Američki fudbal drma planetom 1Foto:ERIK S. LESSER/Epa

Dok većina Evropljana verovatno živi u zabludi da je fudbal svetski sport broj jedan, Forbsova lista najvrednijih sportskih klubova ponovo je potvrdila da je to ustvari američki fudbal.

Na listi 50 najvrednijih timova našlo se više od pola klubova iz NFL lige, dok je „pravi“ fudbal zastupljen sa tek sedam ekipa.

Supremacija američkog nad klasičnim fudbalom izražena je od početka 21. veka, a poslednji put je sport sa Starog kontinenta bio u prednosti devedesetih godina prošlog veka. Apsolutna dominacija američkog počinje sredinom ove decenije, dok evropski fudbal sve više gubi dah u pokušaju da isprati tempo novca koji se obrne u NFL ligi. Na prvom mestu Forbsove liste četvrtu godinu zaredom su Dalas Kaubojsi, klub koji je pre 20 i kusur godina DŽeri DŽouns kupio za oko 150 miliona dolara, a čija se sada vrednost procenjuje na pet milijardi zelenih novčanica.

DŽouns se smatra revolucionarom u takozvanom merčendajzingu, odnosno komercijalizaciji sadržaja koji se prodaje mimo utakmica, a u vezi sa samim klubom. Opšte je poznato da u svetu možete obići najpoznatije stadione i kupiti dresove, navijačke majice, čaše, šolje, upaljače, odnosno šta god sa logom kluba, a DŽouns je u tome otišao korak dalje. Pored stadiona je izgradio Kuću legendi, u kojoj se ustvari nalazi klupski muzej, gde posetioce svaki dan dočekuju neke od bivših zvezda kluba (sa kojima se, naravno, svako fotografisanje naplaćuje). Kaubojsi su jedinstveni po tome što su prvi navijačima ponudili mogućnost da plate da budu u istom hotelu sa timom na pripremama za novu sezonu.

Velike sume klub prihoduje i od naplate spavanja u klupskom hotelu, gde su cene soba rangirane po tome koliko je poznat igrač koji u njoj spava.

Koliko je NFL dominantno takmičenje u komercijalnom smislu najbolje govori podatak da su televizije CBS, NBC, ESPN, Foks i Direc TV prošle sezone svakom klubu pojedinačno u proseku uplatile po 340 miliona dolara za TV prenose. NJu Ingland Petriotsi, aktuelni šampioni NFL lige, od karata su prošle sezone zaradili samo 10 odsto godišnjeg budžeta, dok su sve ostale sume stigle od sponzorskih ugovora, merčendajzinga, televizijskih prava, prodaje hrane i pića na stadionu…

U komentaru magazina Forbs ističe se da je „NFL liga kao televizijska sapunica koja nema kraj, pošto isti glumci iz nedelje u nedelju donose neočekivane preokrete, a to donosi napetost, dramu, tugu i radost onima koji prate“. Dalje se navodi da je čak i vlasnik Kaubojsa DŽeri DŽouns u jednom intervjuu rekao: „ja nisam izmislio način na koji se zarađuje od NFL-a, ali sam pronašao put kako da se fudbalski cirkus promoviše svaki dan“.

Forbsova lista doslovno kaže da je američki fudbal sa 26 klubova na listi svetski sport broj jedan, potom ide provalija, a tek onda američki bejzbol (9 klubova), klasičan fudbal (8 klubova) i američka košarka (7 klubova). Kada je nama bliski fudbal u pitanju glavnu reč vode Real Madrid i Barselona. „Kraljevski klub“ i Katalonci su na trećem i četvrtom mestu liste sa vrednosti od oko četiri milijarde dolara. Pored španskih velikana na listi su još i Mančester Junajted, Mančester Siti, Čelsi, Arsenal, Liverpul i Bajern Minhen. Poslednji put je jedan italijanski klub u prvih 50 bio 2014 godine (Milan).

Iako NBA liga ima sedam klubova na listi od 50, što je za jedan više od prošle sezone, poslednjih godina doživljava veliki pad. Procena je da su klubovi NBA lige više od 50 odsto prihoda prošle sezone ostvarili prodajom televizijskih prava i merčendajzinga na tržištu Kine i da su ustvari zahvaljujući poslovima u Aziji uspeli da uopšte ostanu zastupljeni na Forbsovoj listi. U suprotnom bi ih sačekala sudbina američkog hokeja (NHL) i Formule 1 koji prvi put nisu nisu listi (ranijih godina su Ferari i Meklaren Mercedes redovno bili među prvih 30). Razlika između bejzbola i košarke s jedne i američkog fudbala s druge strane upravo se ogleda i u tome što NFL najveće prihode ostvaruje na tlu Severne i Južne Amerike. Dovoljno je reći da muzičari za svirku od 15 minuta na finalu NFL-a, odnosno Superboulu, naplate honorar od preko dva miliona dolara, a preko milijardu američkih novčanica zarade televizije od reklamnog prostora.

Kuda ide svetski sport najbolje svedoči podatak da je ne tako davne 2012. godine samo jedan klub, Mančester junajted, vredeo preko dve milijarde dolara, a danas svih 50 na listi imaju veću od te vrednosti. Najveći skok odigrao se između 2015. i 2016. godine kada su u NFL ligi potpisivani novi sponzorski i ugovori za televizijska prava. Procena Forbsa je da će za samo tri godine svih 50 klubova na listi imati vrednost od preko 3,5 milijarde dolara. Do kog nivoa ovaj sportski balon može da izdrži pumpanje – to praktično niko ne zna.

Prvih deset na listi

1. Dalas Kaubojs (NFL) 5 milijardi

2. NJujork Jenkis (MLB) 4,6 milijardi

3. Real Madrid (Primera) 4,24 milijardi

4. Barselona (Primera) 4,02 milijardi

5. NJujork Niks (NBA) 4 milijarde

6. Mančester Junajted (Premijer) 3,81 milijarda

7. NJu Ingland Petriots (NFL) 3,8 milijardi

8. Los Anđeles Lejkers (NBA) 3,7 milijardi

9. Golden Stejt Voriors (NBA) 3,5 milijardi

10. NJujork DŽajnts (NFL) 3,3 milijarde

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari