Evropska i nacionalna udruženja, među kojima i Britansko udruženje proizvođača i trgovaca automobilima, saopštila su da bi uvođenje carina na automobile i kombije moglo koštati evropsku i britansku autoindustriju 5,7 milijardi evra, u slučaju da Velika Britanija napusti EU bez sporazuma o istupanju.
To bi značilo i veće cene za potrošače ukoliko proizvođači ne uspeju da apsorbuju dodatne troškove.
Velika Britanija bi trebalo da napusti EU 31. oktobra a premijer Boris Džonson je rekao da će se to desiti bez obzira na sve. Ukoliko dođe do Bregzita bez sporazuma o pravima građana, finansijskoj kompenzaciji i pitanju irske granice, biće uvedene carine na osnovu propisa Svetske trgovinske organizacije.
U slučaju automobila ta carina iznosi 10 odsto.
"Bregzit nije samo britanski problem. Zabrinuti su svi u evropskoj autoidustriji, i šire. Bilo kao izvoznici na britansko tržište ili kao lokalni proizvođači, a mi smo oba, neizbežno ćemo osetiti negativne posledice", rekao je predsednik Komiteta francuskih porizvođača automobila Kristijan Pežo.
Autoindustrija, uključujući i snabdevače delovima, predstavlja uspešnu evropsku priču, proizvodeći nešto više od 19 miliona vozila godišnje i zapošljavajući skoro 14 miliona ljudi.
Iako je Velika Britanija veliki uvoznik evropskih kola, britanska autoindustrija je neprestano jačala poslednjih decenija. Svetski proizvođači, kao što su japanske kompanije Honda i Nisan, koristili su Veliku Britaniju kao bazu za prodaju svojih automobila širom EU.
Ključ za uspeh indutrije poslednjih godina je bila mogućnost da kompanije rade bez problema i prodaju širom jedinstvenog tržišta.
Ukoliko dođe do Bregzita bez sporazuma, kompanije više neće moći da posluju na jedinstvenom tržištu na način na koji su navikle. I ne radi se samo o carinama jer bi i drugi zahtevi, poput potrebe da se zadovolje carinski propisi, doveli do kašnjenja i postavili hitna pitanja o održivosti operacija.
Udruženja proizvođača su navela da jedan minut zaustavljanja proizvodnje u Velikoj Britaniji košta 54.700 evra.
Brojne kompanije su navele da će u slučaju Bregzita bez sporazuma izmestiti proizvodnju iz Velike Britanije.
"Bregzit bez sporazuma bi imao momentalni i razarajući uticaj na industriju, podrivanjem konkurentnosti i izazivanjem nepopravljive i teške štete", rekao je Majk Hos, šef britanskog udruženja proizvođača automobila SMMT. Čak i najvatrenije pristalice Bregzita kažu da bi izlazak bez sporazuma izazvao velike poremećaje, u najmanju ruku kratkoročno. Ipak, oni tvrde da si britanska ekonomija dugoročno mogla da napreduje s prilagođavanjem politike i stavljanjem većeg fokusa na brzorastuće sektore.
Komentari (0)
POŠALJI KOMENTAR