1. Idi na sadržaj
  2. Pređi na glavni meni
  3. Idi na ostale ponude DW

Biznis na prvi pogled

Jasmina Roze Frankfurt
21. jun 2018.

Pedeset nemačkih, 130 firmi sa Balkana i 500 sastanaka za samo dva dana. Tako je izgledala 4. konferencija Inicijative za pronalaženje dobavljača sa Zapadnog Balkana koja je 18. i 19. juna održana u Frankfurtu.

https://p.dw.com/p/2zzSo
Foto: DW/M. Smajic

„Najveći broj ostvarenih susreta do sada“, tako rezultate konferencije u Frankfurtu sumira Silvius Groboš, direktor moćnog nemačkog Udruženja za materijale, nabavku i logistiku (BME). To udruženje, zajedno sa ograncima Nemačke privredne komore u zemljama Zapadnog Balkana, od 2015. organizuje konferencije dobavljača.

„Ako neka nemačka firma želi da organizuje pet, šest, sedam ovakvih razgovora, njen predstavnik bi najpre morao da ode u Hrvatsku, Srbiju, Sloveniju, BiH, potom da identifikuje firme – a tu već gubi i do deset dana. A ovde, na našoj konferenciji, sve je zgusnuto u dva intenzivna dana. Naravno, tu je priprema, ali ona u svakom slučaju mora da se uradi“, kaže Groboš i zaključuje: „Mislim da su oni koji se nisu pojavili na ovoj konferenciji, propustili veliku šansu.“

Einkaufsinitiative Westbalkan Dr. Silvius Grobosch
Silvius Groboš: Oni koji se nisu pojavili na ovoj konferenciji, propustili su veliku šansuFoto: DW/M. Smajic

Prednosti Balkana

Kina je daleko, Rusija pod sankcijama, a ni Turska, zbog političkih razmirica, više nije toliko atraktivna kao ranije. To su važni razlozi zbog kojih je Nemačka najvažniji trgovinski partner za zemlje Zapadnog Balkana i jedan od najvećih investitora u taj region.

„Za nemačke firme prednost Zapadnog Balkana, Srbije konkretno, je u blizini, u dobrom mentalitetu, kvalifikovanoj radnoj snazi i dobrim mogućnostima za rad. Ta spoznaja proširila se među nemačkim preduzetnicima“, kaže Roland Zeliger, predsednik Nemačko-srpske privredne komore.

Za nemačku privredu veoma je interesantna metaloprerađivačka i elektronska industrija, dobavljački sektor za auto-industriju, sektor obrade i prerade plastike i guma. „Naravno da je razlika kada robu transportujete sa 10.000 ili sa 1.000 kilometara udaljenosti“, kaže Zeliger. „Mi smo u Srbiji veoma prisutni, a tamošnji troškovi proizvodnje su nešto što nas čini srećnim.“

Perspektive

Einkaufsinitiative Westbalkan Ronald Seeliger
Roland Zeliger: Dobre mogućnosti za rad u Srbiji - ta spoznaja se proširila među nemačkim preduzetnicimaFoto: DW/M. Smajic

Rezultat tzv. „brzih susreta“ (speed dating) nemačkih firmi i potencijalnih dobavljača sa Balkana ume da bude „biznis na prvi pogled“. Za partnerstvo na duge staze, važno je upoznavanje i poverenje, naglašava Silvius Groboš. „Kad kažem to je super-dobavljač, onda ću možda i deo svoje proizvodnje da prebacim u njegovu zemlju. U tom smislu to je dugoročna perspektiva za zemlje čije su firme prisutne na ovoj konferenciji“.

Najviše dobavljača ove godine bilo je iz Bosne i Hercegovine – čak 51 firma, iz Srbije 29, Hrvatske 23 i Slovenije 22. Na konferenciji u Frankfurtu po prvi put se pojavilo i osam firmi iz Makedonije, pet sa Kosova i jedna iz Albanije.

Konferencija se od 2015. održava jednom godišnje, a po nalogu nemačkog Ministarstva za privredu i energetiku i Ministarstva za razvoj i privrednu saradnju. Ona je konkretan rezultat nemačko-britanske inicijative, odnosno tzv. „Berlinskog procesa“, koji je 2014. godine inicirala nemačka kancelarka Angela Merkel, a koji podrazumeva intenziviranje privredne saradnje i reformi s ciljem približavanja Evropskoj uniji.

Naredna konferencija održava se sledeće godine u Dortmundu.

Čitajte nas i preko DW-aplikacije za Android