OGRANIČENJA ZA VOZAČE POČETNIKE: Iskustvo čuva glavu
16. 03. 2019. u 22:02
Sve zemlje imaju neku vrstu zabrane, samo je modalitet drugačiji. Rigorozni propisi u EU počeli da se primenjuju još od 2003. godine
MNOGOBROJNA ograničenja koja stupaju na snagu 3. aprila, a odnose se na vozače početnike, nisu samo izum našeg zakona o bezbednosti saobraćaja već ustaljena praksa u svim zemljama Evrope!
Pročitajte još: Mladi vozači ne mogu u besna kola
Naime, još 2003. je Evropska komisija, nakon uočene činjenice da su mladi vozači najrizičnija grupa u saobraćaju, izradila, a Evropski parlament usvojio, Akcioni program za sigurnost drumskog saobraćaja, koji je propisao brojna ograničenja za vozače početnike.
- Sve zemlje imaju neku vrstu zabrane, samo je modalitet drugačiji - kaže, za "Novosti", dr Boris Antić, profesor Saobraćajnog fakulteta iz Beograda. - Naš zakon jeste u ovom delu restriktivan, ali je, kada su mladi vozači u pitanju, neophodan.
Pročitajte još: Analize smanjuju broj nezgoda
Profesor Antić kaže i da ima mesta za neke dorade, jer, na primer, zabrana da vozač početnik vozi više od tri osobe, uključujući i lice koje vrši nadzor, ima smisla ako on prevozi na primer svoje vršnjake, ali gubi na snazi ako na primer prevozi troje ljudi od 70 godina.
- Da li su ovi propisi dobri ili nisu, pitajte me za dve ili četiri godine kada se budu videli efekti ove mere - ukazuje profesor Antić.
U svim zemljama je propisano vreme važenja probne dozvole, koje se kreće od godinu do čak šest godina (do navršene 24 godine ako neko polaže sa 18).
U Hrvatskoj, koja je članica EU, ukinuta je odredba o snazi motora do 109 KS (kao kod nas) koja je važila do 2015, ali su Hrvati zadržali stroga ograničenja maksimalne brzine za početnike. Slično kao i u Srbiji - 90 odsto od maksimalne dozvoljene.
U svim zemljama EU i regiona za vozače početnike je uvedena nulta tolerancija na alkohol - sem u Crnoj Gori, gde je dozvoljena količina do 0,3 promila. U BiH vozačku dozvolu može dobiti osoba koja navrši 18 (kod nas 17 godina), ali do 21. može da vozi samo uz pratnju. I starije osobe koje steknu dozvolu tri godine moraju da voze u pratnji iskusnog vozača.
U Sloveniji se vozački ispit polaže sa 17 i po godina i jedino ograničenje je da narednih šest meseci (do sticanja punoletstva) voze u pratnji iskusnog vozača.
U Austriji je probni period dve godine, bez obzira na doba kada lice položi ispit, ali ako početnik vozač napravi prekršaj, mora ponovo da prolazi neku vrstu obuke.
Francuzi imaju probni rok od tri godine od sticanja dozvole. Ona se gubi sa šest kaznenih poena umesto, kao kod iskusnih vozača, sa 12.
U Nemačkoj se dozvola stiče sa 17 godina, ali vozači do 18. moraju da imaju pratioca. Ova dozvola važi samo u Nemačkoj. Dok ne napune 18 godina, vozači u vožnji moraju imati pratnju odrasle osobe koja ima najmanje 30 godina, najmanje pet godina iskustva u vožnji i ne više od tri kaznena boda u vozačkoj dozvoli.
DESA
16.03.2019. 22:33
Problem alkohol i droga. Pre cerdesetosam polozio sam A i B posle dva meseca sam otisao u vojsku, autojedinica. Posle tri meseca vozio sam komandanta divizije generalmajora. I penzionisao sam se kao vozac. Nikakve probe i ogranicenja. Ako ne izadje covek iz kuce tesko da drzava zakonom napravi coveka.
Eh da je ranije donet takav zakon , bilo bi nas mnogo više na proslavi 10 god mature ..... Vise bi ljudi bilo koji pokazuju slike svoje dece ....
U 18,19,20-toj godini u JNA, vozili smo tenkove, oklopna vozila, cisterne sa gorivom, čuvali granicu sa punim oružjem. Danas smo školovaniji, "savremeniji"...a deci ne smemo dati ni biciklu da voze. Šta se to dogodilo, dragi stručnjaci, pedagozi, pravnici...? Po meni, ovde se više vodi računa o punjenju bud
@Alex vrnjački - .... budžeta nego o bezbednosti, obzirom na cenu obuke. Početnicima se MORA reći da MOGU TRAJNO IZGUBITI DOZVOLU ZA NEKE PREKRŠAJE i to treba da uđe u test kao obavezno pitanje. Kraj.
Komentari (4)