Svaki drugi vozač sam nudio mito policiji, najčešće do 3.000 dinara

Svaki drugi vozač od 18.118 ispitanih, priznao je da je u proteklih godinu dana napravio neki saobraćajni prekršaj, bez obzira na to da li ga je policija zaustavila zbog toga ili nije.
Svaki drugi vozač sam nudio mito policiji, najčešće do 3.000 dinara
Foto: 021
Ovo je pokazala anketa sajta Polovni automobili, a koju je sproveo kako bi proverio koliko se vozači, prema sopstvenom priznanju, pridržavaju Zakona o bezbednosti saobraćaja. 
 
"Želeli smo da saznamo koliko često vozači prave saobraćajne prekršaje, koji su to najčešći prekršaji koje prave, kao i da li je pooštravanje pojedinih kaznenih odredbi u Zakonu uticalo na njihovo ponašanje za volanom. Takođe nas je zanimalo koliko često ih je zaustavljala saobraćajna policija, kolika je visina najčešće plaćanih kazni, kao i da li su pokušavali da izbegnu plaćanje kazne za počinjeni prekršaj", kažu u Polovnim automobilima.
 
Anketa je pokaza da je 52 odsto vozača u prethodnih godinu dana počinilo bar jedan saobraćajni prekršaj. Od toga, 26 odsto njih navelo je da je bilo zaustavljeno zbog počinjenog prekršaja.
 
Prekoračenje brzine je prekršaj koji vozači najčešće prave. Čak 72 odsto ispitanika, od onih koji su rekli da su napravili prekršaj, navelo je da je vozilo brže od zakonom propisane brzine. Takođe, istraživanje je pokazalo da vozači vole da telefoniraju tokom vožnje. Polovina je navela da je tokom vožnje koristila mobilni telefon.
 
Ostali prekršaji koji se najčešće čine su nevezivanje pojasa, nepropisno parkiranje, vožnja tehnički neispravnog, ili vozila sa neadekvatnim gumama.
 
Kako navodi sajt Polovni automobili, podatak koji zabrinjava jeste da je 12 odsto ispitanika navelo kako je vozilom upravljalo pod dejstvom alkohola, a 11 odsto da je prošlo kroz crveno svetlo.
 
Vozači smatraju da kazne ne disciplinuju
 
Iako su u proteklom periodu pooštrene neke od kaznenih odredbi Zakona o bezbednosti saobraćaja, kao što su kazne za prekoračenje brzine, vožnja pod dejstvom alkohola i nevezivanje pojasa, prema rezultatima ove ankete, to nije umnogome uticalo na ponašanje vozača.
 
Jedno od pitanja u anketi sajta Polovni automobili bilo je i "Da li od pooštravanje kazni u Zakonu o bezbednosti saobraćaja ređe pravite saobraćajne prekršaje (bez obzira na to da li ste zaustavljeni od strane saobraćajne policije)?" Najveći procenat ispitanika tvrdi da vozi isto kao i pre (oko 64 odsto), dok je 34 odsto njih izjavilo da sada ređe pravi prekršaje.
 
Takođe, skoro polovina ispitanika smatra da oštrije kazne ne utiču na vozače, odnosno da zbog njih vozači ne poštuju saobraćajne propise više nego ranije.
 
 
Ipak, istraživanje je pokazalo da su saobraćajne kamere delotvorne, odnosno da utiču na ponašanje vozača. Da voze pažljivije tamo gde znaju da su postavljene kamere navelo je 65 odsto ispitanih. Oko 31 odsto ređe obraća pažnju na kamere, a oko šest odsto ne može da proceni da li u tim momentima vozi pažljivije.
 
Trećina ispitanika navela je da je u proteklih godinu dana jednom ili više puta platila kaznu. Prosečan iznos kazne koja se plaća na našim putevima u poslednjih godinu dana je 5.000 dinara i nju je platilo oko 75 odsto anketiranih koji su rekli da su platili neku kaznu. Međutim, čak 46 odsto tih ispitanika navelo je da nije promenilo svoje ponašanje u saobraćaju nakon plaćene kazne, dok je 38 odsto izjavilo da nakon toga vozi pažljivije.
 
Vozači uglavnom prvi nude mito
 
Korupcija je jedan od najozbiljnijih problema sa kojim se suočava naše društvo, a ona je prilično izražena i u saobraćaju. Trećina ispitanika je navela da su pokušali da izbegnu plaćanje kazne nakon što ih je zaustavila policija, 12 odsto njih nije želelo da odgovori na ovo pitanje, a 55 odsto je reklo da nije pokušalo to da uradi.
 
Najviše je onih koji su plaćanje kazne izbegli kroz razgovor (pričao/la sam o nekom razlogu zbog kojeg sam počinio/la prekršaj) - 40 odsto, dok je njih 28 odsto platilo mito. Nije zanemarljiv ni broj onih koji su se sa saobraćajnom policijom dogovorili da dobiju manju kaznu od one koju je trebalo da dobiju (17 odsto).
 
Više od polovine onih koji su naveli da su platili mito istaklo je da su sami direktno ili indirektno inicirali plaćanje mita (53 odsto), a u oko 37 odsto slučajeva sami policajci su zatražili mito.
 
Najčešći iznos mita koji se daje je između 1.000 i 3.000 dinara (51 odsto ispitanika koji su platili mito), zatim 1.000 dinara (28 odsto). Od 3.000 do 5.000 dalo je oko 10 odsto ispitanika.
 
Kao najčešći razlozi zbog kojih vozači pristaju da plate mito, navedeni su: davanje manje novca nego za kaznu (72 odsto), izbegavanje privremenog oduzimanja vozačke dozvole (17 odsto), izbegavanje kaznenih poena (sedam odsto).
 
Svega dva odsto ispitanika navelo je da je prijavilo policajce kojima su platili mito, dok je 51 odsto njih izjavilo da ne žele time da se bave, a 23 odsto nije prijavilo policajca jer ne znaju kome bi trebalo da ih prijave.
 
Nakon plaćanja mita oko 51 odsto ispitanih osetilo je olakšanje jer nisu bili kažnjeni, njih oko 26 odsto je sasvim ravnodušno, nemoćno se osetilo oko devet odsto, dok je svega oko pet odsto grizla savest jer su davanjem mita prekršili zakon.
 
Podaci policije
 
U prvih šest meseci 2019. godine na putevima u Srbiji stradalo je oko 300 ljudi, dok je prema podacima MUP-a saobraćajna policija napisala 680.000 prekršajnih kazni, od kojih blizu 200.000 zbog prekoračenja brzine. Za samo sedam dana pojačane kontrole u avgustu, policija je zabeležila 25.000 prekoračenja brzine, napisala 2.500 prekršajnih naloga zbog nekorišćenja sigurnosnog pojasa i 400 zbog nepropisne upotrebe telefona tokom vožnje, a iz saobraćaja je isključeno 350 vozača pod dejstvom alkohola.
  • Mile

    10.09.2019 11:55
    kriva je vlast
    Vlast malo ili nista ne preduzima da zaustavi korupciju i podigne bezbednost u svakom smislu.
  • petar

    10.09.2019 11:13
    Sto su vece kazne to bolje i za policajse i za vozace. Vidi se po anketi. Cudo su postale ove dvohiljadarke. Mozes da kupis glasove za izbore, da pdmitis policajca...
  • Mito

    10.09.2019 10:13
    A svaki treci policajac ga je i prihvatio...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija