Aleksandar Gajović: Država ne treba da izađe iz svih medija

I. M.

15. 10. 2018. u 16:02

Državni sekretar u Ministarstvu kulture zadužen za medije za naš list: Postoji prostor da neka glasila, posebnim zakonom, budu izuzeta iz privatizacije. Radna verzija strategije do kraja godine

Александар Гајовић: Држава не треба да изађе из свих медија

Aleksandar Gajović Foto N. Skenderija

OD kada je počela privatizacija medija u Srbiji, zalagao sam se za tezu da država ne treba u potpunosti da izađe iz medija. Treba da ima svoju novinsku agenciju, kao servis kroz koji će moći da plasira informacije od javnog interesa.

Ovako Aleksandar Gajović, državni sekretar u Ministarstvu kulture zadužen za medije, komentariše, za "Novosti", odnos privatnog i državnog kapitala u medijima. On dodaje da postoji prostor za to da neki mediji budu izuzeti iz privatizacije, izdvojeni posebnim zakonom, što nije u suprotnosti sa evropskom praksom.

- To postoji i u Engleskoj, i u Francuskoj, i u Italiji. Tamo ima mnogo više državnih medija nego kod nas - dodaje Gajović.

* Medijska strategija koja je povučena predviđala je i veći broj javnih servisa - regionalne elektronske i štampane...

- Ako imamo elektronske servise, zašto medijski javni servis ne bi bili "Politika" i "Novosti"? Mislim da se time ne bi poremetili tržišni odnosi. Kao što mislim da, ako bi Tanjug bio Vladina agencija, to ne bi smetalo Beti i Fonetu, koji su privatni.

- U Sloveniji je, recimo, državna agencija postala javni servis. Ja sam uvek na strani kvalitetnog informisanja. Zato treba pomoći i privatne agencije.

RASPRAVA O RIJALITIJU DA LI bi, prema vašem mišljenju, trebalo uvesti stroža pravila kada je reč o emitovanju rijaliti programa? - Ne može o tome dati sud jedan čovek, ministar ili bilo ko. Za tako nešto je potreban širi dijalog, rasprava, što veru- jem da će uslediti kada budemo menjali zakone. Kada bi svi u okviru svoje nadležnosti radili svoj posao, a ne tuđi, ne bismo imali nikakvih problema.

* Ta rešenja su ipak "stopirana", a Medijska strategija, napisana u Ministarstvu, odbačena. Učestvuje li Ministarstvo kulture u pisanju nove strategije?

- Strategija pisana pod krovom ovog ministarstva je završena, ali nije nastavila život javnom raspravom. Posao završetka strategije podignut je na viši nivo, u kabinet premijerke, kao što je kabinet Mirka Cvetkovića 2011. pravio verziju koja je posle stupila na snagu. Predsednik nove radne grupe je iz Ministarstva kulture.

* Da li je izgubljeno vreme na pisanje nove strategije i kada će ona biti završena?

- Ovo ministarstvo nikada nije dobilo odgovor zašto rad na strategiji nije nastavljen. Mislim da je ona bila dobar osnov, a da su kroz javnu raspravu neke stvari mogle da se koriguju. Ali ne sporim dobru volju premijerke da se ta stvar uradi valjano i kako treba, s obzirom na činjenicu da je radna grupa u članstvu bogatija. Trebalo bi radna verzija strategije da bude završena do kraja godine, pa da uđe u javnu raspravu. Posle toga, menjaćemo i ceo set medijskih zakona.

* Da li će i uslovi za sufinansiranje medijskih projekata biti drugačiji?

- Pravilnik za konkurse koje raspisuje Ministarstvo biće promenjen. Očekujemo da svi akteri, i Ministarstvo i medijska udruženja, daju svoje primedbe, a na kraju ćemo na osnovu svega toga menjati pravila za sufinansiranje, kako bismo dobili još kvalitetnije projekte. Plan je i da ove godine još ranije raspišemo javni poziv za sufinansiranje medijskih projekata.

GOSPODARI MEDIJSKOG PROSTORA

POSLEDNjA velika promena na medijskom tržištu bila je prodaja većinskog paketa "Junajted grupe". Očekuje li da to na neki način promeni medijsku scenu?

- Isuviše je kratko vreme od promene vlasništva da bi se to moglo videti. Ja nisam za monopol, već za tržišnu utakmicu na kiosku i u etru. Postojeći zakon dozvolio je da kablovski operateri postanu gospodari medijskog prostora, tako što emiteri mogu da budu i distributeri programa. A, recimo, "Politika" i "Novosti" doživele su ogroman potres kada im je zakon zabranio da imaju i distribuciju.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (98)

Natalija

15.10.2018. 16:26

Upravo tako, kvalitetniji projekti su poenta price, svi akteri,tj medijska udruzenja ce dati primedbe pa ce se na kraju dati zajednicko resenje

Nikica

15.10.2018. 16:26

Mediji su jako bitan faktor za jednu drzavu, pa kako mi da znamo dogadjanja na politickoj sceni.

star

15.10.2018. 16:27

I ja se slažem da bi država trebala imati svoj javni servis, da bi mogla da plasira informacije od javnog interesa i svi bi bili zadovoljni.

Kole

15.10.2018. 16:35

Treba dobro razmisliti pre privatizacije da ne bi dosli u situaciju da se posle kajemo.

sandra

15.10.2018. 16:43

Država bi morala imati medij kroz koji bi plasirala informacije od javnog interesa.

ZojaMisic

15.10.2018. 16:47

Javni servis bi bio od koristi. Tako bi sve znacajne informacije uvek bile dostupne gradjanima.

Nena

15.10.2018. 16:53

Mediji su jako vazan faktor za jednu drzavu, pa kako mi da znamo dogadjanja na politickoj sceni.

Milos

15.10.2018. 17:04

Mediji su jako vazan faktor za jednu drzavu, posebno ako se kroz napuštaju informacije od javnog značaja!

Nina

15.10.2018. 17:24

Drzava bi trebalo da ima svoju novinsku agenciju. Tako nesto postoji u drugim zemljama.

Maka

15.10.2018. 18:07

Srbija treba da ima javni servis preko kojeg ce plasirati informacije od javnog znacaja i da u njemu ima deo vlasnistva

Maka

15.10.2018. 18:08

Ne moraju svi mediji da budu privatni, drzava ima pravo da ima udeo u nekima od njih, kao sto ima i u nekim kompanijama

lidija

15.10.2018. 18:17

I u drugim drzavama postoje novinske agencije u njenom vlasnistvu. Predlog je dobar.

Raca Milosavljevic

15.10.2018. 19:12

... vecina predloga gospodina Gajovica je na mestu ... i steta sto je izasao iz Ilustrovane Politike ...njegovi uvodnici su bili bas po meri ...

bane

15.10.2018. 19:22

Naravno da drzava treba da ima sredstva informisanja gradjana a ne da samo privatne televizije emituju sadrzaj koji samo njima odgovara.

Čija je ideja?

15.10.2018. 19:24

Gajović je, ipak, morao izričitije da kaže da stav da "suština javnih servisa nije u njihovoj tehnološkoj strukturi, već u očuvanju najviših profesionalnih standarda u oblasti javnog informisanja u celini, zbog čega je logično da oni postoje i u sfeti pisanih medija i agencija" - uz konkretno navođenje "Politike", "Novosti", "Dnevnika" i Tanjuga kojima, po tradiciji i svemu drugom, ta uloga pripada, -nije njegov, već decidiran stav prethodne radne grupe za izradu strategije. Ovako...

radisa

15.10.2018. 19:36

Mediji su veoma vazni ali isto tako mora da se pazi sta i ko pise, jer je lako siriti dezinformaciju.

Marko

15.10.2018. 22:04

Kao i u svakoj sferi društva potrebno je štititi opšti interes da bi društvo bilo bolje informisano.

Tijana

15.10.2018. 22:36

Mediji moraju biti slobodni, ali mora postojati neki zakon šta se sme, a šta ne.

sada

15.10.2018. 22:48

Mediji u Srbiji su nikada slobodniji i ne vidim ni jedan razlog da se dize ovolika prasina oko toga.

Tasa

16.10.2018. 06:11

Na slobodu medija u Srbiji se niko ne može požaliti . Sada je sloboda medija u Srbiji na zavidnom nivou.

Tasa

16.10.2018. 06:12

Ne treba svi mediji da budu privatizovani. Treba da postoje mediji i u državnom vlasništvu!

Toma

16.10.2018. 07:37

U Srbiji je danas biti novinar jedna od privilegija, uživaju dosta benefita, ali je to takodje jedan od najtežih poslova u Srbiji.

rade

16.10.2018. 07:37

Konstantno treba raditi na razbijanju medijskog mraka, slobodi govra i ostvarivanja medijskog stvaralaštva.