Srbija i susedi u evropskom vrhu po broju poginulih u saobraćajnim nesrećama, nepažnja glavni razlog

Slučajevi stravičnih pogibija na domaćim putevima gotovo svakodnevno potresaju javnost, a poznato je da je statistički Srbija u samom evropskom vrhu po broju poginulih na putevima.
Srbija i susedi u evropskom vrhu po broju poginulih u saobraćajnim nesrećama, nepažnja glavni razlog
Foto: 021.rs
Međutim, podaci Evrostata pokazuju da se ne samo Srbi, nego čitav region, nalaze na toj listi veoma visoko, piše Blic.
 
Ako posmatramo broj poginulih na milion stanovnika, Rumunija se nameće kao najnebezbednija za saobraćaj: prošle godine je stradalo 96 osoba na milion stanovnika. Druga je Bugarska s 88 poginulih, Srbija broji 78, a Hrvatska 77 mrtvih na milion stanovnika. Mađarska i Grčka su izjednačene sa po 64 poginule osobe od milion.
 
Statističke podatke o smrtnosti u saobraćaju po glavi stanovnika dopunio je profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić, prema njegovim informacijama, u Crnoj Gori taj broj iznosi oko 100 stradalih na milion, a u Bosni čak 120.
 
Prosek je u Evropskoj uniji prošle godine iznosio 49 osoba, a najbolje su se pokazale zemlje poput Norveške (20), Švedke (25), Švajcarske (27), Ujedinjenog Kraljevstva (28), Danske (30) i Irske (31).
 
Presudan faktor za ovoliki broj nesreća u Srbiji i regionu je nebezbedno ponašanje i/ili bahatost vozača.
 
Vujanić objašnjava za Blic da postoji pet uzroka saobraćajnih nezgoda. Najčešći su nepažnja i pogrešna procena, koji su veoma jasni sami po sebi, a tu je i nesporazum učesnika, koji Vujanić ilustruje sledećim primerom: jedan vozač mahne drugome kako bi mu dao znak da stane, a ovaj to protumači kao da ga prvi vozač propušta; obojica krenu i dođe do sudara. Greška u upravljanju jeste četvrti uzrok, a tek peti je viša sila - odron na putu, probušena guma tokom vožnje, ili neki drugi događaj na koji vozač ne može da utiče niti da ga predvidi.
 
"Statistike pokazuju da je oko tri odsto, a ne više od pet odsto, uzročnik saobraćajne nezgode neispravno vozilo. Sada se posvećuje puno pažnje tehničkoj ispravnosti, tehnički pregledi su postali rigorozni", kaže Vujanić.
 
S druge strane, kada su u pitanje nezgode koje su nastale usled lošeg puta, statistički one nose manje od jednog procenta, što, smatra profesor, nije tačno. Ovaj parametar u Nemačkoj i drugim razvijenijim evropskim zemljama nosi znatno veći procenat, te bi se na osnovu toga moglo zaključiti da su srpski putevi bolji od nemačkih, sa čime se Vujanić ne slaže.
 
"Mora se znati šta se poredi, koje su zemlje u pitanju i kako se u određenoj zemlji taj podatak vodi", kaže profesor i dodaje da se u zemljama u regionu statistike obračunavaju na sličan način kao kod nas, te da je u tom slučaju moguće praviti uspešna poređenja.
 
Smatra da je potrebno primenjivati "pametnije kazne". Suština je, objašnjava, da se kazne podese tako da smetaju onome ko treba da bude kažnjen. Nije samo novčana kazna suština. Recimo, za građane Srbije nije prihvatljiva kazna zabrane upravljanja vozilom, ukazuje.
 
Osnova bezbednosti, zaključuje profesor, jeste preventiva.
  • Nikola

    24.08.2019 16:30
    Kladim se da necete objaviti sve komentare .
  • Vozač

    24.08.2019 10:22
    Još jedan lažni prikaz stanja u saobraćaju usmeren na opravdanje basnoslovnih zarada komiteta i agencija i dalje pooštravanje represije prema vozačima. Srbija je visoko tranzitna zemlja, to ova statistika ne uzima uopšte u obzir. Koliko Turaka prođe kroz Srbiju, koliko kroz Norvešku? Koliko vozila na 1000 stanovnika ima tamo a koliko ovde? Iznenadili bi ste se koliko ljudi u zapadnoj i severnoj Evropi nema auto, jer je to tamo skup hobi.
  • Mulj

    24.08.2019 09:07
    Blato
    Balkan

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Preminuo novinar Bojan Tončić

U Beogradu je u 57. godini, nakon duge bolesti, preminuo novinar Bojan Tončić, saopštilo je danas Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS).

Uhapšen zbog pokušaja ubistva u Mirijevu

Policija u Beogradu je, u saradnji sa Višim javnim tužilaštvom, uhapsila M. P. (41) zbog sumnje na pokušaj ubistva, saopštili su danas iz Ministarstva unutrašnjih poslova.