PSB Alpha P5

Zvuk po meri čoveka

Pod parolom „Real Sound For Real People“, kanadska kompanija PSB nastavlja da izrađuje jednostavne i pristupačne zvučne kutije, koje pružaju nesrazmerno mnogo dobrog zvuka u odnosu na cenu.

Na osnovu veb-sajta kompanije reklo bi se da u PSB-u vreme sporo protiče, te da sveopšte tržišno nadmetanje u sve učestalijem predstavljanju novih modela i tehnologija bombastičnih naziva ovde izostaje. Kanadski proizvođač trenutno nudi dve serije, pod nazivom Alpha i Imagine, koje su već dugo prisutne na tržištu. Osnovna serija Alpha nalazi se u ponudi od 1991, a nedavno je predstavljena nova generacija, koja se sastoji od regalskih modela P3 i P5, podnostojećeg T20 i centralnog zvučnika C10. Iako je od našeg poslednjeg druženja s PSB zvučnicima prošlo nekoliko godina, još uvek pamtimo sjajan odnos uloženog i dobijenog koji ovi zvučnici nude, pa smo test započeli u nadi da se to nije promenilo.

Opis

Ovom prilikom u redakciji se našao srednji model iz obnovljene serije Alpha, sa oznakom P5. Čitava serija se odlikuje nepretencioznim dizajnom, s pravilnim linijama i bez posebnih dizajnerskih egzibicija. Ipak, završna obrada veoma je dobra, a vinilni finiš u imitaciji orahovog furnira besprekorno je uklopljen. Takođe, kombinacija s crnim frontom daje ovom zvučniku elegantnu i diskretno luksuznu pojavu, što, uz klasičan dizajn, osigurava trajnu estetsku vrednost.

P5 odlično kontrolišu čitavu širinu pozornice.

Iako je u pitanju veći regalski model iz serije Alpha, P5 se odlikuje prilično skromnim gabaritom i svrstava se u manje bukšelf zvučnike, na granici s mini-monitorima, pa nas je u tom smislu neumitno podsetio na prethodni model Alpha B1, koji smo testirali pre sedam godina (Hi-Files 47). Tu je i akustički transparentna metalna mrežica, koja pokriva ceo prednji panel i od koje PSB očigledno ne želi da odustane, ali je ona sada pričvršćena skrivenim magnetima i sasvim se lako uklanja. Ispod nje, površina fronta estetski je prilagođena upotrebi bez mrežice, što nije bio slučaj kod prethodnika.

Potpuno ravna prednja površina udomila je dvosistemsku topologiju, koju sačinjavaju 19-milimetarski visokotonac i srednjetonsko-niskotonska jedinica prečnika 133 milimetra. Visokotonac je smešten u nešto veći usmerivač i dodatno zaštićen rešetkom, na koju je postavljen logotip kompanije, a kupolasta membrana izrađena je od crno anodizovanog aluminijuma. Za današnje vreme uobičajena rešenja podrazumevaju neodimijumski magnet i ferofluidno hlađenje, a proizvođač navodi da ova jedinica ima niža izobličenja i bolji odziv od svih prethodnih iteracija. S novodizajniranim visokotoncem uparen je mid-bas opremljen polipropilenskom membranom, gumenim vešanjem i dvostrukim kalemovima, koji obezbeđuje veoma nizak stepen izobličenja pri maksimalnoj ekskurziji zahvaljujući teksturi na površini membrane. Pored toga, kompanija ističe da neuobičajena postavka na frontu, u kojoj je visokotonac smešten ispod mid-bas jedinice, doprinosi boljoj usaglašenosti i glatkom uklapanju zvuka između dva drajvera.

Na zadnjoj strani, u donjem delu, nailazimo na omanji bas-refleks otvor prečnika 49 milimetara, a neposredno ispod njega postavljen je jedan par zvučničkih terminala, koji prihvataju sva tri tipa povezivanja i izvedeni su u kombinaciji pozlaćene metalne osnove i plastične oplate solidnog kvaliteta. U gornjem delu zadnje strane nalazi se integrisani navoj za nosač kako bi zvučnici mogli da budu montirani na zid.

Unutar elegantnog kabineta smeštena je potpuno nova skretnica prilično složenog dizajna i rezne frekvencije na 2,5 kiloherca, koja koristi Linkwitz-Riley filter za što niži stepen izobličenja i bolje uklapanje između drajvera. Proizvođač navodi da P5 pružaju frekvencijski odziv od 55 herca do 21 kiloherca, uz nominalnu impedansu od osam oma i minimalnu od četiri oma. Izmerena osetljivost iznosi 87 decibela u gluvoj sobi, odnosno 89 decibela u tipičnom okruženju, a preporučuje se uparivanje s pojačalima kontinualne snage 10-90 vati po kanalu.

Slušni test

Tokom slušanja, od samog početka ističe se izrazita preciznost u prezentaciji: tonovi su sasvim jasno ocrtani, a njihova pozicija u prostoru lako se čuje i određuje. Izražen stereo-efekat podrazumeva da se note formiraju u središtu zvučne scene, ali P5 odlično kontrolišu čitavu širinu pozornice ukoliko je potrebno preneti zvuk s jednog na drugi njen kraj. Posledično, utisak prostora tokom reprodukcije živih snimaka veoma je upečatljiv, a tačan položaj muzičara na sceni nepobitan, bilo da je u pitanju klupska svirka ili koncertni nastup.

Uz odličan prostorni prikaz savršeno se uklapaju detalji, kojih P5 pružaju u izobilju. Vokali su predstavljeni veoma prirodno, ali uz brojne finese, koje ih čine živopisnim i sposobnim za prenos emocija. Zaista, energija koja izbija iz ovih malenih kutija mora se čuti da bi se u nju poverovalo, a posebno oduševljava sklad s kojim se sve iznosi pred auditorijum. Naime, sva ta energičnost prisutna je samo kako bi muzika bila dočarana što vernije, bez imalo razmetljivosti zvučnika i, što je još važnije, bez narušavanja fluidnog toka muzičkog dela u celini. Alpha P5, stoga, s lakoćom prenose atmosferu numere i zamisli njihovog tvorca, pa je u okviru samo jednog konceptualnog albuma, kao što je „Radio-Aktivität“ benda Kraftwerk, verno prenet čitav spektar utisaka i osećanja – od turobnog beznađa na „Radioaktivität“, preko vesele i optimistične „Ätherwellen“, pa do „Transistor“, koja je svečana poput himne.

U pogledu tonskog prikaza, P5 pružaju ujednačenu sliku, koja je odlično izbalansirana kroz čitav čujni opseg. Tonovi su prirodni i neutralni, uz jasno određeno trajanje i verno predstavljene akustičke odrednice. Zapravo, zvučna slika je toliko homogena da je teško izdvojiti tonove po delovima spektra. Muzika zvuči kao jedna besprekorno usklađena celina, baš kako treba da bude, što je osobina koja ne krasi ni neke višestruko skuplje zvučnike.

Očekivano, detaljan prikaz najizraženiji je u visokim tonovima, a P5 će prikazati još više detalja uz dobar izvor i kvalitetan visokorezolutivni materijal. Još je važnije kako su te finese uklopljene u muziku, a testirani zvučnici su u ovom segmentu zaista sjajni: detalji su sve vreme prisutni, ali diskretno i neosetno stopljeni u celinu. Jedina situacija tokom koje može doći do slabljenja ovog utiska jeste prikaz orkestra u punom zamahu, kad P5 ne uspevaju da u potpunosti održe široku i masivnu pozornicu, uz obilje preciznih detalja i nepomućenu makro i mikro dinamiku. U svim ostalim situacijama, ovi maleni zvučnici su više nego dorasli izazovima.

Na suprotnom, donjem delu opsega, situacija je bolja nego što bi se moglo pomisliti pri pogledu na gabarit testiranih zvučnika i membranu od samo 133 milimetra. Iako najdublji bas izostaje, onoliko nisko koliko idu, P5 obavljaju sjajan posao u prezentaciji niskih tonova. Basovi su čvrsti i stameni, ali i veoma razigrani u gornjem delu, pa PSB postavlja veoma dobar temelj zvuka u vidu izražene ritmičnosti. Takođe, veoma je pozitivno što zvučnici ne pokušavaju da reprodukuju ono za šta nisu kadri, tj. ne spuštaju se niže nego što mogu, pa ne dolazi do gubitka definicije i preciznosti.

Zaključak

Iako ne pokušavaju da fasciniraju audiofilsku zajednicu marketinškim trikovima, stručnjaci iz PSB-a očigledno veoma dobro znaju šta rade. Alpha 5P najbolji su dokaz za ovo, i zapravo predstavljaju još jedne u nizu zaista sjajnih malih kutija kanadskog proizvođača. Neutralan tonski balans, precizno ocrtana pozornica i izražena muzikalnost samo su neke od vrlina koje ih krase, a sve to dolazi iz klasičnih, ali dovoljno osavremenjenih i, na drugi pogled, veoma lepih kabineta. Na kraju, jednako prijatno iznenađenje predstavlja cena – ukoliko tražite zvučnike za manju prostoriju ili za drugi sistem u kući, teško da se može naći bolja ponuda čak i za znatno više novca.

PSB Alpha P5
Preporučena snaga pojačala: 10-90 W
Frekvencijski opseg (+/-3 dB): 55 Hz – 21 kHz
Osetljivost (1 W / 1 m): 87 dB
Impedansa: 8 oma
Topologija: 1x133 mm bas/srednjotonac, 1x19 mm visokotonac
Rezna frekvencija: 2,5 kHz
Dimenzije (ŠxVxD): 170x290x240 mm
Masa: 4,6 kg
Cena: 290 evra
4Audio, 011/770-4320
Kvalitet izrade
Funkcionalnost
Zvuk
Vrednost za novac
Lep dizajn i kvalitetna izrada.
Precizna scena.
Nautralan tonski balans.
Živopisna i muzikalna prezentacija.
U apsolutnom smislu, plići bas.
4.7