Mali broj poslodavaca raspoložen da radnicima omogući klizno radno vreme

Iako je zakonom o radu predviđena mogućnost uvođenja kliznog radnog vremena, rad od kuće i rad na daljinu, što bi posebno olakšalo život zaposlenima s decom, praksa govori da je mali broj poslodavaca raspoložen da svojim radnicima omogući usklađivanje rada i roditeljstva, piše "Politika".
Mali broj poslodavaca raspoložen da radnicima omogući klizno radno vreme
Foto: Pixabay
Istraživanje Ministarstva bez portfelja zaduženog za demografiju i populacionu politiku i Republičkog zavoda za statistiku, pokazalo je da svaki treći poslodavac odobrava preraspodelu radnog vremena, svaki peti dozvoljava klizno radno vreme, a 90 odsto poslodavaca ne dozvoljava rad od kuće. Studija u kojoj je učestvovalo 330 poslodavaca s više od 126.000 zaposlenih i sprovedena uz podršku Privredne komore Srbije pokazala je da od raznih vidova fleksibilnog radnog vremena, poslodavci najčešće dozvoljavaju zamenu smene, piše "Politika".
 
S druge strane, rezultati ove studije govore da zaposleni roditelji najviše preferiraju klizno radno vreme, koje bi im omogućilo da početak i kraj radnog vremena pomeraju u skladu s porodičnim obavezama.
 
Naime, radno vreme najvećeg broja privatnih i državnih firmi najčešće se ne poklapa s radnim vremenom vrtića i škola, pa su roditelji prinuđeni da ostave dete u školskom dvorištu da čeka početak nastave ili njihov povratak s posla i nekoliko sati nakon završetka časova. Ako se ima na umu da preko dve trećine zaposlenih u državnoj administraciji čine žene i da se u najnezavidnijem položaju nalazi oko 130.000 samohranih roditelja i da po slovu Porodičnog zakona dete mlađe od deset godina ne bi smelo da bude u kući samo dugo vremena, onda je jasno da je neophodna pomoć države u usklađivanju rada i roditeljstva.
 
Sve su to bili razlozi zbog kojih je Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja odlučilo da od 1. novembra svojim zaposlenim radnicima omogući fleksibilno radno vreme i predložilo ostalim ministarstvima da slede njihov primer.
 
Kako naglašavaju u ovom ministarstvu, izmene u rasporedu radnog vremena stupiće na snagu kada počne primena elektronskog sistema evidencije prisustva zaposlenih i ostalih radno angažovanih putem identifikacionih kartica, a ministarstvo nastavlja da funkcioniše u okviru radnog vremena državne uprave – od 7:30 do 15:30 časova.
 
"Rukovodioci organizacionih jedinica Ministarstva mogu da odobre svojim zaposlenima klizno radno vreme, koje može početi u intervalu od 7 do 8:30 časova i završiti se u intervalu od 15 do 16:30 časova, istekom osmočasovnog radnog vremena, pod uslovom da se u svakoj užoj organizacionoj jedinici obezbedi kontinuirano obavljanje poslova u periodu od 7:30 do 15:30 časova", ističu predstavnici Ministarstva rada.
 
Na pitanje zbog čega je ministar rada doneo ovu odluku i da li je tom predlogu kumovala činjenica da se radno vreme većine žena zaposlenih u državnoj administraciji ne poklapa s radnim vremenom škola i vrtića, a sva istraživanja koja su rađena u našoj zemlji govore da su žene te koje decu vode u školu i sačekaju posle nje, predstavnici Ministarstva rada kažu:
 
"Ovakav raspored radnog vremena uvodi se zbog usklađivanja privatnih i poslovnih obaveza, a pre svega porodičnih obaveza, odnosno usklađivanja rada i roditeljstva, kao i bolje organizacije posla u ovom ministarstvu. Naime, potrebe posla u najvećem broju organizacionih jedinica ponekad zahtevaju da zaposleni ostanu da rade posle 15:30 časova, a zbog završetka započetog i neodložnog zadatka, odnosno hitnih poslova. Takođe se pojavljuju i slučajevi kada je potrebno da zaposleni određeni zadatak, odnosno svoje poslove završi ili pripremi do početka radnog vremena. Ovim rasporedom smanjiće se potreba za prekovremenim radom, a početak i završetak radnog vremena prilagodiće se lakše potrebama posla u okviru osmočasovnog dnevnog radnog vremena. Inače, podaci govore da žene čine 63 odsto zaposlenih u Ministarstvu rada - od 464 osoba koje se nalaze na platnom spisku ove državne ustanove, 293 su žene."
 
U Ministarstvu podsećaju da se Konvencijom Međunarodne organizacije rada broj 156 o jednakim mogućnostima i tretmanu za radnike i radnice, koju je Srbija ratifikovala, između ostalog, utvrđuje da su problemi radnika s porodičnim obavezama aspekti širih pitanja koja se odnose na porodicu i društvo, o kojima treba voditi računa u nacionalnim politikama.
  • da

    11.11.2019 09:18
    S obzirom kojom brzinom gube kvalitetne radnike njihovim odlaskom u inostranstvo, MORALI bi uvesti TRODNEVNU radnu nedelju. Čak i tada bi se ljudi pitali - čemu ostati?
  • dragan perković

    11.11.2019 07:41
    Ah
    Nikakvo klizno radno vreme.90% zaposlenih u administraciji će te naći na pijaci,šoping.Što se tiče dece postoji nauka a zove se "planiranje porodice". Imate legalne i ilegalne vrtiće.Zanimljivo da odrasli decu izbaciju ispred za svaku izmišljotinu.U moje vreme u osnovnoj je bilo polu dnevno ili punodnevni boravak dece.Vaspitači su bili stariji učitelji.Imali smo obezbeđena dva obroka,vreme za igru i učenje.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Preminuo novinar Bojan Tončić

U Beogradu je u 57. godini, nakon duge bolesti, preminuo novinar Bojan Tončić, saopštilo je danas Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS).

Uhapšen zbog pokušaja ubistva u Mirijevu

Policija u Beogradu je, u saradnji sa Višim javnim tužilaštvom, uhapsila M. P. (41) zbog sumnje na pokušaj ubistva, saopštili su danas iz Ministarstva unutrašnjih poslova.