Utvrđeni limiti za trošenje budžeta; Za infrastrukturne projekte 30 milijardi više u 2019.

Tanjug

05. 11. 2018. u 12:06

Uputstvom za pripremu budžeta u 2019. godini predviđeno je značajno povećanje javnih investicija - 30 milijardi dinara više za realizaciju infrastrukturnih projekata. Utvrđeni maksimalni limiti za svakog budžetskog korisnika

Утврђени лимити за трошење буџета; За инфраструктурне пројекте 30 милијарди више у 2019.

foto A.Stevanović Živković

Uputstvom za pripremu budžeta u 2019. godini predviđeno je značajno povećanje javnih investicija - 30 milijardi dinara više za realizaciju infrastrukturnih projekata.

Takođe, predviđeno za budžeta u 2019. predviđeno je smanjenje poreskog opterećenje rada ukidanjem doprinosa za osiguranje od nezaposlenosti na teret poslodavca i tom merom smanjuje se poresko opterećenje prosečne neto plate za jedan odsto, sa 63,0 odsto na 62,0 odsto.

To je navedeno u Uputstvu za pripremu budžeta u 2019. i projekcijama za 2020. i 2021. godinu, koje je doneo ministar finansija Siniša Mali.

Ušteda za ukupnu privredu po tom osnovu iznosi 11,9 milijardi dinara, dok se neto efekat na fiskalni rezultat procenjuje na oko devet milijardi dinara, objavljeno je na sajtu Ministarstva finansija.

Cilj je rasterećenje privrede radi podsticaja rastu i zapošljavanju.

Predviđeno je i smanjenje parafiskalnih nameta ukidanjem pojedinih naknada, uz jedinstveno zakonsko uređenje te oblasti, a procenjeni gubitak prihoda po tom osnovu iznosi oko dve milijarde dinara.

Takođe, planira se napuštanje tzv. kriznih mera koje su bile na snazi u okviru programa fiskalne konsolidacije.

Ukinut je Zakon o privremenom uređivanju načina isplate penzija uz povećanje najnižih penzija do 5,0 odsto u odnosu na isplaćenu penziju u septembru 2018. godine.

Efekti tih mera u 2019. su veći ukupni rashodi za penzije u iznosu od 40 milijardi dinara.

Fazno se napušta i Zakon o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava u delu koji je obavezivao javna preduzeća (republička i lokalna) da uplaćuju u republički budžet iznos uštede po osnovu smanjenja plata.

Po tom osnovu neporeski prihodi biće manji za oko 8,5 milijardi dinara.

Makroekonomskim projekcijama za period od 2019. do 2021. godine predviđena je kumulativna stopa realnog rasta BDP od 11,9 odsto, zasnovana pre svega na povećanju domaće tražnje.

Taj izvor rasta je determinisan kako istrajnim rastom investicija, tako i rastom lične potrošnje usled povećanja životnog standarda stanovništva.

Nešto niža stopa u 2019. godini posledica je visoko postavljene baze u poljoprivredi i građevinarstvu ostvarenom proizvodnjom tokom 2018. godine.

Orijentacija fiskalne politike u srednjem roku jeste održanje niskog deficita, dalje smanjenje javnog duga, ali i korišćenje fiskalnog prostora u cilju podrške privrednom rastu.

foto M.Labudović

Rasterećenjem privrede, pre svega, kroz smanjenje poreskog opterećenja rada, podstiče se rast i otvaranje novih radnih mesta.

S druge strane, fiskalni prostor omogućio je veću alokaciju sredstava za javnu infrastrukturu.

Kako bi se na najbolji način prevazišao infrastrukturni jaz odnosno poboljšao kvalitet i kvantitet javne infrastrukture, potrebno je i značajnije poboljšati sistem upravljanja javnim investicijama.

Konačno, stabilizacijom javnih finansija otvara se prostor za napuštanje kriznih mera koje su bile primenjene tokom programa fiskalne konsolidacije u proteklom periodu.

Srednjoročni pravac fiskalne politike postavlja i okvir budžeta u 2019. godini.

Budžetom za 2019. godinu obezbeđuje se blago poresko rasterećenje rada, stvaranje povoljnijeg privrednog ambijenta određenim promenama kod poreza na dobit i ukidanjem pojedinih naknada kroz jedinstveno zakonsko uređenje tih prihoda.

Prostor opredeljen za javne investicije budžetom za narednu godinu približava se poželjnom i potrebnom nivou.

U republičkom budžetu sredstva opredeljena za javne investicije čine 2,9 odsto BDP-a, dok na nivou opšte države koji uključuje i investicije u lokalnu infrastrukturu opredeljena sredstva čine 3,9 odsto BDP-a.

UTVRĐENI LIMITI ZA BUDžETSKE KORISNIKE ZA NAREDNE TRI GODINE

Ministarstvo finansija objavilo je Uputstvo za pripremu budžeta za 2019. i projekcije za naredne dve fiskalne godine u kome su utvrđeni maksimalni limiti za svakog budžetskog korisnika.

Limiti za naredne tri godine utvrđeni su za 56 budžetskih korisnika, a kako se navodi na sajtu Ministarstva finansija, u uputstvu se utvrđuju smernice za planiranje pojedinih kategorija rashoda i izdataka kao i ograničenja rashoda i izdataka korisnika budžetskih sredstava.

Vladi Srbije u narednoj godini sleduje 20, 5 milijardi dinara, a limit za 2020. je 19, 6 milijardi, a za 2021. godinu 16, 3 milijardi.

Naredne godine za Narodnu skupštinu limit će biti 2, 4 milijardi, 2020. 3, 1, a 2021. oko dve milijarde.

Za predsednika republike limit za budzet u 2019. je 170.877.000 dinara.

Za naredne dve godine, odnosno 2020. i 2021. limiti su 173.292.000, odnosno 175. 525.000 dinara.

Što se tiče budžeta ministarstava, najviši limit za budžet u narednoj godini imaće Ministarstvo finansija i to oko 400 milijardi, a u naredne dve godine 429, 2, odnosno 434, 3 milijardi.

Najmanje novca biće na raspolaganju Ministarstvu državne uprave i to 1, 5 milijardi u 2019. godini.

Približno toliko iznose i limiti za naredne dve godine.

Kako je objavljeno na sajtu Ministarstva finansija, ukupni limiti za sve budžetske korisnike naredne godine iznosiće 1.182 milijardi, a 2020. biće 1.203 milijardi, a približno toliko i za 2021.godinu.

foto I.Marinković

Prilikom utvrđivanja limita rashoda i izdataka za svakog budžetskog korisnika, pošlo se od važeće organizacione, funkcionalne i programske strukture, nadležnosti korisnika prema Zakonu o ministarstvima, predloga prioritetnih oblasti finansiranja budžetskih korisnika, izvršenja rashoda i izdataka u proteklom periodu i projekcije izvršenja rashoda i izdataka do kraja 2018. godine.

Kod budžetskih korisnika kod kojih je u toku 2018. godine došlo do promena u organizacionoj strukturi ili u nadležnostima, izvršena je odgovarajuća korekcija obima sredstava za 2018. godinu, što je predstavljalo osnov za utvrđivanje limita za 2019. godinu.

Takođe, u utvrđenim limitima sadržana su finansijska sredstva koja su potrebna za realizaciju donetih zakona, izmena zakona, kao i drugih akata (zaključci Vlade, uredbe i dr.) u 2018.godini i ranijim godinama, a koji zahtevaju angažovanje finansijskih sredstava u 2019. godini.

Sredstva su planirana na osnovu procene finansijskih efekata dostavljenih od budžetskih korisnika prilikom predlaganja tih akata.

Ukoliko budžetski korisnici usled specifičnih okolnosti imaju potrebu za dodatnim sredstvima, potrebno je detaljno obrazložiti zahtev i iznos po Programima, Programskim aktivnostima/Projektima i ekonomskim klasifikacijama, ističe se.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije