"Danas su građani najaktivniji darodavci u Srbiji" 1Foto: Trag fondacija

Ostalo je još nekoliko dana do isteka konkursa za VIRTUS nagrade za filantropiju koju Trag fondacija već dvanaestu godinu dodeljuje kompanijama, malim i srednjim preduzećima i pojedincima, a tim povodom razgovarali smo sa sa Marijom Mitrović, direktorkom za filantropiju i partnerstva Trag fondacije.

Sa kojim ciljem se dodeljuje VIRTUS nagrada za filantropiju?

Trag fondacija već 20 godina podržava aktivne građane i građanke koji žele da doprinesu razvoju lokalnih zajednica u kojima žive. Od samog svog osnivanja se trudimo da stvorimo delotvoran sistem podrške za ove inicijative i da obezbedimo doprinos poslovnog sektora i pojedinaca pozitivnim promenama kojima težimo. Ova nagrada je osnovana pre 12 godina sa namerom da se javno istaknu sve kompanije, preduzeća i pojedinci koji su na najefektniji način podržali neku neprofitnu inicijativu ili organizaciju u prethodnoj godini, ali i da posluži kao inspiracija drugima da ovakve inicijative i organizacije podrže u budućnosti.

Da li se odnos ljudi u Srbiji prema filantropiji promenio od kad se dodeljuje VIRTUS nagrada?

"Danas su građani najaktivniji darodavci u Srbiji" 2
Foto: Trag fondacija

Napravljeni su značajni pomaci. U godinama kada smo počeli da dodeljujemo VIRTUS nagradu, građani su uglavnom oklevali da se uključe u filantropske akcije pripisujući to apatiji, teškoj materijalnoj situaciji i nepoverenju u pokretače ovih inicijativa. Danas su građani najaktivniji darodavci u Srbiji, njihov doprinos je u stalnom porastu, a poraslo je i poverenje u to da će se njihova donacija koristiti na odgovoran i svrsishodan način. Ovaj entuzijazam je posebno vidljiv kod mladih ljudi koji možda nisu u mogućnosti da izdvoje značajna sredstva, ali se trude da animiraju svoje sugrađane i da prikupe sredstva za pitanja koja su im važna na zanimljive i inovativne načine. Naravno, još uvek ima mesta za napredak. Većina donacija građana je jednokratnog karaktera, a organizatorima ovih inicijativa je teško da održe pažnju građana na onim akcijama čiji rezultati se vide tek posle nekog vremena. Baš ove vrste inicijativa najčešće imaju najznačajnije efekte koji poboljšavaju uslove života većeg broja ljudi na duži rok.

Na koji način se mogu postići dugoročniji rezultati?

Način da inicijative od opšteg značaja koje postižu dugoročne efekte dobiju na značaju u očima građana i pokretača akcija je medijska propraćenost tokom čitavog njihovog trajanja. Istraživanje koje je za 2018. godinu za Trag fondaciju sproveo IPSOS pokazuje nam da je javnost koja je obaveštena o napretku akcije koju podržava, načinima na koji su upotrebljena donirana sredstva, kao i krajnjem ishodu te akcije, zadovoljnija svojim doprinosom i spremnija da ponovi angažman. Kada bi se umanjio osećaj neizvesnosti koj prati davanje za opšte dobro, oblast filantropskih davanja bi bila značajno unapređena u Srbiji.

Kako sve mediji mogu da doprinesu unapređenju filantropije?

"Danas su građani najaktivniji darodavci u Srbiji" 3
Foto: Trag fondacija

Uloga medija se pre svega svodi na njihovu osnovnu funkciju, a to je objektivno i odgovorno izveštavanje i unapređenje transparentnosti u javnoj sferi. Dobrotvorne akcije se tretiraju kao lagane vesti koje se lako napuštaju radi drugih dnevnih tema, dok stvarni značaj imaju projekti koji mogu da naprave trajan i upečatljiv doprinos društvu. Zato je bitno ispratiti ih u celosti i izveštavati o onome što je postignuto.

Skoro polovina građana Srbije smatra da mediji treba da imaju aktivnu ulugu u promociji humanitarnih akcija, ali pre svega u objektivnom izveštavanju o njima. Značajan broj građana ne može da precizira ulogu medija u oblasti filantropije, iako se radi o temama od opšteg značaja za društvo. Odgovornost je na medijima da ove odnose promene i da doprinesu, pre svega edukaciji građana, a onda i njihovoj motivaciji da se uključe u pronalaženje rešenja za pitanja koja su im od važnosti.

Ko sve može da se kandiduje za VIRTUS nagradu za filantropiju i na koj način se biraju dobitnici?

Za nagradu se mogu nominovati domaće i strane korporacije, ogranci stranih kompanija koje posluju u Srbiji, privatna mala i srednja preduzeća, javna i državna preduzeća, medijske kuće, korporativni fondovi i fondacije i pojedinačni darodavaoci. Njih mogu da nominuju svi zainteresovani građani i građanke, neprofitne organizacije, mediji, PR agencije, marketinške agencije, a i kandidati mogu prijaviti sami sebe, bili oni kompanije, preduzeća ili pojedinci.

Kategorije su:

  • Glavna nagrada za doprinos kompanije na nacionalnom nivou
  • Nagrada za doprinos lokalnoj zajednici u kojoj kompanija posluje
  • Nagrada za malo i srednje preduzeće
  • Nagrada za dugoročno partnerstvo između poslovnog i neprofitnog sektora
  • Nagrada za individualni doprinos filantropiji

Nezavisni žiri se vodi nizom kriterijuma, a najbitnije je da je kandidat uputio podršku inicijativi od opšteg društvenog značaja, koja je donela boljitak većem broju korisnika i razvoj zajednici u kojoj je sprovedena.

Prijava za ovogodišnji konkurs počela je 21. januara i trajaće sve do 19. februara 2019. godine. Više informacija o prijavi i samoj nagradi možete pronaći na sledećem linku: www.tragfondacija.org/virtus

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari