Bowers & Wilkins 606 S6

Welcome home

Lična ali nepristrasna provera koliko je ista, a koliko nova šesta po redu verzija jednog od najprodavanijih britanskih zvučnika.

Kad sam 1990. i neke pošao u svoju prvu kupovinu novog hi-fija, već sam bio pod jakim uticajem rodbine da su Bowers & Wilkins “ti” zvučnici. Kompletna serija DM600 S1 tek se bila pojavila u Beogradu, a moj uži izbor, određen više novcem koji sam odvojio nego audiofilskim pravilima, bili su maleni DM600, skladni DM601 i njegova povećana varijanta DM602. Ove poslednje sam na kraju poneo kući, iako sam upamtio blizak i pitak zvuk 601. Znatno kasnije, inženjeri Bowers & Wilkinsa su mi rekli da je DM602 miljenik projektanata u samoj kompaniji jer je bio “magična”, kako su je nazvali, kombinacija jedinica i očiglednih tonskih mogućnosti regalskog kabineta visokog pola metra, ali da ga je upravo ta veličina u kriznim godinama koje su došle učinila nepopularnim i na kraju je ispao iz game. Kao najveći regalac ostao je model 601.

Ubrzani pregled razvoja ovog zvučnika izgledao je ovako: DM601 je doživeo tri “engleske” generacije, posle čega je Bowers & Wilkins preselio proizvodnju u Kinu, a serija dobila novu nomenklaturu. DM601 se tako u istom obliku i gabaritu preobrazio u DM685, s povremenim inovacijama spuštenim iz serije 800, koja je Formula 1 u zvučničkim tehnologijama, ali u osnovi isti. Slušajući ili neposredno testirajući sve zvučnike ove klase, nije bilo teško zaključiti da su pomenuti engleski period, dakle prve tri iteracije, obeležili najsolidniji zvuk i izrada. Pomenute “šeststodvojke” bile su jedna od mojih najboljih hi-fi kupovina i ostale su do danas u sistemu koji je postao sporedan.

Taj minimalizam

U najnovijoj nomenklaturi se DM601, odnosno DM 685, zove 606 S6 i iz imena je jasno da je u pitanju šesta generacija. Poredeći je s prvom generacijom već po spoljašnjosti, lako je uočiti koliko se za dvadeset godina promenila dizajnerska koncepcija zvučnika uopšte, ali i ukus kupaca. Dok je prvenac imao mid-bas sa širokim ramom i velikim imbus zavrtnjima, prominentan phase plug, saćastu prednju ploču i rupe za masku, 606 nema nijedan od ovih elemenata, već je potpuno ravan i sveden, bez ičega štrčećeg što bi moglo da pokaže inženjering ili tehniku, i izgledom je gotovo istovetan mnogim drugim zvučnicima kakvi se danas mogu naći na tržištu. Ukupni volumen kabineta ostao je praktično isti, ali uz nešto promenjene dimenzije, pa je tako 606 dublji šest centimetara. Maske od sintetičke mreže nisu pričvršćene tiplovima, već skrivenim magnetima. Prednjom pločom dominira mid-bas jedinica od 6,5 inča, na kojoj je prepoznatljivi žuti kevlar posle 20 godina prvi put zamenjen novim materijalom nazvanim Continuum. Ovaj izum Bowers & Wilkinsa, koji je 2015. primenjen na seriji 800, sličan je upletenoj kompozitnoj strukturi sive boje za koju tvrde da ima bolje tonske odlike. Visokotonac od 25 milimetara čine dve aluminijumske kalote, između kojih je dampirajući gel, a ceo sklop sa zadnjim levkom, koji datira još od Nautilusa, mehanički je izolovan od kabineta radi izbegavanja interference. Bas-refleks je premešten s prednje na zadnju stranu, po uzoru na DM600, što će usložiti pozicioniranje ovih zvučnika, inače predviđenih za manje prostorije. Na tunelu su primenjene Flow Port rupice nalik na golf-loptice, koje treba da razbijaju vrtloženje vazduha koje se u zvuku čuje kao “kašljanje” bas-refleksa. Tu su i dva para terminala sa spojnicama. Pomenuti minimalizam podvučen je izborom između samo dve mat boje, sive i bele, bez ikakvih prirodnih materijala ili njihovih imitacija.

Uz nešto veću nominalnu snagu (120 W) nego ranije, osetljivost i impedansa ostali su nepromenjeni i na ovom modelu. Cena 606 kreće se između 700 i 750 evra. Ako su sećanje i računica tačni, to je svojevremeno bila cena DM602, što znači da je 606 ušao u cenovni razred većeg modela, kao i da je skuplji od svog prethodnika, 685.

Continuum i breakup membrane

Breakup je fizički fenomen koji se sreće kod svih zvučničkih jedinica i predstavlja prelaz s linearnog (piston) kretanja u kombinaciji s neravnomernim vibriranjem membrane u času kad membrana izađe izvan granica linearne ekskurzije, a samo mali deo kalema ostaje u magnetnom procepu. Breakup se najviše dešava na frekvencijama od jednog do četiri kiloherca i zavisi od gustine i čvrstoće membrane i dužine kalema. Posledice ovog fenomena su čujna izobličenja, jer se dešavaju u opsegu koji je značajan za ljudski sluh i opažaju se kao drugačija tekstura i boja zvuka koja može dobiti oštrinu.

Continuum je napravljen upravo da bi rešio ovaj problem. Kako je u praksi nemoguće potpuno eliminisati breakup, Continuum ga ublažava time što ima svojstvo da pravi postepeni prelaz od linearnog kretanja membrane ka nelinearnom, praveći pritom manje čujne artefakte.

Slušni test

Problem s korporacijama jeste to što nikada ne priznaju moguću manu ili grešku i u zvaničnoj komunikaciji sve okreću “na radost”. Bowers & Wilkins u tom maniru tvrdi da zadnji bas-refleks ne menja ništa u pozicioniranju zvučnika u odnosu na prednji port. Iskustvo, međutim, uči drugačije, a proizvođač očigledno ne želi da prizna kupcima da je na neuobičajeno duboku kutiju za svoje kompaktne prednje dimenzije potrebno dodati još najmanje metar odstojanja od zida.

Namera mi je bila da 606 testiram na istom mestu i u istom sistemu gde su radili DM602, dakle, ekvivalenti po ceni i deklarisanoj snazi, a ne i po veličini. S kompjutera sa softverom Audirvana Plus muzika je strimovana na Chord 2Qute i odatle preko interkonekta Sommer Cable Epilogue RCA u integralac Revox B251 na koje su bile priključene “šeststošestice” preko van den Hul D-352.

“La Javanaise” u izvođenju Iggyja Popa na albumu “Après”, snimljenom u loudness war tehnici, zazvučala je veliko i prostorno. Tonska pozornica je definitivno iste širine kao kod “šeststodvojki”. Svakako da od ove veličine zvučnika ne treba očekivati najniže dve oktave (frekventna karakteristika je data na -6 dB kako bi proizvođač prikazao veći opseg), bas je prisutan i volumenom, a ne samo konturom, iako manje nego kod 602, doboš je odsečan, a zadnji bas-refleks ne utiče primetno na preciznost niskog opsega zbog faznog kašnjenja. Ove odlike su promenile poznati relaksirani karater Bower & Wilkinsa u smeru bolje utegnutosti zvuka. Nove jedinice pružaju veću transparentnost i omogućavaju detaljnije uvide u pozadinska dešavanja u muzici. Najveća zasluga za ovo ide novom visokotoncu, ali odmah i jedna zamerka u vidu nešto svetlijeg i oštrijeg tonskog karaktera, koji je izgubio raniju mekoću u načinu na koji se nastavljao na gornji kraj bas-mid jedinice. Ako su zvučnici Bowers & Wilkins dosad bili naklonjeni amplifikaciji s nešto mekšim tonskim karakterom, to sada postaje imperativ.

Hendlove Svite za klavijature u izvođenju Kita Džereta materijal su druge vrste: bez velikih raspona boje, dinamike i frekvencije, ovaj vrlo dobar snimak odlična je proba suptilnosti i realizma. 606 S6 je vrlo dobro dampiran, s kratkim i odsečnim notama bez ostatka. Continuum jedinica reprodukuje vrlo realističnu, punu boju klavira, doduše uz blagi nedostatak topline, dok zajedno s visokotoncem gradi lepu prostornost blisko postavljenih mikrofona.

Na kraju, mali savet: u rešavanju tonskog balansa u basu pomoći će jedino pravilan položaj. Priloženi polupropusni čepovi od sunđera za bas-refleks mogu prividno smanjiti nivo pobuđenog basa, ali zato uvode jedinice u skakutavi kompresioni rad za koji ovi zvučnici nisu predviđeni. Bowers & Wilkins je priložio ove čepove i uz skuplje svoje serije, ali oni nigde nisu dali dobar konačan rezultat.

Zaključak

Bowers & Wilkins 606 S6 zadržao je prepoznatljiv zvuk marke – muzikalan, pitak, s prelepim srednjim opsegom i malo bogatijim basom – i odliku da gradi prilično veliku sliku. Budući da je prilično neutralan i na većim snagama, možda bi mu trebalo vratiti oznaku DM (domestic monitor). Nove konstrukcije drajvera sada pružaju veću transparentnost i detaljnost, mada je visoki opseg sada nešto oštriji nego ranije, što može stvoriti subjektivni utisak uvučenog srednjeg opsega. Odziv u najniže dve oktave prirodno nedostaje, ali ćete uz pažljivo pozicioniranje prema zadnjem zidu uspeti da izbegnete presviravanje u gornjem basu i postignete tonski balans. Što se tiče cene, nemali dodatak u odnosu na 685 znači da u izbor dolaze i drugi proizvođači i njihovi vrlo konkurentni zvučnici.

Bowers & Wilkins 606 S6
Topologija: dvosistemski bas-refleks
Jedinice: Continuum bas/srednji 165 mm, aluminijumski visokotonac 25 mm
Osetljivost: 88 dB
Impedansa: 8 Ω (min. 3,7 Ω)
Snaga: 30-120 W
Frekvencijski opseg: 40 Hz – 33 kHz (-6 dB)
Dimenzije (ŠxVxD): 345x190x300 mm
Težina: 6,9 kg (komad)
Cena: 700 evra
www.korato.com
Ukupno transparentniji zvuk nego ranije.
Nešto oštriji visoki opseg.