Najnovije vesti
Vesti Društvo
EKSKLUZIVNO Komandant jedinice MUP-a UPRAVLJAO JE ZVERKOM koja se smatra najboljim helikopterom na svetu. Ovo je njegova priča

EKSKLUZIVNO Komandant jedinice MUP-a UPRAVLJAO JE ZVERKOM koja se smatra najboljim helikopterom na svetu. Ovo je njegova priča

"Posle 1.600 sati provedenih ispred analognih instrumenata, sa vremešnim auto-pilotom i svešću da uvek možeš doći u situaciju da ti nedostaje još snage, sada sam se susreo sa najboljom helikopterskom letelicom na svetu u svojoj klasi", priča za "Blic" komadant Helikopterske jedinice Nenad Nedić.

Helikopter, H145M foto Promo Christian D. Keller Foto: Christian D. Keller / Promo
Helikopter, H145M foto Promo Christian D. Keller

Trojica pripadnika Helikopterske jedinice MUP-a, pilot i komandant Nenad Nedić i dvojica vazduhoplovnih mehaničara Marjan Selaković i Blagoje Aleksić, vratili su se iz Nemačke prošlog vikenda sa prvog dela obuke za let i očuvanje "Erbasovih" H145M helikoptera. Gotovo odmah po dolasku, za "Blic" su ispričali svoje utiske nakon što su se susreli sa najnovijom letelicom koja će u Srbiju stići krajem marta ili početkom aprila naredne godine.

Helikopter ima i "Helionix" sistem, veštačku inteligenciju koja asistira pilotu tokom leta
Foto: Christian D. Keller / Promo
Helikopter ima i "Helionix" sistem, veštačku inteligenciju koja asistira pilotu tokom leta

Fabrička primopredaja dva od četiri helikoptera koja su namenjena srpskoj policiji izvršena je pre nekoliko dana u nemačkom gradu Donavurtu, a kako za "Blic" priča komandant Nenad Nedić, on i njegove kolege imali su zahtevan zadatak - da u roku od deset dana izvrše kvalitativan i kvantitativan prijem, ne samih helikoptera već i rezervnih delova i alata. Nedić se tada prvi put našao za instrumentalnom tablom i prvi put poleteo novim helikopterom.

- Poletanje helikoptera predstavljalo je završnu aktivnost fabričkog prijema. Pored mene, u posadi prijemnih letova bio je i pilot Berndt iz "Erbasa". Osim ljubavi i strasti prema letenju, obojicu nas vezuje i jedna zanimljiva činjenica: gospodin Berndt je pre 40 godina leteo na tipu helikoptera Bell 212, kojim ja i dan-danas letim pošto se nalazi u floti - priča Nedić.

Poletanje je bilo završni test u ovoj etapi obuke pilota srpskog MUP
Foto: Christian D. Keller / Promo
Poletanje je bilo završni test u ovoj etapi obuke pilota srpskog MUP

Kako kaže, obojica su tokom razgovora bili svesni koliki tehnički napredak predstavlja novi H-145 u odnosu na svog vremešnog "kolegu".

Nove letelice ostavile su snažan utisak na našeg sagovornika i njegove kolege. Kako ističe Nedić, posle 1.600 sati, koliko je tokom svoje karijere proveo ispred analognih instrumenata, sada se susreće sa tipom helikoptera koji je prema mnogim performansama najbolji na svetu - u svojoj klasi.

- Karakteristike motora ove letelice omogućavaju pilotu bezbedan nastavak leta u slučaju otkaza jednog motora i kada se nalazite na većim nadmorskim visinama, opterećeni, pri temperaturama višim od 30 stepeni. Takođe, ovaj helikopter poseduje auto-pilot poslednje generacije, četvoroosni podrazumevajući automatski mod za održavanje mesta helikoptera u režimu lebdenja. Pored toga, softver ovog helikoptera omogućava praćenje svih podataka leta, parametara motora i sistema helikoptera, namenjen da omogući pilotu brz i jasan transfer podataka neophodnih za bezbedno odvijanje leta - objašnjava naš sagovornik.

Pilot Nedić i mehaničari Selaković i Aleksić uživaju u novom „ljubimcu“
Foto: Christian D. Keller / Promo
Pilot Nedić i mehaničari Selaković i Aleksić uživaju u novom „ljubimcu“

Leteći sa novim helikopterom srpski piloti prvi put se susreću sa „helionix" platformom, koja podrazumeva veštačku inteligenciju koja prikuplja informacije i obaveštava o eventualnim problemima sa kojima može letelica da se susretne.

- U prevodu, ova platforma je još jedan pilot helikoptera koji se ne vidi - kaže Nedić.

Osvrćući se na obuku koju prolazi u "Erbasu", on objašnjava da su tokom prve dve nedelje obuke (sredinom januara ponovo odlaze u Nemačku gde ostaju dva i po meseca) radili gotovo sve - od učenja teorije na časovima u školi do snalaženja za instrumentalnom tablom u letelici. Prema njegovim rečima, sve zadatke su uspešno savladali, te je ubrzo prešao na novi zadatak - letenje.

- Pored osnovnih parametara motora, sklopova transmisije, kontrolisali smo i rad prateće opreme koja ide uz helikopter: bočne dizalice, podvesne kuke, svu onu opremu koja će se koristiti kao sredstvo spasavanja ugroženih i pružanja pomoći - objašnjava Nedić, koji ukazuje da se u "Erbasu" sreo i sa kolegama iz drugih zemalja, koji su kao i on učili da lete na novim helikopterima.

- Na stajanci fabrike "Erbas" dešavalo se da nas prepoznaju kolege iz drugih evropskih helikopterskih kompanija, sa kojima smo već imali prilike da se upoznamo u različitim centrima za obuku na različitim stranama sveta. Inače, postoji nepisano pravilo da piloti helikoptera predstavljaju specifičnu zajednicu - kaže Nedić.

Vrhunski instruktori "Erbasa"

Instruktor "Erbasa" koji je bio zadužen za "vazduhoplovnu školu" naših pilota, Denis, svoje bogato iskustvo je krunisao letenjem za Romana Abramoviča, vlasnika Fudbalskog kluba Čelsi.

- Svoje znanje i iskustvo je nesebično prenosio, ukazujući na specifičnosti novog helikoptera - dodaje Nedić i ukazuje da su s njim u grupi bili i piloti švajcarske kompanije REGA, kao i piloti nemačkog DRF-a. Svi oni su morali zadovoljiti visoke kriterijume EASA završnog ispita - kaže komandant Nedić.