CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Izvor: TangoSix.rs, 17.Sep.2021, 08:27

CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Kao što je Tango Six već preneo, prilikom obilaska prikaza naoružanja i vojne opreme organizovanom na beogradskom Ušću 15. septembra povodom Dana srpskog jedinstva, slobode i nacionalne zastave, predsednik Srbije Aleksandar Vučić prvi put je zvanično, ne baš direktno ali pred televizijskim kamerama, najavio da će se za Vojsku Srbije nabaviti veći broj sasvim novih tipova naoružanja.
Od onoga što je predsednik >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << izneo najviše se odnosi na kupovine za Ratno vazduhoplovstvu i protivvazduhoplovnu odbranu. Prolazeći pored izviđačko-borbene bespilotne letelice CH-92A kineske proizvodnje (službena vojna ozaka D-80), iz sastava 353. izviđačke eskadrila ‘’Sokolovi’’, 98. vazduhoplovne brigade, predsednik Vučić je bio konstatovao da se uzima i bespilotna letelica CH-95 što je ministar odbrane dr Nebojša Stefanović usmeno i potvrdio.
Da će Srbija, nakon nabavke CH-92A, kupiti još jedan tip bespilotne letelica (BPL, ili kako se to sada u našim vojnim krugovima naziva Daljinski pilotiran vazduhoplov – DPV), saznali smo takođe od predsednika Srbije sredinom oktobra prošle godine. Međutim tada je Vučić izjavio da će letelice biti nabavljene iz ‘’još jedne problematične države’’, što je u tadašnjim okolnostima ukazivalo na Tursku jer su pojedini mediji nekoliko dana pre ove izjave preneli da je Srbija zainteresovana za turske BPL TB2 Bajraktar.
Međutim, sada se ispostavilo da će se BPL ponovo nabaviti iz Kine, i to veći i sposobniji tip letelice od one koja je nabavljena 2019. godine. Iako je u nekim medijima navedeno da je izabrana BPL koju je konstruisala ista kompanije (CASC) kao i CH-92A, prema dostupnim zvaničnim informacijama CH-95 proizvodi kompanija Jingtian Changhe Aircraft Ltd Co koja je deo konglomerata AVIC (Aviation Industry Corporation of China). Takođe treba napomenuti i da CH-95 ima dosta skromniju nosivost od one koju je predsednik Vučić naveo u junu ove godine, kada je izjavio da se nabavljaju letelice koje mogu da nose bombe od 500 kg.
Isto tako CH-95 takođe ima slabije taktičko-tehničke karakteristike u odnosu na mnogo poznatije BPL CH-4 i CH-5 istog proizvođača od kojih je CH-4 doživela veliki izvozni uspeh. Mnogi entuzijasti ali i stručni krugovi u Srbiji, su u svojim predviđanjima i pretpostavkama, a na osnovu izjava zvaničnika, očekivali upravo nabavku CH-4 ili CH-5, ali i BPL drugog kineskog proizvođača, poput Wing Loong I ili Wing Loong II (takođe u svetu vrlo raspostranjene).
CH-95 prvi put je poletela 2009, a prikazana 2010. godine. Ono što se još mora naglasiti je da je pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenad Miloradović, prilikom prvog javnog prikaza BPL CH-92A početkom jula prošle godine, izjavio da će Srbija raditi na razvoju bespilotne letelice veće od CH-92A. Sasvim je moguće da bi, pošto znamo da se u Kini već dve godine radi na redizajniranoj srpskoj BPL Pegaz, a sa tehnologijom primenjenoj na CH-92A, Srbija svoju novu BPL razvila upravo na bazi CH-95. Podsetimo, Srbija će pored 6 CH-92A, imati i 12 Pegaza, a dr Miloradović je izjavio da bi novih, većih domaćih BPL trebalo da bude dovoljno za još jednu eskadrilu.
CH-95 pripada bespilotnim letelicama klase MALE (Medium altitude, Long endurance), prema dostupnim informacijama njen razvoj je započet još 2005, prva letna ispitivanja započeta su 2009. godine, da bi letelica svoje prvo javno prikazivanje imala 2010. na međunarodnom avio-kosmičkom salonu China International Aviation & Aerospace Exhibition u Žuhaiju.
Unapređena verzija CH-95 prvi put je javno prikazana tek septembra 2015. godine na izložbi Beijing Aviation Expo. Kako se još navodi primarno je razvijena za kinesko Ratno vazduhoplovstvo (iako nije do sada primećeno da je ova BPL u širokoj upotrebi kineske vojske), a nije poznato da je bilo ko u svetu nabavio ovaj tip letelice. Stoga će, kao i u slučaju CH-92A, Srbija biti prvi strani korisnik ove kineske bespilotne letelice.
Prema spoljašnjem izgledu, CH-95 je vrlo slična CH-92A ali je znatno veća. Dužina letelice je  9,05 m, visina 2,77 m, razmah krila 20,5 m. Maksimalna poletna masa je 1100 kg, maksimalna masa spoljašnjeg tereta je 200 kg (postoji i infomacija za 260 kg). Autonomija leta iznosi 20 sati, krstareća brzina je 200 km/h, maksimalna 280 km/h, maksimalna udaljenost od komandne stanice 200 km (na toj daljini, u okviru optičke vidljivosti, komandna stanica može primati informacije koji su prikupljene senzorima  letelice, a to se može povećati upotrebom još jedne komandne stanice), maksimalni dolet 4000 km, vrhunac leta 5000 m, dužina staze za poletanje 600 m, dužina staze za sletanje 800 m.
Pogonsku grupu čini klipni motor snage 100 KS sa turbopunjačem, koji pokreće trokraku potisnu elisu. Opremu može činiti radar sa sintetičkim otvorom (SAR), optoelektronska oprema sa infracrvenim sistemom za osmatranje prednje polusfere (FLIR), laserskim daljinomerom i laserskim obeleživačem ciljeva, a osim toga može imati sistem za protivelektronska dejstva, kao i ugrađenu antenu za prenos podataka na komandnu stanicu preko satelitske veze.
Proizvođač navodi da osnovna verzija CH-95 ima dve potkrilne podvesne tačke, a može se naći i informacija da ih, najverovatnije unapređena varijanta, ima 4 ili 6. Naoružanje mogu činiti protivoklopne laserski vođene rakete AKD-10 (izvozna oznaka BA-7, Blue Arrow 7) mase 46 kg dometa do 5-7 km, vođene rakete FT-10 mase 25 kg, poluaktivno laserski vođena raketna zrna BRM1 kalibra 90 mm dometa do 8 km, planirajuće bombe FT-7/130 mase 130 kg i FT-9/50 mase 50 kg, vođene bombe GB-7/50 mase 50 kg i GB-4/100 mase 100 kg.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
The post CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.