Aleksandar Radić za Air Forces Monthly o RV i PVO Vojske Srbije: Najzanimljiviji detalji o trenutnom stanju, mogućim nabavkama i modernizaciji

Izvor: TangoSix.rs, 20.Sep.2021, 09:25

Aleksandar Radić za Air Forces Monthly o RV i PVO Vojske Srbije: Najzanimljiviji detalji o trenutnom stanju, mogućim nabavkama i modernizaciji

Jedan od najboljih (prema mišljenu mnogih verovatno i najbolji) vazduhoplovni vojni časopis današnjice, britanski mesečnik Air Forces Montlhy (AFM), redovno u svojim izdanjima objavljuje tekstove o vazduhoplovnim snagama sveta. Autori ovih članaka trude se da detaljno opišu Ratno vazduhoplovstvo određene države sa akcentom na avijaciji, uz tabelarni prikaz formacijskog sastava kao i tipova vazduhoplova.
U poslednje dve decenije je obično na svakih 4-5 godina objavljivan tekst >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << o RV i PVO Vojske Srbije (pre toga Vojske Srbije i Crne Gore odnosno Vojske Jugoslavije), a autor je gotovo uvek bio naš poznati vojni analitičar Aleksandar Radić. Najnoviji, oktobarski broj AFM-a donosi nam najsvežije informacije o RV i PVO Vojske Srbije, njegovog trenutnog stanja, formacije, modernizaciji i perspektivi.
U sastavu RV i PVO mogli bi se uskoro naći transportni avioni C295M / Foto: Erbas Tango Six je imao prilike da dođe do ovog teksta u kome su manje-više iznesene već dobro poznate činjenice o našem RV i PVO. Postoje i neke prvi put iznesene informacije a neki podaci su zanimljivi za analizu. Uz napomenu da Tango Six nije nezavisno proveravao tvrdnje o novinama u tekstu.
Kada su u pitanju nove nabavke, Radić navodi da se očekuje nabavka nepoznatog broja španskih dvomotornih turboelisnih taktičkih transportnih aviona C295M kako bi se proširile transportne sposobnosti, što bi, prema njegovim tvrdnjama, trebalo da znači da će se nabaviti više od jednog Erbasovog transportera. Podsetimo, postojećem jedinom An-26 resursi ističu 2023. godine (za motore) i 2026. za avion. Prema tome novi transportni avioni bi morali biti naručeni vrlo brzo, u narednih godinu-dve.
Kineske bespilotne letelice CH-95 do kraja ove godine u Srbiji? / Foto: kineski internet Navedena je i nabavka bespilotne letelice klase MALE (Medim Altitude Long Endurance) iz Kine (tada još nije zvanično bio poznat tip, sada znamo da je to, najverovatnije, CH-95), i da bi isporuke trebale biti realizovane već do kraja ove godine. Za nabavku dodatnih Mi-35M, Mi-17V-5 i H145M smo već imali zvaničnih nagoveštaja, a navedena je i moguća kupovina kiparskih Mi-35P. Takođe, ono što je interesantno je i Radićeva tvrdnja da bi se još H145M, osim za VS trebali nabaviti i za Helikoptersku jedinicu MUP-a.
Što se tiče modernizacija, iznesen je podatak da je u programu modernizacije 11 jednoseda MiG-29SD na nivo MiG-29SM, prvo modernizovan po jedan avion od svake podvarijante i varijante, odnosno da su prvo urađeni 9.12A (avion sa evidencijskim brojem 18151), potom 9.12B (18101) i 9.13 (18201). Kada ovi avioni budu ispitani, a promene odobrene, nastaviće se sa programom koji bi treebao biti gotov krajem ove ili početkom sledeće godine.
MiG-29SM 18101, izvorno varijanta 9.12B, nabavljen 1987. godine / Foto: Branislav Milošević Osim toga navedeno je da će srpski MIG-ovi 29SM imati povećan borbeni potencijal što će uključivati precizna ubojna sredstva vazduh-zemlja, kao što je protivradarska raketa H-31P. Autor navodi i da će prema ugovoru iz 2019. godine, avioni imati integrisane rakete vazduh-vazduh R-77 ali i R-27ER.
Jedini zanimljivi detalj koji do sada zvanično nismo znali o modernizaciji Orla jeste da se u nosu tehnološkog demonstratora NJ-22 sa ev. brojem 25531, koji je prvi put prikazan ove godine, nalazi termovizijska kamera kao i laserski daljinomer. Ono što je napomenutno, a što vredi ponoviti jeste da se za sada odustalo od saradnje sa stranim partnerima. Delom opreme razvijene za modernizaciju Orla trebao bi biti osavremenjen i školsko-borbeni G-4 Super Galeb koji bi kao takav služio i u 2030-tim godinama.
Helikopteri H-50B u dejstvu NRZ S-8KOM 80 mm na vežbi “Munjeviti udar 2021“ / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije Za tri laka helikoptera H145M (H-50B) koji za sada mogu biti naoružani samo nevođenim raketnim zrnima 80 mm i mitraljezima 12,7 mm, postoji plan opremanja optoelektronskim sistemom ali i vođenim ubojnim sredstvima, poluatkivno laserski vođenim raketnim zrnima S-8LGR (domaći razvoj ruske NRZ S-8KOM) i vođenom protivoklopnom raketom Pauk. To će ove helikoptere dovesti na Erbasov standard paketa sistema za upravljanje vatrom HForce 3. Tango Six je prošle nedeje preneo da će najverovatnije prvi korak ka HForce 3 sposobnostima biti kroz Talesovu laserski vođenu raketu.
U tekstu je navedeno brojno stanje skoro svakog tipa vazduhoplova RV i PVO VS, ali ono što je najinteresantnije je da prema izveštaju OEBS-a, Srbija poseduje čak 80 borbenih aviona od kojih su 25 lovci presretači MiG-21, a tu je i 10 Orlova u varijanti IJ-22 i INJ-22. Kao što znamo, poslednji operativni MiG-21 se srušio 25. septembra prošle godine, 21. maja ove godine organizovana je ceremonija povlačenja iz upotrebe ovog tipa aviona (mora se naglasiti da je to ipak bila nezvanična svečanost). Izviđači IJ-22 kao i dvosedi INJ-22 ne lete odavno i do sada nismo videli da su u planu za ponovno aktiviranje.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
The post Aleksandar Radić za Air Forces Monthly o RV i PVO Vojske Srbije: Najzanimljiviji detalji o trenutnom stanju, mogućim nabavkama i modernizaciji appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.