Treći ponedeljak u januaru - najdepresivniji dan; nauka, marketing ili subjektivni osećaj?

Izvor: B92, 17.Jan.2022, 21:23

Treći ponedeljak u januaru - najdepresivniji dan; nauka, marketing ili subjektivni osećaj?

Treći ponedeljak u januaru, što je ove godine 17. januar, već godinama se naziva najdepresivnijim danom u godini.

Teoriju o "Blue Monday" uspostavio je 2004. Klif Arnal, velški psiholog koji je predavao u večernjoj školi edukacijskog centra Univerziteta u Kardifu. Samoprozvani guru u obzir je uzeo niz faktora, uključujući vremenske uslove, dugove, vreme koje je prošlo od Božića i motivaciju.

Nema naučno utemeljenje

No "Blue Monday" je u principu >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << ideja jedne marketinške firme koja je želela da poveća prodaju letnjih aranžmana. Arnal je jednom prilikom priznao da je jednostavno odabrao datum kad su ga pitali da izračuna najdepresivniji dan u godini. "Prvo su me pitali da dođem do dana za koji mislim da je najbolji za rezervisanje letnjeg odmora."

"Kad sam počeo da razmišljam o motivima za bukiranje praznika, prisećajući se onoga što su mi hiljade ljudi govorile tokom posla ili radionica, ovi faktori upućivali su na to da je treći ponedeljak u januaru posebno depresivan", objasnio je.

Ubrzo je taj pojam postao globalno popularan - do te mere da pojedini psiholozi upozoravaju na njegov loš uticaj kod osoba koje se zaista bore s depresijom. Iako na prvu izgleda komplikovano i ozbiljno, Arnalova formula za Blue Monday nema naučno uporište. Uvidom u formulu [W + (Dd)] xTQ / MxNA može se videti da su uključene varijable subjektivne i očito nenaučne, piše CNN.

W, na primer, označava vreme. D je dug, a d mesečna plata, dok T znači vreme od Božića, a Q vreme od kada ste odustali od novogodišnje odluke.

Nijedan činilac koji je uključio ne može se meriti ili upoređivati ​​istim jedinicama. Formula se ne može adekvatno proceniti ili proveriti. Na primer, ne postoji način za merenje prosečnog broja dana otkako su ljudi odustali od svoje novogodišnje odluke. A januarsko vrime varira među državama i kontinentima.

"Nisam ni slutio da će formula steći popularnost koju ima", rekao je Arnal za CNN. Tvrdi i da je vodio kampanju protiv vlastite ideje o Plavom ponedeljku. Kampanja se zvala Stop Plavom ponedeljku. No ispostavilo se da je i to bio marketinški trik - ovaj put u cilju da podstakne zimski turizam na Kanarskim ostrvima.

"Uopšte se ne kajem", ipak je zaključio Arnal, koji smatra da je pojmom Blue Mondaya "podstakao razgovor o psihologiji u medijima". Međutim, struka se s njim baš i ne slaže. "To nije ispravan način za podizanje svesti o mentalnim problemima", rekao je za CNN dr. Antonis Kusulis.

"Kazavši da je taj jedan dan najdepresivniji dan u godini, bez ikakvih dokaza, banalizujemo koliko ozbiljna depresija može da bude. Mentalno zdravlje najveći je zdravstveni izazov naše generacije. Trivijalizovanje je potpuno neprihvatljivo", zaključio je.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter nalogu i uključite se u našu Viber zajednicu.

Nastavak na B92...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.