

Mi u problemu Evropa trlja ruke, otarasila se otpada i zagadjivaca a mi u problemu, sta sad raditi?

marko

07.12.2019. 15:06

znaci svi koji nemogu eda predju tehnicki svi da potpissu peticiju da se skinu ministri i svi koji su glasali za to sramno delo sa 20000 30000 hiljada platom i penzijom nemoze se bolje n i kupiti

Vlaja

09.12.2019. 08:11

Ako povučemo paralelu između današnjih dana i perioda od pre 25-30 godina, ispada da su veći zagađivači motorna vozila sa eur 3 normom, nego sa karburatorima.