Podmetanje gondole 1

Javna rasprava o uticaju gondole Kalemegdan – Ušće na životnu sredinu, koju je zakazalo Ministarstvo za zaštitu životne sredine, bila je samo još jedan pokušaj vlasti da manipuliše građanima i da da legitimitet projektu koji je, posle „Beograda na vodi“, najkritikovaniji i najviše osporavan poduhvat beogradske SNS mašinerije.

Taj pokušaj nije uspeo zahvaljujući stručnjacima i aktivistima koji su se okupili u zgradi gradske uprave pa kritikama i argumentima pokazali da vlast nema odgovor ni na jedno od problematičnih pitanja.

Ministarstvo je pokušalo da predstavi nekakvu studiju koja tvrdi da gondola neće imati nikakvog negativnog uticaja ni na zagađenje vazduha, niti povećati buku, a stručnjaci za ekologiju (!) još i tvrde da neće biti negativnog uticaja na kulturno nasleđe.

Da su vlasti zaista htele da organizuju javnu raspravu i čuju različita mišljenja i kritike, ne bi ovu inicijativu pokrenulo Ministarstvo za zaštitu životne sredine koje u ovom slučaju ima, nažalost, najmanje ingerencija.

Pitanje gondole na Kalemegdanu, iako seča drveća zbog izgradnje iste jeste nemerljiv gubitak, nije primarno pitanje ekologije. Ovde je najsporniji uticaj projekta na kulturno nasleđe. I rasprava o njenom uticaju na životnu sredinu samo je pokušaj vlasti da se sa onoga što je bitno još jednom skrene pažnja.

Dakle, pozvanije da organizuje raspravu o gondoli je bilo Ministarstvo kulture i informisanja. Moglo je, recimo, dostaviti javnosti kompletne informacije o preispitivanju postupaka i odluka kojim je Republički zavod za zaštitu spomenika kulture odobrio radove na ovom lokalitetu.

Još pozvanije da javno raspravlja o gondoli bilo bi Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, čiju je dozvolu za obavljanje pripremnih radova na zaštićenom spomeniku kulture oborio Upravni sud u Beogradu. Mogli bi konačno da objasne javnosti kako su i zašto izdali ovu dozvolu, kako planiraju da odbrane uloženu žalbu na odluku suda i šta će dalje biti sa ovim projektom.

Odgovornost je svakako veća na strani Ministarstva građevinarstva od kada je novim Zakonom o žičarama za transport lica, usvojenim po hitnom postupku, neposredno pred masovno negodovanje zbog izgradnje gondole, praktično preotelo nadležnosti odnosno ukinulo mišljenje Ministarstva za zaštitu životne sredine kada se gradi bilo koja žičara u Srbiji.

Ali kada se zakoni usvajaju ovako – bez mišljenja najšire javnosti, nadležni organi prebacuju odgovornost s jednih na druge, a svi zajedno zanemaruju javni interes, kako građani da očekuju objektivnu javnu raspravu čija svrha nije samo zamajavanje te iste javnosti.

Na kraju treba reći i da su ovakvu fingiranu javnu raspravu pokušali da ometu državni činovnici dovedeni da popune salu kako kritičarima ne bi ni bilo mesta. Dvostruka opstrukcija.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari