');
Najnovije vesti
Blic Vesti Republika Srpska

MEĐUNARODNO ISTRAŽIVANJE Đacima iz Srpske testirano znanje iz matematike i prirodnih nauka

U ukupno 46 škola u Republici Srpskoj nedavno je uspešno provedeno TIMSS međunarodno istraživanje učeničkih postignuća, iz matematike i prirodnih nauka, a rezultati će biti poznati u decembru naredne godine.

Foto: N. Mihajlović / RAS Srbija

– Ti rezultati će poslužiti da poredimo rezultate naših učenika sa rezultatima učenika iz drugih obrazovnih sistema, kao i programe matematike i poznavanja prirode i društva – navode iz Ministarstva prosvjete i kulture RS, odgovarajući na poslaničko pitanje narodnog poslanika Zorana Vidića o provođenju ovog istraživanja u školama u RS, piše Srpskainfo.

Iz Ministarstva ističu da je TIMSS 2019. međunarodno istraživanje učeničkih postignuća, koje je posvećeno unapređenju nastave, te učenju matematike i prirodnih nauka, a prilagođeno je učenicima osnovnih škola. Ovo istraživanje organizuje IEA (Međunarodna asocijacija za evaluaciju obrazovnih postignuća), koja je nezavisna međunarodna organizacija koja okuplja nacionalne istraživačke institucije i različite vladine agencije. Ova organizacija provodi slična međunarodna istraživanja o učeničkim postignućima još od 1959.

– Od tada, svake četvrte godine, pruža podatke o postignućima učenika četvrtog i osmog razreda osnovne škole. Istraživanje je osmišljeno tako da meri i objašnjava razlike između različitih sistema obrazovanja s ciljem da se unapredi nastava, te učenje matematike i prirodnih nauka – navode iz ministarstva.

Kako ističu, u TIMSS 2019. istraživanju učestvuje više od 60 zemalja, uključujući i BiH. Ministarstvo je, dodaju, podržalo sprovođenje međunarodne studije TIMSS 2019.

– Probno istraživanje je sprovedeno u aprilu 2018, kojim je proveravana samo procedura za sprovođenje glavnog istraživanja. Glavno istraživanje je sprovedeno 12. i 13. juna 2019. – navodi se u odgovoru ministarstva.

Nakon glavnog istraživanja prikupljaju se podaci svih zemalja, analiziraju na međunarodnom nivou i objavljuju u prvoj sedmici decembra sledeće godine, nakon glavnog istraživanja. Za istraživanje TIMSS 2019. to će biti decembar 2020, nakon čega se rade sekundarne analize.

U TIMSS-u učestvuju učenici 4. razreda, starosti između 9,5 i 10, 5 godina, a okvirni program matematike i prirodnih nauka se utvrđuje na međunarodnom nivou.

– Učenici iz BiH se podučavaju po nešto drugačijem programu, ali to je slično za sve zemlje okruženja i nije smetnja učešću u istraživanju, jer se pitanja koja se tiču oblasti izvan NPP-a drugačije kodiraju. Takođe, nastavnici popunjavaju upitnik koji sadrži i pitanja u vezi sa oblastima iz okvirnog programa i tako jasno dobijemo informaciju šta se ne podučava do 4. razreda – ističu iz ministarstva.

Zanimljivo je i da je metoda analize učeničkih odgovora u BiH gotovo nepoznata, a zove se IRT – Item Response Theory, koja se zasniva na odnosu između učinka pojedinaca na ispitnom zadatku i nivoa uspešnosti ispitanika na ukupnoj meri sposobnosti za koju je zadatak osmišljen da meri.