');
Najnovije vesti
Blic Vesti Svet

PRUGA ZA NIGDE Najsvetliji projekat "Novog puta svile" pretvorio se u katastrofu, ali i znak da Peking PRAVI ZAOKRET

Sjajni betonski pragovi prelaze preko novog železničkog mosta u Keniji, najnovijeg dela kineske pruge koja spaja obalu luku Mombasa na obali Indijskog okeana sa Ugandom na suprotnoj strani. Samo što pruga ne dostiže granicu.

Kenija pruga Foto: Kenyan and Ugandan government documents / Privatna arhiva
Kenija pruga

Umesto toga, ona se naglo prekida u malom selu oko 100 kilometara zapadno od prestonice Najrobi.

Blic preporučuje

Izgradnja onoga što je trebalo da bude najveći infrastrukturni projekat istočne Afrike zaustavljena je ranije ove godine kada je Kina uskratila 4,9 milijardi dolara potrebnih za završavanje linije. Iznenadno obustavljanje novca iz Pekinga zateklo je vlasti Kenije i Ugande nespremne - obe zemlje će biti primorane da vrate linije iz kolonijale ere kako bi zakrpile vezu i ojačale regionalnu trgovinu.

Razlog povlačenja Kine može biti visok profil projekta. Kineski državni mediji su u više navrata koristili izgradnju ove železničke deonice kao najsvetliji primer "Puta i pojasa", ambiciozne inicijative predsednika Sija Đinpinga.

Foto: Profimedia

Novi "Put svile", kako ga drugačije zovu, u koji je Kina spremna da uloži ogromne iznose novca, uključuje izgradnju i povezivanje infrastrukture, odnosno mreže puteva i železnica od više od 13.000 kilometara za izvoz robe. Inicijativa bi trebalo da pojača kineski uticaj širom Azije, Evrope i Afrike.

Međutim, sa globalnim rastom zabrinutosti zbog toga što "Pojas i put" uključuje i siromašne zemlje sa neodrživim dugom, Si je u aprilu najavio da će izvršiti veću kontrolu nad projektima i pooštriti nadzor.

Posledice te strogoće počele su da se osećaju širom sveta. Planirani sistem lakih železnica u Kazahstanu odložen je nakon kolapsa lokalne banke koja se bavila kineskim sredstvima. U Zimbabveu, veliki solarni projekat suočava se sa manjkom sredstava nakon što su se Kinezi povukli zbog duga vlade te zmlje.

- Kinezi usvajaju oprezniji pristup izloženosti afričkom dugu i povećavaju buku oko održivosti projekta - rekao je za "Blumberg" Pirs Donson iz londonske investicione konsultantske kuće.

Kina je trenutno najveći finansijer afričke infrastrukture. Sa infrastrukturnim potrebama koje Afrička razvojna banka procenjuje na 170 milijardi dolara godišnje, vlade su olako spremne da preuzmu kineske kredite kako bi smanjile nedostatak sredstava.

Loša strana je što je Kenija, pored Egipta i Etiopije, u martovskom izveštaju Centra za globalni razvoj u Vašingtonu označena kao afrička država sa najvišim rizikom za dug i nemaštinu zbog učešća u "Pojasu i putu".

Kina sada mora da se bavi sve glasnijim kritikama da ona zemlje partnere inicijative "zarobljava" tako što ih utapa u dugove. Peking je, stoga, bio primoran da "prikoči" spoljnu ekspanziju ili da se makar više fokusira na održivost projekata.

Foto: Profimedia

Pruga za "nigde"

Prva polovina železničke pruge Kenija-Uganda proteže se od luke Mombasa do Najrobija i operativna je, ali još uvek ne zarađuje novac.

Sa spoznajom da Kina možda neće omogućiti više sredstava, predsednik Kenije Uhuru Kenjata dao je dozvolu da poveže liniju sa železnicom starom skoro 100 godina koju su Britanci izgradili od Viktorijinog jezera do Mombase. Uganda je, takođe, odlučila da obnovi železničku liniju iz kolonijalne ere sa svoje strane granice.

Međutim, to znači samo još više zaduživanja u trenutku kada MMF poziva na štednju.

Znajući da dug može dodatno da poveća deficit, Kenija se sada "udvara" privatnim investitorima kako bi izgradili vezu između novih i starih pruga. Uganda je najavila 250 miliona dolara za obnovu starih železnica, ali nije otkrila kako će nabaviti novac.