');
Blic Biznis Vesti

ŠEST MILIJARDI EVRA ZA ČETIRI KORIDORA Evo koliko će nas TAČNO koštati svaki od novih auto-puteva i koridora, i koja je deonica UBEDLJIVO NAJSKUPLJA

Da bi autoputevima išla vozila, mora najpre da ode novac, i to ogroman novac. Izgradnja četiri koridora Srbiju će koštati više od šest milijardi evra. Dok je Koridor 10 gotovo u potpunosti završen, a Koridor 11 na pola, gradnja Moravskog i Šumadijskog koridora tek bi trebalo da počne tako da bi Srbija koliko već za četiri godine mogla da ima potpuno drugačiju putnu mrežu.

Slušaj vest
0:00/ 0:00
Autoput Milos Veliki, foto Tanjug D Goll Foto: D. Goll / Tanjug
Autoput Milos Veliki, foto Tanjug D Goll
Autoput Miloš Veliki
Foto: Petar Dimitrijević / Tanjug
Autoput Miloš Veliki

Vozači u Srbiji će pamtiti 2019. godinu kao godinu u kojoj je otvoreno najviše kilometara autoputa u novijoj istoriji. Do sada je vrpca svečano presečena na južnom kraku Koridora 10 kroz Grdeličku klisuru u dužini od 26,3 kilometara i tri deonice Koridora 11 ili autoputa “Miloš Veliki” od Obrenovca do Čačka dugačke 62,7 kilometara. Znači ove godine je već otvoreno 89 kilometara autoputa, a do kraja oktobra očekuje se da saobraćaj krene i novoizgrađenim deonicama istočnog kraka Koridora 10 - od Proseka do Bancareva u dužini od 9,4 kilometara odnosno na potezu Bancarevo- Crvena Reka dugačkoj 12,4 kilometara. Sa tih skoro 21,8 kilometara i još 17,6 kilometara koji će 18. decembra biti otvoreni na deonici Koridora 11 od Surčina do Obrenovca Srbija će ove godine dobiti ukupno 128,4 kilometara novog autoputa. Ipak, sudeći prema najavama i planovima Srbiju tek narednih godina očekuju stotine kilometara novih autoputeva.

“Blic” predstavlja koliko je do sada koštala svaka od izgrađenih deonica autoputeva i kolika će biti vrednost najavljenih radova na koridorima širom Srbije.

Južni i istočni krak koridora 10 – 885 miliona evra

Kada je reč o Koridoru 10, saobraćaj se nakon ovogodišnjeg otvaranja južnog kraka kroz Grdelicu odvija gotovo na svim njegovim deonicama osim na već spomenutom delu istočnog kraka od Prosek do Bancareva u dužini od 9,4 kilometara odnosno na potezu Bancarevo- Crvena Reka dugačkoj 12,4 kilometara. Te deonice trebalo bi da budu otvorene za saobraćaj do kraja oktobra. Na taj način i na istočnom kraku saobraćaj će se odvijati u punoj dužini od 86,9 kilometara. Izgradnja celog istočnog kraka koštala je 485 milona evra dok je vrednost radova na najzahtevnijem južnom kraku kroz Grdelicu koji je otvoren krajem maja u ukupnoj dužini od 26,3 kilometara bila 400 miliona evra. Izgradnja južnog kraka je toliko koštala i trajala šest godina jer se radilo na vrlo nepristupačnom terenu, a dokaz za to je i da se tokom radova na jednoj od kosina rušio potporni zid čak tri puta.

Koridor 10
Foto: RAS Srbija
Koridor 10

Koridor 11 – ukupno 2,65 milijardi evra

Koridor 11 ili novoimenovani autoput “Miloš Veliki” od Beograda do Boljara odnosno granice sa Crnom Gorom je praktično najveći infrastrukturni projekat u Srbiji kako prethodnih tako i narednih godina. Na ovom koridoru pre dve i po godine otvorena je deonica od Ljiga do Preljine odnosno Čačka u dužini od 40,3 kilometara. Vrednost radova iznosila je 450 miliona evra. Još tri deonice (Obrenovac-Ub, Ub- Lajkovac i Lajjkovac-Ljig) na ovom koridoru svečano su otvorene prošle nedelje u dužini od 62,7 kilometara, a njihova izgradnja koštala je ukupno oko 430 miliona evra. I to sa sve famoznom deonicom Ub-Lajkovac koja je, najpre, građena od 2010. Do 2014. u vreme kada je ministar saobraćaja, građevinarstva i infrastrukture bio Milutin Mrkonjić da bi se krajem 2017. Godine ispostavilo da 2,5 kilometara ove deonice mora zbog oštećenja praktično ispočetka da se radi. Procena je da je izgradnja ove deonice dugačke 12,5 kilometara koštala oko 100 miliona evra.

Autoput Miloša Velikog, Koridor 11
Foto: Milan Ilic / RAS Srbija
Autoput Miloša Velikog, Koridor 11

Na koridor 11 ili autoputu “Miloš Veliki” trenutno se izvode radovi na deonici Surčin-Obrenovac kojaj će u ukupnoj dužini od 17,6 kilometara biti otvorena za saobraćaj 18. decembra. Radovi na ovoj deonici vrede 208 miliona evra.

Takođe, prolestos je počela izgradnja deonice od Preljine odnosno Čačka do Požege u dužini od 30,9 kilometara čija je vrednost 450 miliona evra. Prema poslednjim najavama ova deonica bi trebalo da bude završena krajem 2021. godine

Inače, prošle nedelje Vlada Srbije potpisala je sa kineskom kompanijom “CCCC” komercijajlni ugovor za izgradnju deonice Novi Beograd-Surčin u dužini od 7,9 kilometara. Vrednost izgradnje čiji je početak predviđen sledeće godine iznosi 70,5 miliona evra, a deonica bi trebalo da bude završena do kraja 2021. godine.

Konačno, poslednja i najzahtevnija deonica na ovom koridoru proteže se od Požege do Boljara u dužini od 107 kilometara. Vlada Srbije je i za izgradnju te deonice potpisala memorandum sa kineskom kompanijom “CCCC”, a procena je da će radovi koštati oko čak 1,5 milijardi evra.

Moravski koridor – 800 miliona evra

Moravski koridor je posebno značajan za Srbiju jer će povezati Koridore 10 i 11 odnosno istočnu i zapadnu Srbiju. Protezaće se od Pojata do Preljine u dužini od 110 kilometara i spojiti Čačak, Kraljevo, Vrnjačku banju, Trstenik, Kruševac i Čičevac gde živi pola miliona ljudi. Izgradnja ovog koridora trebalo bi da počne krajem septembra, a vrednost radova iznosi 800 miliona evra. Rok za završetak radova je dve i po godine.

Foto: Milan Ilic / RAS Srbija

Šumadijski koridor – 1,7 do 2,4 milijardi evra

Šumadijski koridor ili autoput “Vožd Karađorđe” povezaće sever I srce Šumadije sa istočnom Srbijom pošto će se u ipsilon kraku protezati od Lazarevca odnosno Mladenovca do Bora. U zavisnosti od toga da li će biti dugačak 220 ili 270 kilometara i imati priključke na koridore 10 I 11 odnosno da li će biti brza saobraćajnica sa po dve trake u oba smera ili autoput Šumadijski koridor koštaće od 1,7 do 2,4 milijardi evra.

Sremska Rača – Kuzmin – 210 miliona evra

I autoput Beograd – Sarajevo uskoro bi trebalo da dobije prvo gradilište pošto se narednih nedelja očekuje početak radova na deonici Sremska Rača – Kuzmin u dužini od 17 kilometara plus most na Savi. Radove će izvoditi turska kompanija “Tašjapi”, a vrednost izgradnje je 210 miliona evra.

Veza Valjeva sa Koridorom 11 – 80 do 100 miliona evra

Kako izgradnjom koridora 11 Valjevo ne bi ostalo “slepo crevo” planirana je I izgradnja brze saobraćajnice Iverak-Lajkovac. Ovom saobraćajnicom u dužini od 17,5 kilometara Valjevo će biti povezano sa koridorom 11 ili autoputem “Miloš Veliki”, a procena je da će vrednost radova iznositi od 80 do 100 miliona evra.

Više od šest milijardi evra za četiri koridora

saobraćajnica/ cena izgradnje

Moravski koridor 800 miliona evra

Šumadijski koridor 1,7-2,4 milijarde evra

Koridor 11 (Beograd-Boljare) 2,65 milijardi evra

Koridor 10 ( južni i istočni krak) 885 miliona evra

Ukupno 6,03-6,73 milijardi evra

Najskuplja deonica od Požege do Boljara

deonica / vrednost radova

Novi Beograd – Surčin 63,6 miliona evra

Surčin-Obrenovac 208 miliona evra

Tri deonice Obrenovac – Preljina (Čačak) na Koridoru 11 430 miliona evra

Preljina (Čačak) – Požega na Koridoru 11 450 miliona evra

Požega – Boljare na Koridoru 11 1,5 milijardi evra

Istočni krak Koridora 10 485 miliona evra

Južni krak Koridora 10 400 miliona evra

Kuzmin – Sremska Rača na autoputu ka BiH 210 miliona evra

Iverak – Lajkovac 80-100miliona evra