BEG airport status
Albanska ministarka odbrane: Ne postoje ambicije da naše Ratno vazduhoplovstvo poseduje mlazne borbene avione Za sada nema nagoveštaja da bi, osim helikoptera, Albanija uskoro mogla imati i mlazne borbene avione. Na fotografiji jedan od pet AB-205A-1 koje je Italija donirala albanskim vazduhoplovnim snagama.

Albanska ministarka odbrane: Ne postoje ambicije da naše Ratno vazduhoplovstvo poseduje mlazne borbene avione

Albanija ima vazduhoplovne snage koje su orijentisanje samo na helikoptere i njene postojeće potrebe su takve da je još rano razgovarati o stvaranju komponente koja bi imala mlazne borbene avione, rekla je 2. maja ministarka odbrane Oljta Džačka u intervjuu prilikom gostovanja u emisiji REPOlitiX tiranske televizije Report.

Komentar ministarke došao je kao odgovor na novinarsko pitanje da li Albanija planira da stvori makar skromne mlazne borbene efektive i ide u korak s susednim državama koje poseduju ovakve sposobnosti.

Objašnjavajući da sadašnji budžet za odbranu iznosi 1,2 procenta nacionalnog bruto društvenog proizvoda, Džačka je rekla da je cilj da se do 2024. dostigne dva posto u skladu s zahtevom NATO-a.

– Bilo bi lepo da Albanija ima više brodova i da poseduje borbene avione ali ne treba gurati svoje ambicije iznad svojih mogućnosti – zaključila je Džačka.

Pored toga što albanske oružane snage (Foracat e Armatosura) sada imaju preko 8000 pripadnika, Džačka je objasnila da su kratki, srednji i dugoročni ciljevi za modernizaciju albanske vojske već definisani u bliskoj saradnji s NATO i to bi trebalo da dovede do toga da albanska vojska može potpuno ravnopravno da deluje i bude usaglašena s armijama partnerskih nacija.

Albanski AS-532AL “Cougar“ jedan od najmodernijih srednjih višenamenskih helikoptera u regionu.

Nalazeći se u regionu u kome Italija, Grčka, Bugarska, Srbija i Hrvatska imaju mlazne borbene avione, Albanija zajedno s Makedonijom, Crnom Gorom i Bosnom i Hercegovinom spada u grupu malih balkanskih nacija koje su u svojim Ratnim vazduhoplovstvima već ugasile komponente opremljene borbenim avionima i umesto toga se usredsredile na održavanje finansijski pristupačnijih neofanzivnih vazduhoplovnih snaga koje poseduju samo helikoptere kojima se mogu podržati domaće operacije pružanja pomoći prilikom elementarnih nepogoda i zadataka traganja i spasavanja. Malo odstupanje u ovakvim nastojanjima je međutim prisutno u Makedoniji koja pored transportnih helikoptera Mi-8 i 17 i dalje održava eskadrilu modernizovanih sovjetskih borbenih helikoptera Mi-24V.

Najbrojniji borbeni avion u RV Albanije od početka 70-tih godina do 2004. bio je Shenyang F-6, kineska kopija MiG-a 19S.

Kao satelit Sovjetskog Saveza i Kine tokom tzv. Hladnog rata, Albanija je bila u poziciji da lako formira flotu mlaznih borbenih aviona koja je vremenom porasla na oko 160 sovjetskih i kineskih MiG-ova. Sredinom 50-tih godina 20. veka Sovjetski Savez snabdeo je Albaniju s dve eskadrile lovaca MiG-15bis Fagot koji su već leteli iznad Koreje, kao i oko 12 dvoseda MiG-15UTI. Tokom 1959. su takođe iz SSSR-a isporučena tri MiG-a 19 a oktobra iste godine i 12, za to vreme dosta modernih lovaca MiG-19PM Farmer-E koji su imali radar i rakete vazduh-vazduh.

Prekid odnosa s SSSR-om početkom 60-tih je međutim prisilio državu da brzo pređe na isporuke kineske opreme – na 12 Shenyang F-5, kinesku kopiju MiG-a 17F Fresco-C i 8 FT-5 (kineska dvoseda izvozna varijanta F-5) koji su se RV-u pridružili tokom 1961-1962. nakon čega su u periodu 1965-1971. usledile isporuke čak oko 70 dvomotornih lovaca Shenyang F-6, kineske kopije MiG-a 19S Farmer-C kao i dvosedih FT-6 (prvi kontigent od 12 F-6 dobijen je nakon što su Kinezima predati sovjetski MiG-ovi 19PM). F-6 su služili kao lovci, jurišnici i u manjoj meri kao izviđači a popunjavali su 6 eskadrila u tri vazduhoplovne baze.

Shenyang F-7A je najsavremeniji borbeni avion koji je Albanija ikada imala.

Saradnja s Kinezima je kulminirala decembra 1970. isporukom 12 lovaca-presretača Shenyang F-7A, kineske kopije MiG-a 21F-13 Fishbed-C, najsavremenijeg borbenog aviona koji je služio u vazduhoplovnim snagama Albanije.

Avioni F-7 nabavljeni su između ostalog i kako bi se adekvatno odgovorilo na povremene upade jugoslovenskih MiG-ova 21 u albanski vazdušni prostor.  Oni su prvobitno bazirali na aerodromu Rinas, 13 km severozapadno od Tirane koji je bio njihova matična baza do maja 1976. kada je flota od 11 F-7 (jedan je izgubljen 1974) prebazirala 50 km severno, u podzemni kompleks vazduhoplovne baze Gjader. Taj aerodrom je bio mnogo bliže jugoslovenskoj podzemnoj vazduhoplovnoj bazi Slatina, 15 km jugozapadno od Prištine u kojoj su bazirali MiG-ovi 21. Još jedan F-7A je izgubljen u udesu 29. marta 1982. zbog udara ptice u avion pa je ukupno 10 F-7A dočekalo kraj karijere.

Albanski piloti su tokom Hladnog rata bili hvaljeni u novinama koje su bile pod kontrolom države ali su imali malo svojih zasluga osim što su leteli nisko iznad glavnog bulevara Tirane, razbijajući prozore na zgradama i uznemiravajući građane probijanjem zvučnog zida. Loša logistika, smanjena upotrebljivost i povećana stopa smrtnih nesreća konačno su krajem 2004. godine doveli do prizemljenja poslednjih operativnih albanskih borbenih aviona mada su oni ’’na papiru’’ ostali u službi još dve godine.

Sedam lakih višenamenskih AB-206C-1 stigli su u Albaniju između aprila 2001. i novembra 2003. godine.

Povlačenje iz upotrebe kineskih mlaznih borbenih aviona je bila prekretnica u daljem razvoju savremenih albanskih vazduhoplovnih snaga koje su postale deo NATO struktura 2009. godine, od kada su one posvećene izgradnji helikopterske flote koja je grupisana u vazduhoplovnoj bazi Farka, 5 km jugoistočno od Tirane a koju trenutno čini 27 letelica.

Formiranje nove albanske helikopterske flote je pokrenula Italija koja je donirala ukupno 13 helikoptera – 7 školskih i lakih višenamenskih jednomotornih AB-206C-1 ’’Jet Ranger II’’ (ev. brojevi 601-607) su isporučeni između aprila 2001. i novembra 2003. godine nakon čega je stiglo 5 jednomotornih višenamenskih AB-205A-1 (ev. brojevi 610-615) od kojih je prvi primljen 24. aprila 2004. Još jedan helikopter iz italijanskih viškova, dvomotorni A109C (ev. broja 600) za prevoz veoma važnih osoba (VIP) sleteo je u Albaniju 2007. godine.

Jedan od 8 helikoptera BO-105E-4 koje je Nemačka poklonila Ratnom vazduhoplovstvu Albanije.

Italijansku velikodušnost pratila je Nemačka koja je Albaniji poklonila 12 sveže remontovanih lakih dvomotornih višenamenskih helikoptera BO-105E-4. Osam njih je završilo u RV Albanije (ev. brojevi 621-628, prvi je isporučen 18. juna 2007), preostali su predati ministarstvima unutrašnjih poslova i zdravlja za odgovarajuće korišćenje u policijskim i zadacima medicinskog prevoza.

Kada je uspešno završen prelaz sa helikoptera Harbin Z-5 (kineska kopija sovjetskog Mi-4 ’’Hound’’ s zvezdastim motorom) na zapadne helikoptere pogonjene turbovratilnim motorima, albansko RV se okrenulo nabavkama dodatnih helikoptera i to novoproizvedenih letelica iz Eurokoptera.

Zajedno s tri EC145 od, tada Eurokoptera su nabavljena i 4 AS-532AL “Cougar“.

Ugovor vredan 78,6 miliona evra koji je s Eurokopterom potpisan 18.decembra 2009. godine je prvobitno podrazumevao opremanje RV Albanije s 5 srednjih dvomotornih višenamenskih helikoptera AS-532AL ’’Cougar’’. Međutim to se značajno promenilo nakon pada prvog albanskog Kuguara (trebao je da nosi ev. broj FA-630) koji se dogodio 25. jula 2012. u Francuskoj tokom prvog fabričkog opitnog leta, u smrtonosnoj nesreći koja je odnela živote svih 6 osoba koje su se nalazile u helikopteru.

Pregovori koji su, nakon nesreće, vođeni između Albanije i Eurokoptera doveli su do promene toga koji će helikopteri biti isporučeni albanskoj vojsci. Kao posledica novog dogovora, RV Albanije je dobilo tri dvomotorna laka višenamenska helikoptera EC145 (ev. brojevi FA-635, FA-636 i FA-637) i 4 helikoptera AS-532AL ’’Cougar’’ (FA-631, FA-632, FA-633, FA-634) koji su opremljeni infracrvenim sistemom za osmatranje prednje polusfere (FLIR). Isporuke su započete 28. jula 2012. kada je prvi EC145 u VIP konfiguraciji stigao u Tiranu nakon čega je usledio i prvi AS-532AL koji je u ’’Zemlju orlova’’ sleteo 3. decembra 2012.

Albanski VIP EC145.

Pošto su preko deceniju uživale u izuzetnoj istoriji sigurnosti, jedina crna mrlja za albanske vazduhoplovne snage postala je nesreća koja se dogodila 6. aprila 2016. godine kada je u reonu Skadarskog jezera došlo do pada jednog od dva vojna EC145 koji se mogu koristiti za traganje i spasavanje a koji je ušao u upotrebu oktobra 2015. godine. Smrtonosna nesreća uzela je živote pilotima, kapetanu Florijanu Deliji i poručniku Donaldu Hodži i dovela je do ozbiljnih povreda vojnika Džeralda Baramuke, uz gubitak potpuno novog helikoptera vojnog evidencijkog broja FA-637 (c/n 9718).

Kao najnaprednija i tehnološki superiorna struktura albanske vojske, Ratno vazduhoplovstvo proslavilo je 67. godina postojanja 24. aprila 2018. Ova relativno mala formacija se trenutno sastoji od Komande koja se nalazi u Rinasu, zatim vazduhoplovnih baza Farka i Kucova, potom Centra za vazdušno osmatranje, Vojne meteorološke službe i čete za podršku. Glavni zadatak RV Albanije je osiguranje suvereniteta albanskog vazdušnog prostora i pružanje podrške neborbenim vojnim operacijama, izvršenju drugih zadataka pružanja pomoći prilikom elementarnih nepogoda kao i traganja i spasavanja.

AN/TPS-77 se spominje kao radar kojim će biti opremljen albanski vojni sistem vazdušnog osmatranja / Foto_ Lockheed Martin

Kako Albanija ne poseduje lovačke avione niti efikasne sistem protivvazduhoplovne odbrane, kontrolu i zaštitu njenog vazdušnog prostora obezbeđuju i garantuju NATO saveznici i to od kako je ova balkanska država pristupila zapadnoj Alijansi 2009. godine.

Vođene pilotom lovcem generalom Vladimirom Avdiajem i to od 24. februara 2016., albanske vazduhoplovne snage su sada fokusirane na osavremenjavanje kapaciteta vazdušnog osmatranja. U tom smislu, trenutno je u toku sprovođenje projekta vrednog 31 milion evra koji bi trebalo da dovede do toga da kompanija Lokid Martin opremi albansku vojsku novim radarom (neki izvori navode taktički prenosivi 3D AESA osmatrački radar AN/TPS-77 D i L opsega, dometa 470 km), navigacijskom i komunikacijskom opremom i njihovu integraciju sa civilnim sistemom vazdušnog osmatranja koji je pre 15 godina takođe modernizovala ista američka firma.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ma

Zaboravili ste na Bell 222UT koji se prije A109C koristio za VIP prijevoz. Taj helikopter se srušio u Jadransko more. Svi putnici u helikopteru su poginuli… među ostalima i jedan albanski ministar.

Odgovori
Ž

Тај хеликоптер је припадао албанској влади не Ратном ваздухопловству.

Go

Časopis ‘Kombat’, 1994-a godina, Lazanski i reportaža o Albancima. Detaljan spisak baza i aviona. „Godišnji nalet albanskih pilota je 30 sati“…

Odgovori
Mr

што би наш народ рекао: протежи се онолко, колики ти је губер!
(…наравно то не важи за комплексаше више вредности, мегаломане, митомане и „лидере“ у региону!) иначе Албанија је исказала спремност да уступи америчкој РМ своју обалу за градњу америчке поморске базе, италијанска РМ је дуги низ година спроводила мисију ALBA DUE у територијалним водама Албаније…

невезано за Forcat Ajrore, у задње време ни један македонски Ми-24В није регистрован да лети…изгледа да су и њима истекли ресурси…

Odgovori
Ž

Истекли су им ресурси одавно али су неки већ на ремонту.

Mr

4 Mи-8/17 и 6 Ми-24 треба да се ремонтују у Украјину. наводно посао требао да се обави за две године…Македонци се надају да ће Хе бити поново оперативни тек 2019.године…!?

Ž

Мислим бар два Ми-24 и раније а вероватно и неки Ми-8.

Т

Требало би оформити агресорску ескадрилу са миг21бис, ab205, ab206…
са аутентичим бojaма

Odgovori
Ne

Pametno, ljudi ne bacaju pare na mlazne avione, odrzavanje i kadar jer to u nasem regionu nema svrhu.

Odgovori
Ne

Okrece li se Enver Hoxha u grobu!?

Ipak sadašnje albansko vodstvo radi pametno. Linija manjeg otpora,daj Amerima ono što žele i pod njihovim si kišobranom. Što znači-siguran si i stabilan politički i ekonomski (ovo drugo uz blagu rezervu).

Bez razmetanja i busanja u prsa.
Pragmatični Albanci 😊.

Odgovori
De

Bas tako.

To su u biti uradile skore sve zemlje istoce Evrope a cak I par zapadnih ala Belgija ili Danska koje vise nemaju nego simbolicne snage.

Cak je Njemacka slicna – naj jaca zemlja Evropske Unije a vojne snage su totalno propale I u jadnom stanju.

Ne

Dead1

Danci su naručili 48 F -35 a sudjelovali su i u njegovom razvoju sa 0.3 %….eto pametno i skromno.

Ha Njemci….s obzirom na industrijske i njutske resurse kojima raspolažu ,ako se odluče vrlo brzo mogu podići razinu opremljenosti i stanja vojske .

De

Nenad,

Danci nisu narucili 48 F-35A. Oni planiraju kupiti svega 27 F-35A. To je da zamijene 30 operativnih F-16AM/BM (i jos 15 u rezervi).

Racunaj da su do 1990-ima, oni imali oko 100 aviona F-16 I J-35 Draken (F35/RF-35/TF-35 u Danskoj sluzbi).

A 30 F-16 + 15 u rezervi se dokazalo da nije dovoljno aviona da odrazvaju operacije u Libiji.

Nizozemska I Belgija su cak u losijoj situaciji zato sto su vece drzave.

Belgija planira svega 35 F-35 a Nizozemska svega 37 F-35. Oba dvije drzave vise nemaju tenkovske/teske oklopne postrojbe (Nizozemska dijeli jednu cetu sa Njemackom).

Beligijska artiljerija je 24 topova 105mm. Nizozemska ima 57 PzH2000 ali su svega 18 operativne. Danska artilljerija je 15 sistema Ceasar.

Belgijska mornarica je slaba. Nizozemska mornarica je tesko pala (1990-e je bilo oko 18 frigata, sada svega 6).

Danska barem jos ima neke simbolicne tenkovske snage (1 battalion) I relativno jaku mornaricu za malu zemlju (3 velike frigate, 2 visenamjenskih brodova, i onda broj vecih OPV (ali OPV nije ratni brod nego veliki patrolni brod bez bilo kakvih ratinih sposobnosti)..

Kao sto vidite tu vise nema ni snaga za neku obranu a kamoli ofenzivne sposobnosti. Evropljani su spali na 1920-e kad su rastavili svoju vojsku.

Sto se tice Njemaca, njihovi su problem veliki:

1. Propao kadar – Njemci su se dokazali nesposbnim u Afghanistanu. To nije pitanje opreme (iako su tu problem) nego i problem skolovanja, organizacijske culture (Njemci su izbiejgavali bilo kakvu borbu).

2. Ogromni problem sa logistikom – njihov logisticni system ne radi. Zato pjesdaijske postrojbe nemaju opremu, avioni i helikopteri ne lete zbog nedostatka dijelova, novi brodovi koji ne rada zbog kvarova itd itd.

3. Problem civilne culture – Njemac 2018 nije isti kao Njemac 1908-e ili 1938-e. Prusija ne postoji i moderni Njemci ne vjeruju u ratovanje ili vojske. Zato su oni toliko propali.

Neko je pisao prije par godina kako je u zapadnoj Evropi, sluziti u vojsci postao jos jedan drzavni posao. Vojska je postao dio bjurokracije. Nema vise ratnickog duha.

Interestantno to pokusavaju u Australiji da urade – vodstvo obrambenih snaga zele rastaviti „Anglo-Saxonski ratnicki duh“ (Anglo Saxon warrior spirit).

Zele da vojska postane kao civilno drustvo – svi vole. Cak su prestali prihvacati muskarce za glavninu poslova u svim dijelovima obrambenih snaga. Samo zele zene: https://au.news.yahoo.com/australian-army-bans-male-recruits-36680260.html

To ti je buducnosti vojnih „sposobnosti“ u zapadu.

Ma

@ Dead Bravooo svaka čast na komentarima, svaka Vam je na mestu, 100% se slažem! I sad kad se neko drznuo da postavi pitanje borbenih sposobnosti evropskih vojski postavlja se pitanje ko će da brani tu istu Evropu od buduće opasnosti sa Bliskog istoka?! Nato pakt? teško ako se Ameri drznu da uđu u još jedan iscrpljujući rat, pogotovo daleko bilo sa Rusijom… Znate ko će da brani tu istu Evropu?! Isto kao i pre par vekova/stoljeća branićemo vas mi „ludi Srbi“! Zato se sada i naoružavamo, da bismo vas sutra sve branili. : )) Nego odosmo mi daleko od vazduhoplovstva…
@ Nenade ako ćemo realno, Albanci jesu pragmatični, ali i pored te svoje pragmatičnosti oni ne bi imali tako solidno vazdhuplovstvo da nije bilo silnih donacija Italije i Nemačke. Verovatno bi imali svega 7-8 aparata, što Ec-145 to AS-532AL “Cougar“ a to priznaćete i nije neki značajan broj aparata.

ID

Koliko vidim, daleko bolje od Srbije. I sa svim ugovorenim i „najavljenim“ isporukama helikoptera, taman ćemo moći parirati.
Ta razliku od Srbije, kao manja država i bez tranzitnih auto-puteva nabavili su helikoptere za Ministarstvo zdravlja.
Srbija bi morala imati najmanje 2 ekipe i 2 helikoptera. Mnogo bi života bilo spašeno.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Djuka na: [SEAS 2024]: Erbas Srbiji predstavio teški transportni avion A400M

>> spoljni dug u visini od bilion i trista sedamnaest milijardi dolara (1.317.000.000.000) Smanjuj (belgijski) dug, odose deca :-) >> Bukvalno svi na Balkanu su nemerljivo bogatiji od te Belgije. Da li si ti nekada bio u Belgiji?

29. May 2024.Pogledaj

Ivan na: [SEAS 2024]: Erbas Srbiji predstavio teški transportni avion A400M

Radije još dva C-295M. Šta se nudi od polovnih kargo aviona?

29. May 2024.Pogledaj

Miloš na: Da li je Ministarstvo odbrane prikazalo drugu aktivnu FK-3 bateriju u naoružanju Vojske Srbije?

@Petrovic Dusan E naslušasmo se vasih hvalospjeva o Zapadu i zapadnom oružju koje je nepobjedivo, u odnosu na rusko koje je naravno "smeće". O "gamechangerima" počevši od Javelina,(jel se neko sjeća više tog sredstva ) Himarsa (obaraju ih kao patke) ,Leoparda (gore kao kamionske gume) ,Abramsa (povukli su ih sa prve linije da se ne…

29. May 2024.Pogledaj

Vlad na: [SEAS 2024]: Erbas Srbiji predstavio teški transportni avion A400M

Srbofil, Što se ne vole Kinezi, čudo jedno? Samo sam čekao post. Iz Amerike se može dopremiti deo a iz Kine ne može? Pa svaki dan kargo avioni lete iz Kine za Evropu...

29. May 2024.Pogledaj

Ozren na: Veselin Jevrosimović za Tango Six: Od prvog putnika „Prince Aviationa“ do njegovog suvlasnika

Kako lepa i pozitivna prica. Svakako susti kontrast jednog spektakularnog i strmoglavog pada ruzicaste kompanije sa kojom dele hangar. Svu srecu zelimo postenim ljudima u avijaciji!

28. May 2024.Pogledaj