Izvor: B92, 18.Maj.2022, 21:15

Šta je najbolje za nesanicu - kupka, knjiga ili seks?

Šta je najbolje za nesanicu - kupka, knjiga ili seks?

Nesanica može imati niz uzroka – može biti posledica određenih bolesti, uzimanja određenih lekova ili napitaka poput kafe, čaja ili gaziranih napitala.

Razlog za nesanicu mogu da budu bolovi ili preterano izlaganje plavom svetlu sa različitih uređaja, posebno pred spavanje. No, prečesto je ona posledica stresa i prenapregnutosti živčanog sistema zbog izazova koje moderan život pred nas stavlja.

Skoro da ne postoji osoba koja u nekom trenutku života nije >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << barem kratko patila od nesanice. Potraje li kratko, poremećaj uspavljivanja i spavanja nema veće posledice i ne ostavlja ozbiljnije tragove na naše funkcije pa tako i na sposobnost da se nosimo sa svakodnevnim izazovima.

No, potraje li duže ili se učestalo ponavlja, nesanica može da ima niz negativnih uticaja na zdravlje, posebno na kardiovaskularni sistem i doprinosi visokom pritisku, dijabetesu i nakupljanju kilograma, ali i izazivati promene raspoloženja i kognitivnog funkcionisanja.

Kada ona izaziva stres – bio on unutrašnji podstaknut zabrinutošću, preteranim razmišljanjem, intenzivnim emocijama, ili spoljašnji zbog velikih opterećenja koja ne dopuštaju odmor - nesanica može da bude uzrokovana preteranom aktivacijom simpatičkog živčanog sistema, dakle onog dela koji nam omogućava da angažujemo svu svoju energiju kako bismo se suočili i nosili sa izazovima.

U toj situaciji naša pažnje je fokusirana i napeta, pojačano smo budni i oprezni, mišići se napinju, srce brže kuca kako bismo bili spremni na reakciju borbe ili bega. Sve u nama je u pripravnosti.

Ako je organizam u tom stanju predugo, a u stanjima stresa, jednom kada legnemo u krevet san ne dolazi na oči. Uprkos umoru, naša fiziologija je još pod uticajem povišenih zahteva i ne može da uđe u stanje opuštanja za koje je zadužen parasimpatički ogranak živčanog sistema. U nama se tada još uvek odvijaju "operacije" visokog intenziteta iako je telu preko potreban san.

Ova ravnoteža se narušava zato što evolucijski i biološki reakcija borbe ili bega nije kreirana da bi trajala preterano dugo. Ona je dizajnirana tako da odgovori na trenutni izazov (dakle u dalekoj ljudskoj prošlosti da pobegnemo od divlje životinje ili da pokušamo da je ulovima), no kad u savremeno doba potraje zbog beskonačnih izazova, zahteva i obaveza, ometa prirodnu regulaciju pobuđenosti i opuštanja.

Zavisno o intenzitetu problema, potrebne su različite intervencije, no prema telesno orijentiranom psihoterapijskom pristupu "Somatic Experiencing", potrebno je pomoći telu da uđe u prirodni ritam aktivacije i deaktivacije. To znači da svesno moramo da doziramo izlaganje stresu i u danu raditi svesne pauze u kojima ćemo dati telu da uđe u privremenu relaksaciju.

Uveče je potrebno smanjiti izlaganje svim nadražajima, ne samo poznatim ometačima sna, nego se posvetiti aktivnostima koje nas opuštaju. To je vrlo individualna stvar – nekome je to kupka, drugoj osobi topli napitak, čitanje, slušanje muzike ili seks. Preporučuje se i svesno završavanje – svega što smo u danu započeli, od obaveza do razgovora ili rešavanja određenih problema.

Dakle, započnite samo ono što možete da završite kako biste sistemu dali poruku da je aktivacija završena i da je vreme za odmor.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter nalogu i uključite se u našu Viber zajednicu.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.