Najnovije vesti
Kultura Vesti
Petar Omčikus poklonio "Ruševine Zadra" Narodnom muzeju

Petar Omčikus poklonio "Ruševine Zadra" Narodnom muzeju

U Atrijumu Narodnog muzeja sinoć je svečano predstavljena monografija "Petar Omčikus" dr Lidije Merenik i dr Ješe Denegrija u izdanju "Fondacije Vujičić". Istom prilikom je, po želji umetnika, njegovo antologijsko platno "Ruševine Zadra" iz 1947. godine poklonjeno Narodnom muzeju.

Monografija Petar Omcikus_081118_RAS foto Uros Arsic002 Foto: Uroš Arsić / RAS Srbija
Monografija Petar Omcikus_081118_RAS foto Uros Arsic002

Umetnikova supruga Mirjana uručila je sliku direktorki Narodnog muzeja Bojani Borić Brešković. Uz reči posebne zahvalnosti, direktorka Narodnog muzeja je podsetila da su Omčikusa prema vlastitom svedočenju, u ličnom i profesionalnom formiranju obeležile posete izložbama Italijanskog portreta kroz vekove (1938) i Izložbi francuske umetnosti XIX veka (1939) koje je kao dete imao priliku da vidi u Narodnom muzeju, tada pod nazivom Muzej kneza Pavla. Gestom poklanjanja slike "Ruševine Zadra" Narodnom muzeju, Omčikus zaokružuje svoj umetnički put.

Direktorka Narodnog muzeja Bojana Borić-Bošković i umetnikova supruga Mirjana
Foto: Uroš Arsić / RAS Srbija
Direktorka Narodnog muzeja Bojana Borić-Bošković i umetnikova supruga Mirjana

Direktorka Narodnog muzeja je kazala da će slika dobiti mesto u stalnoj muzejskoj postavci, nastavljajući trajanje u javnoj sferi kulturnog života Beograda.
Dr Lidija Merenik je govorila i značaju Omčikusove rane, beogradske faze u okviru koje je nastala i slika "Ruševine Zadra". Te 1947. godine sedmoro darovitih i smelih studenata Petar Omčikus, Kosara Bokšan, Mića Popović, Vera Božičković, Bata Mihailović, Ljubinka Jovanović i Mileta Andrejević odlazi na višemesečni boravak u Zadar, slikajući mimo snažnih smernica sa Akademije o slikanju u okvirima socijalnog realizma.
Lidija Merenik je nastojala da kontekstualizuje i revalorizuje značaj čuvene "Zadarske grupe", određujući adekvatno mesto i značaj rada mladog Petra Omčikusa pre konačnog odlaska u Pariz.

Ješa Denegri, Lidija Merenik i Duško Vujošević
Foto: Uroš Arsić / RAS Srbija
Ješa Denegri, Lidija Merenik i Duško Vujošević

Ješa Denegri je dao jezgrovit osvrt na umetničko traganje i izražajno istraživanje tokom narednih decenija stvaranja kada Petar Omčikus živi i radi u Parizu, kao i o recentnim radovima nastalim po povratku u Beograd.

Prijatelj i kolekcionar, košarkaški trener, Duško Vujošević, doneo je dodatnu perspektivu i pogled na Omčikusov opus. Uz snažnu ličnu notu prijatelja, ljubitelja umetnosti i pasionranog kolekcionara, zaokružen je razgovor o plodnom umetničkom stvaralaštvu Petra Omčikusa.