Pilot poginuo u padu školskog aviona Lasta u centru Nove Pazove

Izvor: Glas javnosti, 26.Sep.2012, 14:59   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Pilot poginuo u padu školskog aviona Lasta u centru Nove Pazove

NOVA PAZOVA - Pilot Tehničkog opitnog centra Vojske Srbije major Goran Savić podlegao je povredama zadobijenim prilikom pada aviona lasta u Novoj Pazovi na Vojnomedicinskoj akademiji, dok je drugi pilot potpukovnik Tomislav Bećagović lakše povređen, orijentisan i svestan, bez znakova unutrašnjeg krvarenja i preloma i nije životno ugrožen.

Naime, školski avion lasta V-54 Vazduhoplovstva vojske >> Pročitaj celu vest na sajtu Glas javnosti << Srbije srušio se u naseljenom delu Nove Pazove u dvorište jedne kuće.

Dva pilota su se katapultirala. Jedan je uspeo da iskoči na većoj visini dok je drugi ostao u letelici. Helikopter VHPO je poleteo sa povređenim pilotom ka VMA. U početku se mislilo da je pilot preminuo, ali je utvrđeno da daje znakove života.

Prema prvim nezvaničnim informacijama, reč je o pilotu G.S koji je u teškom stanju prebačen na VMA i T. B.

Reč je o dobro obučenim probnim pilotima Centra za letna ispitivanja Tehničko opitnog centra.Piloti su bili na redovnoj tehničkoj probi vazduhoplova.

Kako prenose mediji, nema povređenih na zemlji. Avion je pao u glavnu ulice u ovom naselju, u dvorište jedne porodice. Na mestu pada su stigli policija, Hitna pomoć i 13 pripadnika vatrogasno-spasilačkih jedinica sa troja kola iz Batajnice i Zemuna.

Kako javlja RTV avion se srušio u bašti između ulica Mladena Stojanovića i Kralja Petra.

Načelnik Sektora MUP-a za vanredne situacije Predrag Marić je naveo da je u 10.40 sati.

Načelnik Uprave za odnose sa javnošću Ministarstva odbrane pukovnik Milivoje Pajović rekao je da je povređeni pilot helikopterom prebačen na VMA, a za sada nema informacija da li su njegove povrede opasne po život. Pajović je dodao da nema provređenih građana na mestu gde se avion srušio. Prema njegovim rečima avion je pao u Ulici kralja Petra u Novoj Pazovi.

Doktor Branko Bursać rekao je da je ekipa Hitne pomoći u Novoj Pazovi ukazala pomoć povređenom pilotu koga je kasnije preuzela Vojska.

Ministar odbrane Aleksandar Vučić naredio je hitnu istragu i prekinuo posetu Kipru zbog pada vojnog aviona..

Vučić uputio saučešće porodici poginulog pilota

Ministar odbrane Aleksandar Vučić je uputio izjavu saučešća porodici majora Vojske Srbije Gorana Savića, koji je poginuo u avionskoj nesreći i izrazio nadu da će takve nesreće ubuduće biti sprečene.

U saopštenju Ministarstva odbrane navodi se da je nakon informacije o avionskoj nesreći, Vučić prekinuo službenu posetu Kipru gde je učestvovao u neformalnom skupu ministara odbrane zemalja članica EU i posetio pripadnike VS koji su u mirovnoj misiji u toj zemlji.

"Naredio sam hitnu istragu o slučaju i posetu prekidam odmah. Odustaćemo od svih bilateralnih sastanaka jer je život svakog našeg čoveka važniji od bilo kakvih razgovora", naveo je Vučić.

On je ukazao da je vojnička profesija težak i odgovoran posao koji nosi rizike, ali je zadatak Ministarstva i vojske da te rizike svedu na najmanju moguću meru.

Načelnik Generalštaba general-potpukovnik Ljubiša Diković i državni sekretar Ministarstva odbrane Aleksandar Nikolić, po naređenju ministra Vučića, posetiće povređenog pilota, saopštilo je ministarstvo.

Prema prvim informacijama, javljeno je da se srušio galeb G4.

Podsetimo, 2008. godine 24. septembra pilot Vojske Srbije potpukovnik Ištvan Kanas poginuo je iznad Nove Pazove. Potpukovnik Kanas poginuo je kada se njegov avion supergaleb G-4 srušio na aerodromu Batajnica tokom vežbanja za aeromiting.

Avion kojim je upravljao pilot Ištvan Kanas srušio se oko 10 sati, dva minuta po poletanju, prilikom izvođenja složene letačke figure, a pilot nije uspeo da se katapultira.

Radinović:  Pilot ugrozio svoj život da spasi ljude na zemlji

Predsednik opštine Stara Pazova Đorđe Radinović rekao je da je jedan pilot iskočio ranije, a da je drugi ostao i borio se da avion spusti na bezbedno mesto, tamo gde nema ni građana ni objekata, tako da je avion pao u baštu.

Radinović kaže da je pilot time ugrozio svoj život ali da je spasao ljude koji su u tom trenutku bili na zemlji.

"Zahvaljujući velikoj hrabrosti i velikom zalaganju jednog od pilota avion je spušten između stambenog objekta i zgrade privatne firme u baštu tako da je izbegnuta veća nesreća", rekao je Radinović za RTS.

Novopazovčani o padu vojnog aviona

Školski vojni avion koji je pao u Novoj Pazovi zapalio se, ali je plamen brzo ugašen, dok je helihopter povređene pilote prebacio na Vojno medicinsku akademiju, preneli su meštani Nove Pazove.

Prilikom udara o tlo čuo se tupi tresak, a zatim se podigao dim iz dvorišta između Karađorđeve i ulice Kralja Petra I, naveli su očevici.

"Kada sam stigao na mesto gde je avion pao tu je već bila i Vojna policija a tu lokaciju je nadletao vojni helihopter u koji je smešten povređeni pilot", rekao je  meštanin Goran Stevelić.

On je dodao i da je vatra na letilici brzo ugašena a da je policija zabranila pristup mestu pada.

U Novoj Pazovi u blizini mesta gde se srušio avion i dalje su prisutni vojni policajci i pripadnici Ministarstva unutrašnjih poslova kao i brojne novinarske ekipe.

Meštani te opštine uz komentare onog što se desilo navode i da je sreća u nesreći što se vojna letilica srušila, zahvaljujući hrabrosti pilota, između dva objekta tako da nije bilo povređenih.

Radić: Bezbednost letenja u VS nije ugrožena

Vojni analitičar Aleksandar Radić ocenio je da nema osnova za ocenu da se avionske nesreće u Vojsci Srbije dešavaju često i da je ugrožena bezbednost letenja.

"Sada se nesreće dešavaju u proseku jednom godišnje, a prošle godine nismo imali nijednu tragediju. U skorijoj prošlosti, u doba JNA, dešavalo se godišnje i po deset ili 15 nesreća sa gubitkom letelice i nekoliko katastrofa sa gubitkom života", rekao je Radić.

Prema njegovim rečima, s obzirom na to koliko se leti, na zadatke koje piloti obavljaju i na stanje tehnike, nema mesta oceni da je bitno narušena bezbednost letenja.

Govoreći o avionu Lasta, čije je uvođenje u operativnu upotrebu u Vojsci Srbije u toku, Radić je rekao da se ta letelica u stotinama sati leta pokazala kao veoma pouzdan avion. "Aerodinamika je pogođena i jedinih problema bilo je sa motorom marke "lajkoming" iz Amerike. To je legendarna firma ali njihov kvalitet više nije što je nekada bio", rekao je Radić.

On je dodao da je, statistički gledano, uobičajeno da se avioni gube na početku i na kraju eksploatacije. Analitičar je ocenio da današnji gubitak Laste ne bi trebalo da se odrazi na napore Srbije da taj avion proda još nekoj zemlji osim Iraku i dodao da bi to mogli da dovedu u vezu samo zluradi ljudi.

"U oblasti civilne avijacije, koja je mnogo osetljivija, padali su novi putnički avioni na promotivnim letovima. Erbas 320 je pao na promotivnom letu sa novinarima, svi su poginuli, pa se avion i dalje proizvodi i prodaje svuda po svetu", rekao je Radić Bećagović je lakše povređen u avionskoj nesreći koja se dogodila jutros kada se Lasta srušila u Novoj Pazovi.

Poginuo major Goran Savić, povređen potpukovnik Bećagović

Nastradali pilot major Goran Savić imao je na nedavno završenom aeromitingu Batajnica 2012 zapaženi solo nastup na školsko borbenom avionu “Supergaleb G 4 “ kada je uzdahe publike mamio izvođenjem manevara :  zvono, kovit i komandni valjak.

On je zajedno sa pilotom Tomislavom Bećagovićem bio deo Sektora za letna ispitivanja Tehičko opitnog centra, koje inače član akro grupe “ Stars” koji lete na školskim avionima Galeb G 2.

Inače oba pilota su ranije u inostranstvu imali niz zapaženih nastupa leteći na Supergalebu izvodeći najsloženije manevere s kojima je prikazana odlična veština pilotiranja i tehničke mogućnosti ove letelice domaće konstrukcije i proizvodnje.

Nekoliko padova vojnih aviona poslednjih godina

Avion vojnog vazduhoplovstva tipa V-54 Lasta, koji se danas oko 10.15 časova srušio kod Nove Pazove, a čiji su piloti bili na redovnoj tehničkoj probi vazduhoplova, peti je avion Vojske Srbije koji se srušio u poslednjih pet godina.

Avion "orao" vojnog vazduhoplovstvai srušio se 3. juna 2010. godine u blizini Kragujevca, a pilot se spasao katapultiranjem.U blizini batajničkog vojnog aerodroma 7. jula 2009. godine srušio se avion tipa MIG 29. Pilot aviona potpukovnik Rade Ranđelović se katapultirao, ali je preminuo od posledica povreda.

Prilikom udara aviona u zemlju poginuo je i vojnik Milan Ulemek koji je bio požarni u obližnjem nagacinu.Avion "supergaleb G-4" pao je 24. septembra 2008. na aerodromu u Batajnici, tokom priprema za aeromiting, a tom prilikom poginuo je pilot Ištvan Kanas.Avion kojim je upravljao Kanas srušio se oko dva minuta po poletanju, a nesreća se dogodila prilikom izvođenja složene letačke figure.

U mestu Baranda kod Zrenjanina, na oko pedesetak kiometara severistočno od Beograda 21. maja 2008. godine srušio se vojni avion "orao".

Pilot, major Tomas Janik spasao se iskakanjem iz aviona i tom prilikom polomio je levu potkolenicu.

Pad aviona se dogodio prilikom rutinskog leta na visini od oko 2,5 kilometara, a kretao se brzinom od 600 kilimetara na sat.

Lasta prvi domaći avion posle raspada SFRJ

Školski klipni avion lasta (V-54), koji se srušio danas u Novoj Pazovi, prva je letelica domaće konstrukcije koja je napravljena u fabrici Utva iz Pančeva posle raspada SFRJ i čije uvođenje u naoružanje Vojske Srbije je u toku.

Vojska Srbije je za svoje vazduhoplovstvo naručila 15 serijskih aviona, dok su ranije isporučena dva prototipa koji su izrađeni za potrebe ispitivanja u letu. Do sada je isporučeno sedam aviona serijske proizvodnje. Prethodno je za potrebe novog Ratnog vazduhoplovstva Iraka iz Utve isporučeno 20 aviona tog tipa. Prvi let aviona lasta obavljen je 5. februara 2009. godine. Lasta (V-54) je jednomotorni niskokrilac metalne konstrukcije, sa dva sedišta za pilote postavljena jedno iza drugog. Uvlačeći stajni trap omogućava poletanje i sletanje s betonskih i uređenih travnatih poletno-sletnih staza. Avion je razvijen za osnovno školovanje pilota, dok je irački naručilac izrazio interesovanje da njegovi primerci budu osposobljeni i za borbenu obuku. Lasta je opremljena sa dva spoljna potkrilna nosača naoružanja nosivosti po 120 kilograma koji mogu da nose kontejnere sa mitraljezima, višecevne lansere nevođenih raketnih zrna kalibra 57 milimetara ili dve bombe težine po 100 kilograma. Maksimalna brzina leta je 340 kilometara na sat, dolet iznosi 1.060 kilometara, taktički radijus opterećenog aviona je 400 kilometara, dok je plafon leta 5.200 metara. Projekat tog aviona vodi poreklo od aviona Lasta čiji je prototip izrađen 1985. godine ali koji nije ušao u upotrebu. Nakon raspada SFRJ, od delova prebačenih iz drugih republika sklopljeno je šest aviona Lasta ali je većina tih letelica uništena prvog dana bombardovanja fabrike Utva od strane NATO-a 1999. godine.

Nastavak na Glas javnosti...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Glas javnosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Glas javnosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.