Kada Manara oživljava Karavađa

Marina Mirković

14. 10. 2018. u 22:54

Strip o jednom od najvećih slikara svih vremena, u izdanju “Makonda” i “Sistem komiksa”

Када Манара оживљава Каравађа

KADA jedan od najvećih umetnika u svetu stripa, Milo Manara, stvara delo o jednom od najvećih slikara svih vremena, nastane “Karavađo” - majstorski ispripovedana i maestralno iscrtana i “oslikana” pripovest o Mikelanđelu Meriziju da Karavađu, čiji prvi deo “Paleta i mač” čitamo u srpskom izdanju zahvaljujući saradnji kuća “Makondo” i “Sistem komiks”, koje drugi album kane da objave odmah za francuskim izdavačem.

- Priču o Karavađu Milo Manara pripoveda sa velikim poštovanjem prema svedočenjima istorijskih izvora i osnovnim činjenicama te povesti. Ona zapravo i nije romansirana. Ipak, Manara je u nju utisnuo žig svoje kreativnosti, veoma jasno i veoma lično, tako da je njegov Karavađo, iako savršeno reflektuje onog istorijskog, jedan od najlepših likova koje je stvorila njegova mašta. Ali, sasvim odgovara stvarnom liku koji u ovoj nacrtanoj pripovesti dobija i dublji značaj nadilazeći istorijsku verodostojnost i zalazeći u meandre istine. Manara oživljava Karavađovu istinu prema sopstvenim kriterijumima u kojima možemo videti divljenje i poštovanje prema kolegi, bez sumnje, vremenski dalekom, ali veoma bliskom po senzibilitetu i kreativnim namerama.

Ovako istoričar umetnosti Klaudio Strinati piše u predgovoru ovom izvanrednom izdanju koje je spojilo dva genija udaljena stolećima, a opet međusobno bliža nego što bi to u odnosu na svoje savremenike ikada mogli biti.



- Manara nam s velikim obzirom kroz naraciju predstavlja slikara koji je još od svog doba bio slavan zbog svoje neposrednosti, snage, jasnosti i iskrenosti - navodi Strinati. - Sve što Manara čini je čudesno, zadivljujuće. Manara je vizionar koji nam, uz to, nudi priču koja je uverljiva i apsolutno dosledna, kao da želi da shvatimo najdublje principe umetnosti “per se”, kroz jednostavnost u kojoj je ono što izgleda zapanjujuće, u isto vreme razumljivo i lako. I priča počinje, tu su neprestani sukobi i previranja različitih društvenih klasa koje su bačene na gomilu, jedna iznad druge, u kolosalnom a degradiranom ambijentu uzvišene lepote. Izuzetna elegancija, čist i jasan Manarin potez čine da se Karavađo pred našim očima pojavi verodostojno i dirljivo.



Karavađo se u isto vreme pojavljuje kao lik heroja i lik očajnika. A tako je zaista i bilo. On je bio genije koga istoriografija, kako vekovi prolaze, sve bolje kvalifikuje. Ali, Manara pred naše oči iznosi strastvenu i snažnu ličnost koja je, sasvim sigurno, povezana sa onom o kojoj učimo iz knjiga o istoriji umetnosti, ali koja živi sopstveni život.





Pratite nas i putem iOS i android aplikacije