Sa migovima jača krila Srbije

Rade DRAGOVIĆ

16. 10. 2018. u 16:02

"Novosti" u poseti pilotima 101. lovačke avijacijske eskadrile naše vojske na aerodromu Batajnica. Piloti se lako prilagodili avionima pristiglim iz Rusije, koji su nešto mlađi od naših

Са миговима јача крила Србије

Foto Nikola FIFIĆ

AVION "mig 29" je kao formula jedan - pruža mnogo, ali i zahteva najvišu moguću budnost i pažnju pilota. Lovačka avijacija svuda u svetu je vrh ratnog vazduhoplovstva. Zato je važno neprekidno letenje i održavanje najvišeg nivoa uvežbanosti svakog pilota. Bez "migova", koji su nabavljeni u Rusiji, ovaj proces bio bi potpuno zaustavljen.

U predahu između letova, kojih je danas neuporedivo više nego poslednjih godina, ovako na aerodromu Batajnica govore piloti Ratnog vazduhoplovstva i PVO Vojske Srbije. Ruski "migovi" od prošle godine nose srpsku zastavu, a od letos su u operativnoj upotrebi. Njihov prijem i početak eksploatacije ulio je dozu optimizma u letački sastav i najavio bolje dane za srpsku avijaciju.

Piloti čuvene 101. lovačke avijacijske eskadrile, koja je "zadužila" ruske "migove", to i ne pokušavaju da sakriju. Iskreno su obradovani novim letovima, nastavku obuke, selekciji mladih pilota, ali i većem broju susreta sa njima dobro poznatim letelicama. Bez obzira na to, osećaju se kao na novom početku.

Pukovnik Brane Krnjajić među najiskusnijim je asovima Vojske Srbije. Načelnik je štaba 204. vazduhoplovne brigade, ali je pre i posle svega - letač. Sa "migom 29" prvi put se sreo krajem devedesetih godina i od tada njegova strast za letenjem na ovom avionu ne prestaje. Za njega se s pravom može reći da je za njegovim komandama kao kod kuće. Nosilac je zvanja probnog pilota i nastavnika letenja, ali kako kaže, svaki izlazak na pistu za njega je novo uzbuđenje i neponovljivo iskustvo.

- Kao tren je prošlo 18 godina, koliko, gotovo bez prekida, letim na ovom tipu aviona - priča nam Krnjajić. - U vreme selekcije imao sam manje od 30 godina i moja prva velika pobeda bila je ispunjavanje izuzetno strogih kriterijuma za ulazak u krug odabranih za preobuku za "mig 29". Momci iz moje generacije bili su izuzetno motivisani da postanu uspešni lovački piloti i raduje me što sličan žar vidim i kod onih koji će nas vrlo brzo naslediti.

Pukovnik Brane Krnjajić

Sa pilotima lovcima razgovaramo na aerodromskoj pisti na kojoj vri kao u košnici. Nebom nad Batajnicom krstare "supergalebovi", helikopteri "gazele", "migovi"... Na "lastama" se odvija uobičajena obuka budućih vazduhoplovaca. Neprekidno se poleće i sleće, simuliraju s e napadi i manevri, ulazi u oštre zaokrete... Hitro je i u hangarima. Tehničko osoblje priprema letelice, rade provere i podešavanja.

Piloti ističu da su se lako i gotovo bez ikakvih posebnih priprema prilagodili "migovima" pristiglim iz Rusije. Pominju Mandušića Vuka, ali i ne kriju da su proteklih godina, uprkos tehnološkom zaostajanju, sačuvali korak sa savremenim kretanjima.

- Avionima smo više nego zadovoljni. Svi oni su nešto novije serije nego što su naši vazduhoplovi istog tipa. Te razlike, međutim, ne utiču na korišćenje i ne zahtevaju od pilota posebnu obuku. Kako je koji avion priman, odmah je upućivan na redovne letačke zadatke - objašnjava pukovnik Krnjajić.

Srpsko Ratno vazduhoplovstvo proteklih godina prošlo je pravu golgotu. Vazduhoplovci, međutim, nisu nikada gubili nadu, iako je na momente, zbog ekonomske i političke situacije, zaista izgledalo kao da im nema pomoći. Najveći pomak nabavkom aviona, kako kažu, nije u brojnom stanju, već u psihologiji letačkog i tehničkog sastava. Piloti danas imaju jaku svest da se stvari menjaju i da ih čeka bolja budućnost. I što je njima najvažnije - mogu da lete!

Na aerodromskoj pisti, pod punom letačkom opremom, zatičemo i majora Dejana Jankovića. Ovaj oficir pilot je više od dve decenije, a prošao je sve nivoe letačkog usavršavanja. Kao dete se raduje što se danas više leti, što je spremna generacija mladih pilota - naslednika, kao i što srpska lovačka avijacija ponovo zauzima mesto koje i zaslužuje.

- Letenje na lovačkom avionu, uprkos teškim trenucima, neprocenjivo je zadovoljstvo. Nadamo se da je ovo i najava vraćanja dostojanstva pilotskom pozivu, kao i da će mladi naraštaj shvatiti koliko je to izazovan i lep posao. Pilot lovac nije samo zanimanje, to podrazumeva model ponašanja, razmišljanja i življenja - kaže Janković.

Piloti su više nego zadovoljni pristiglim letelicama

Na aerodromu Batajnica sa nestrpljenjem očekuju i nedavno odabranu grupu mladih pilota koji će uskoro zadužiti "mig 29". Njih čeka veliki rad, ali i dugo sanjana letačka ushićenja.

- Ponosni smo na svakog mladog pilota. Vezuju nas ista strast i energija. Za ovaj posao nije potreban vrhunski talenat, ni ocene u školi ne moraju da budu najbolje... Važna je samo volja i upornost. To su glavne crte letačkog karaktera, koje se posebno vide u lovačkoj avijaciji. Komande "migova 29" željno očekuju mlade ruke da njima upravljaju - poručuje major Janković.

Major Janković spreman za let na avionu "mig 29"

NABAVKA U PRAVI ČAS

ISPORUKA aviona iz Rusije stigla je u pravi čas za srpsko Ratno vazduhoplovstvo. Naši "migovi 29" remontovani su pre punu deceniju i ove godine bi svakako morali da se prizemlje. Ruske letelice uskakale su na mesto naših, tako da je kontinuitet letenja i izvršenja zadataka gotovo u potpunosti očuvan. Sve letelice, koje su pre godinu dana stigle kao donacija, danas su u punom pogonu, a očekuje se i prijem šestog aviona, koji je na remontu u Rusiji.

VELIKO ZNANjE I VOLjA

STRANCI koji su dobili priliku da vide izbliza rezultate srpskih pilota bili su iznenađeni znanjem, iskustvom i sposobnostima našeg Ratnog vazduhoplovstva. Kvalitet srpske vazduhoplovne škole najbolje se vidi u teorijskoj osnovi, pripremama za let i organizaciji. Gosti iz neuporedivo snažnijih avijacija nisu štedeli na priznanjima Vojsci Srbije na kvalitetu nevelike, ali srčane ekipe srpskih pilota.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije