');
Blic Biznis Vesti

PREDSEDNIK UPRAVE MERKATOR GRUPE O REZULTATIMA "Nova strategija donela je veću profitabilnost"

Tržište maloprodaje u Srbiji je u ovom trenutku nekonsolidovano, jer 10 najvećih trgovinskih lanaca ima samo 30 odsto tržišnog učešća. Neminovno je da će doći do ukrupnjavanja srpskog tržišta, u čemu prepoznajemo šansu za širenje, kroz akvizicije lokalnih trgovaca i otvaranje novih prodavnica, izjavio je u intervjuu za "Blic" predsednik Uprave Mercator grupe, Tomislav Čizmić.

merkator foto m ilic (1) Foto: Milan Ilic / RAS Srbija
merkator foto m ilic (1)

Kako je istakao, Srbija je za tu kompaniju važna i ima veliki potencijal.

Na tržištu maloprodaje su sve češće akvizicije, da li je to put i Vaše kompanije i kako gledate na širenje maloprodajne mreže u Srbiji u tom smislu?

Mercator je najbolji lokalni trgovac na svakom svom tržištu. Sa svojih 340 prodavnica, Mercator je u Srbiji prepoznat kao jedina nacionalno rasprostranjena platforma za plasman domaćih proizvoda. Srbija je za nas veoma važna i ima veliki potencijal. Neminovno će doći do ukrupnjavanja srpskog tržišta, u čemu prepoznajemo šansu za širenje, kroz akvizicije lokalnih trgovaca i otvaranje novih prodavnica.

Tomislav Čizmić
Foto: Milan Ilic / RAS Srbija
Tomislav Čizmić

Da li je kriza u Agorkor koncernu primorala Mercator da uđe u proces prodaje nekretnina, što vidimo da radite u regionu i u našoj zemlji. Zbog čega ste ušli u taj proces?

Odmah smo napravili strategiju i definisali novi poslovni model. Čim sam preuzeo upravljanje Mercator Grupom prešli smo na operativno i finansijsko restrukturiranje, i počeli pripreme za novu fazu razvoja. U akcionom planu predvideli smo monetizaciju u vrednosti od 300 miliona evra. Za dve godine smo od prodaje nekretnina inkasirali 228 miliona. Ali važan podatak je da Mercator Grupa danas poseduje nekretnine vredne čak 1,16 milijardi evra.

Kakva su vaša očekivanja od novog većinskog vlasnika Sber banke? Da li će biznis biti prodat i postoje li već sada potencijalni kupci?

Za Mercator je u ovom trenutku važno da postane sastavni deo Fortenova Grupe. Kada se taj proces završi, Mercator će biti najveća kompanija i najveći trgovac u Grupi.

Saradnja sa dobavljačima, sve veći zahtevi potrošača u pogledu cena i kvaliteta robe i različite inovacije u trgovini sve su češća tema u javnosti. Kako Vi gledate na to i kako vidite budućnost retaila?

Imamo dugoročna partnerstva sa dobavljačima i zajednički razvijamo važne komercijalne platforme, kao što je veoma uspešna "Vredno je zajedno". Radeći zajedno sa dobavljačima stičemo konkurentsku prednost i pružamo najširi asortiman lokalnih i regionalnih brendova na našim policama. U Srbiji čak 70 odsto asortimana potiče od domaćih dobavljača. Jednostavno rečeno, trgovac je ključna podrška razvoju domaćih brendova. Siguran sam da će onaj trgovac, koji bude najbolji partner lokalnim dobavljačima, biti i najuspešniji.

Pročitajte još

Smatra se da Srbija i Zapadni Balkan zaostaju za svetom kada je u pitanju učešće modernog retaila, kako vi vidite poziciju Mercatora danas u Srbiji i regionalno?

Tržište maloprodaje u Srbiji je u ovom trenutku nekonsolidovano, jer 10 najvećih trgovinskih lanaca ima samo 30 odsto tržišnog učešća. U Sloveniji pet najvećih trgovaca drži 80 odsto tržišta. Sličan udeo je i u gotovo svim razvijenim zemljama Evrope i sveta. Uvođenjem nove poslovne strategije Mercator je u poslednje dve godine povećao profitabilnost za 73 odsto. Sa tako uspešnim poslovanjem, restrukturiranjem logističkih kapaciteta i komercijalnim modelom, sa fokusom na lokalno, potpuno smo spremni da aktivno učestvujemo u promenama na tržištu.

Savremeni potrošač je sve zahtevniji, kako Mercator reaguje na ta očekivanja? U čemu se razlikuje kupac danas u odnosu na onoga od pre 20 godina?

Kupac se mnogo promenio. Život je danas brži, sve je manje vremena za odlazak u velike kupovine, i zato je važno imati široku maloprodajnu mrežu, biti dostupan. Mi sledimo promene potrošača kroz segmentiranje kupaca i prilagođavanje prodavnica njihovim navikama i potrebama. Tako smo napravili veoma uspešne komšijske radnje poput IDEA Dorćol i IDEA London, a za specifične potrebe ljubitelja organske i zdrave hrane otvorili smo i tri IDEA Organic prodavnice u Beogradu.

Pročitajte još

U Srbiji je razvoj prehrambene industrije jedan od ključnih stubova ekonomije u kojem leži velika šansa. Kako vi gledate na male proizvođače i koliko ima prostora za njih na policama Mercatora?

Domaći proizvođači su stub razvoja svake ekonomije. Kupac želi kvalitetno, sveže i domaće. Naš odgovor na to je da na policama IDEA, Roda i Mercator prodavnica imamo više od 25.000 proizvoda "Made in Serbia". Zajedno sa domaćim proizvođačima stvorili smo srpski brend "Ukusi moga kraja", koji je za samo pet godina, napravio veliki uspeh na domaćem tržištu, i postao brend koji je krenuo u izvoz u Sloveniju, 26 prozvođača, sa svojih 200 proizvoda, ima sjajnu perspektivu i van granica Srbije.