Čak i ako imate kupoprodajni ugovor, ne znači da je automobil vaš

Činjenica da imate kupoprodajni ugovor, potpisan i overen kod notara, ne znači da je automobil automatski vaš.
Čak i ako imate kupoprodajni ugovor, ne znači da je automobil vaš
Foto: Pixabay
Čak ni to što ste platili porez na prenos apsolutnih prava (vlasništva) ne znači ništa. Sve dok u policiji, na šalteru, ne završite proceduru, niste na čvrstom tlu. Ali i tada, kada imate saobraćajnu dozvolu na svoje ime, možete se naći u situaciji da vam auto bude oduzet.
 
Ovakvi slučajevi nisu retkost
 
U takvoj situaciji se našao i Nenad Stošić koji se bavi prodajom i otkupom automobila, a koji se obratio portalu Polovniautomobili.com kako bi drugi vozači bili upozoreni na ovaj problem.
 
"Kupio sam Audi A6 od čoveka koji je nedugo nakon prodaje otišao u inostranstvo. Kada sam došao u policiju da registrujem auto na sebe, saznao sam da to ne mogu da uradim pošto prethodni vlasnik ima dug od 80.000 dinara prema JKP Infostan, a naplatu duga su preuzeli izvršitelji. S obzirom na to da nisam mogao da ga kontaktiram, bio sam prinuđen da platim dug umesto njega kako bih mogao da registrujem auto. Zato savetujem svima da pre kupovine obavezno provere i prodavca i auto", kaže Stošić.
 
Postoji način da se u velikoj meri smanji rizik. 
 
Kad izvršitelji stave zabranu
 
Date prodavcu novac, overite kupoprodajni ugovor kod notara, platite porez na prenos vlasništva Poreskoj upravi, a onda vam na šalteru u policijskoj stanici kažu da taj auto ne možete da prenesete na sebe zato što prodavac ima dug zbog kojeg su izvršitelji blokirali prodaju.
 
Problem je u tome što se prenos vlasništva obavlja u policiji, a ne kod notara overavanjem ugovora ili u Poreskoj upravi plaćanjem poreza na prenos apsolutnih prava.
 
Notari ne proveravaju da li je stavljena bilo kakva zabrana na predmet prodaje. Oni proveravaju samo da li se poklapaju podaci o vozilu u ugovoru i saobraćajnoj dozvoli, i identitet kupca i prodavca. Poreska uprava takođe ništa ne proverava - samo naplaćuje porez na prenos. Dakle, plaćanje ovog poreza ne znači automatski i prenos vlasništva.
 
Zato treba da odete na sajt Agencije za privredne registre i obavite pretragu sudskih zabrana.
 
"Rupe" ipak postoje
 
Problem je u tome što potvrdu o plaćenom porezu na prenos ne možete da dobijete istog dana. Možda ćete je čekati veoma, veoma dugo (mada situacija može drastično da se razlikuje od grada do grada). A bez potvrde o plaćenom porezu na prenos apsolutnih prava ne možete da prenesete auto na svoje ime u MUP-u.
 
Zbog toga je ovaj portal Agenciji za privredne registre uputio sledeće pitanje:
 
"Da li ja kao kupac automobila, ukoliko na dan kada je potpisan i kod notara overen kupoprodajni ugovor, taj automobil nije bio upisan u Registar sudskih zabrana, imam pravo da neometano prenesem apsolutna prava nad tim automobilom na sebe ako u periodu između potpisivanja ugovora i završetka procedure prenosa vlasništva dođe do upisivanja tog automobila u Registar sudskih zabrana? Konkretnije, šta ako ja proverim automobil, sve bude u redu, overim kupoprodajni ugovor i isplatim novac prodavcu, a zatim nakon 10-ak dana na šalteru u MUP-u kada odem da prenesem vlasništvo na sebe saznam da je nakon overe kupoprodajnog ugovora automobil upisan u Registar i MUP odbije da prenese vlasništvo na mene kao kupca, tj. novog vlasnika?"
 
Na to je usledio odgovor (koji je skraćen i prilagođen kako bi svako mogao da ga razume):
 
"Propisano je da svako ima pravo da zahteva izvod o podacima iz Registra i izvod kojim se potvrđuje da Registar ne sadrži podatke o ili zabrani otuđenja, odnosno opterećenja pokretne stvari (npr. vozila).  Dalje, propisano je da se niko od trenutka upisa ne može pozivati da nije upoznat sa zabranom otuđenja, odnosno opterećenja pokretne stvari, niti da mu nisu bili poznati podaci koji su o njoj upisani u Registar. Propisano je i da se pretpostavlja da je kupac pokretne stvari koja je predmet zabrane otuđenja, odnosno opterećenja koja nije upisana u Registar savestan.
 
Dakle, savesnost kupca pretpostavlja se po zakonu.
 
Napominjemo da ukoliko neko osporava savesnost kupca, mora to i da dokazuje pred sudom, ali da je to vrlo kompleksno pravno pitanje, pri čemu odgovor na isto izlazi iz okvira materije registracije."
 
Tekst u celosti čitajte na portalu Polovniautomobili.
  • машинац

    24.08.2019 10:14
    моје искуство
    потврду о плаћеном порезу у Н. Саду добили за пар сати, чекали од 10-13 часова а у супу морају доћи и продавац и купац и тамо се све заврши релативно брзо у зависности од гужве чак и пробне таблице се добију одмах ако се мењају
  • @Odgovor

    22.08.2019 10:39
    zakoni - rak rana
    Iz odgovora na pitanja i prigovore se po pravilu vidi da pravnici koji to pisu uopšte ne umeju da istumace zakon i daju zaključak, već samo iznose sve zakone iz te oblasti, a neki uoućuju da sami čitate. Stručnjaci tvrde da su zakoni nejasni i da mogu imati vise tumačenja, što znači da šta god uradili može biti ispravno ili pogrešno. A uz to ne postoji ni pravilo oko jednake primene zakona za sve.
  • Komentar odgovora

    22.08.2019 00:45
    potreban stručan komentar odgo
    Mi u državi Srbiji imamo jako veliki problem sa odgovorima na prigovor , iz kojih uopšte ne dobijamo dobre informacije. Umesto da su odgovorili na jasan način i lepo napisali da to notar proverava, oni su nešto izuviijali i skukuljali i ma kraju rekli da je praktično nedokazivo ko je odgovoran. Šalju nam besmislene odgovore kao da se podsmevaju prigovorima. Kome gradani mogu da se žale na loše i besmislene odgovore na prigovore? Ko to treba da nadgleda i tuži? Ti ljudi potpuno neodgovorno obavljaju svoje poslove, samo u cilju da štite one koji su pogrešili, skrivajući koji zakon je prekršen i od koga. Verovatno ih je neko postavio. Sad bi trebao neko pravno stru an da prokomentariše taj odgovor. Da li je 021 tražio od profesore sa pravnog da prokomentarišu odgovor na prigovor?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin