U medicinskim kartonima srpskih pilota nema tajni?

Izvor: Radio 021, 29.Mar.2015, 18:39   (ažurirano 02.Apr.2020.)

U medicinskim kartonima srpskih pilota nema tajni?

Kada lekar otvori elektronski dosije da ubeleži suspenziju o letenju, taj dosije se automatski otvara i u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva Srbije.

Saobraćajni piloti imaju obavezu da jednom godišnje dolaze na standardizovani pregled. Ne postoje nikakve komisije za ocenu sposobnosti kao nekada, već jedan lekar obavlja kompletan pregled, piše Politika.

Milijarde dolara uloženo je u zaštitu aviona i posade od putnika koji bi mogli da ugroze bezbednost, a poslednja >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << nesreća tera nas da razmišljamo o tome kako ćemo u budućnosti putnike štititi od pilota. Sada sumnje više nema: Andreas Lubic, kopilot, namerno je oborio letilicu, a nemačko tužilaštvo izašlo je juče sa dokazima da su u pretresu Lubicovog doma našli iscepane izveštaje lekara da je bolestan i da tog dana ne treba da leti.

Nije navedeno o kojoj se bolesti radi, a tvrde i da je svoje probleme sa zdravljem krio pred poslodavcima. Sve je više sumnji u tvrdnju da Lubicovi poslodavci nisu ništa znali o njegovim problemima sa zdravljem, naročito posle izveštaja da su već u Americi, gde se Lubic nalazio na obuci, primećeni njegovi psihički problemi zbog kojih je i uklonjen iz obuke. U američkoj avio-školi u Arizoni, postavljena mu je dijagnoza da je nesposoban za letenje.

Posle zapanjujućeg otkrića da je uzrok avionske nesreće samoubilački akt kopilota, koji se pretvorio u masovno ubistvo, sa svih strana sveta stižu zahtevi da se pooštre psihološko-psihijatrijski pregledi pilota i ostalih članova posade. Jasno je da u ovoj sferi protokoli moraju da se menjaju i da se više nikada ne sme dogoditi da nesreću izazove pilot kome je lekar napisao da zbog zdravstvenih razloga ne može da radi, odnosno leti.

Kako je to regulisano u Srbiji i kome stiže lekarski izveštaj da pilot ili drugi član letačkog osoblja ne može bezbedno da upravlja avionom?

"U Srbiji postoji jedinstvena baza podataka kojoj pristup ima samo lekar koji ima ovlašćenja za pregled vazduhoplovnog osoblja. Kada lekar otvori elektronski dosije da ubeleži suspenziju o letenju, taj dosije se automatski otvara i u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva. Pošto imamo mali broj pilota, mi Direktorat o nesposobnosti pilota za letenje obavestimo i telefonom. Suspenzija je ultimativna! Lekar je u obavezi da obavesti i poslodavca, to jest avio-kompaniju da je ta osoba nesposobna za let. To je na zapadu uređeno na isti način, ali očigledno neke stvari se ne poštuju svuda na isti način ", objašnjava za Politiku neuropsihijatar i ovlašćeni lekar za pregled vazduhoplovnog osoblja Vladimir Lazić

Srbija je član evropskog sistema za bezbednost u vazdušnom saobraćaju i prema tome prihvata ove evropske standarde od 2006. godine.

"Saobraćajni piloti imaju obavezu da jednom godišnje dolaze na standardizovani pregled. Ne postoje nikakve komisije za ocenu sposobnosti kao nekada, već jedan lekar obavlja kompletan pregled. Kroz razgovor i fizikalni pregled, lekar stiče utisak o kompletnom zdravlju, ali i psihološkom profilu kandidata. Svaki pregled, bio on drugi ili stoti, podjednako je važan. Kada lekar primeti bilo kakvu promenu u ponašanju koja bi ukazivala na poremećaj u psihološkom ili fiziološkom funkcionisanju, u obavezi je da reaguje. Ovlašćeni lekar ne daje ocenu, nego proširuje preglede, a psihijatar može da traži i psihološku procenu. Tako je u Srbiji, ali i Nemačkoj i celoj Evropi", objašnjava dr Lazić.

Ovaj psihijatar kaže kako ljudi koji se opredeljuju za zanimanje pilota ili za letenje nisu skloni depresiji, a na pitanje da li je ikada nekom pilotu uskratio dozvolu za letenje zbog depresije ili psihičkih problema kaže sledeće:

"Za 20 godina koliko sam radio u JAT-u, četvoricu ili petoricu pilota sam poslao na vanredne preglede zbog nekih poremećaja u ponašanju koje odudaraju od normalnih. To se uglavnom odnosilo na probleme sa pićem, odnosno na zavisnost od alkohola. Nije bilo promena ponašanja "iz čistog mira". Danas pregledam pilote koji lete za inostrane kompanije, ali u Srbiji produžavaju dozvolu i lekarsko uverenje. To su već iskusni stari piloti kod kojih nema ni depresije ni drugih poremećaja psihičkog zdravlja. To su vrlo odgovorni ljudi", navodi Lazić.

On dodaje da nije lekar kod kojeg svaki pilot jednom godišnje dolazi na pregled i jedina osoba koja vodi računa o tome ko upravlja avionima. "Svakoga od letača, kako pilote tako i kabinsko osoblje, matične kompanije prate: da li dolaze na vreme, da li uredno izvršavaju zadatke… Kad god se primeti odudaranje, takva osoba se skida sa leta i šalje na vanredni medicinski pregled", kaže on.

Kako psihičke probleme kopilota nisu prepoznali njegovi poslodavci i kako na moguće samoubistvo nisu pomislile ni osobe iz njegovog najbližeg okruženja objašnjava psihijatar dr Miroslava Jašović-Gašić, profesorka Medicinskog fakulteta u penziji i dugogodišnji direktor Klinike za psihijatriju KCS u Beogradu, jedan od naših najveći poznavalaca oblasti samoubistava.

"Ako je Lubic bio tako inteligentan kako se pominje u izveštajima medija, mogao je da ima i "fenomen disimulacije": da je bio u stanju da prikrije svoje simptome. On možda nije bio kompletno u svom svetu, ali je imao kontakt sa realnošću i praktično skrivao svoje simptome. Kako je moguće da je takva osoba postala pilot? U svakom slučaju to je propust, jer ako je zaista bio odsutan godinu i po dana, morao je da bude urađen psihološki skrining i u češćim vremenskim intervalima. Godinu dana je dugo vreme – objašnjava ona.

Dodaje i kako su psihopatološki sadržaji, u vidu sumanutih ideja ili halucinacija, običnim ljudima nerazumljivi i neprepoznatljivi. "Suicidalnost, odnosno poriv za samoubistvom može da bude veoma nepredvidiv, impulsivan. Moguće je da Lubic dok je ulazio u avion nije imao ni ideju ni nameru da se ubije ili da uradi to što je uradio. Imperativne halucinacije ili sumanute ideje proganjanja mogle su se pojaviti iznenadno, a te ideje isključuju racionalno mišljenje koje daje osećaj krivice. U takvom stanju možda nije bio ni svestan da vodi u smrt još 149 osoba. U svakom slučaju postupak je neuobičajen. Istraga koja mora da uključi osobe koje su ga lečile, psihijatre, psihologe i kriminologe, ali i članove njegove rodbine i prijatelja, pokazaće o čemu se radilo", dodaje ona.

Američki psihijatri komentarišući ovaj slučaj pominju sličnost sa situacijama kada osoba nasumice puca po ljudima u školskom dvorištu ili tržnom centru, a onda izvrši samoubistvo.

Lubic nije prvi pilot-samoubica: u novembru 2013. godine, njegov kolega oborio je avion "Mozambik Erlajnsa" koji je leteo za Luandu u Angoli, a 1999. godine, iznad Nantuketa u Masačusetsu, svih 217 putnika i članova posade u smrt je odveo pilot egipatskog aviona koji je iskoristio trenutak kada je ostao sam u kokpitu da letilicu obori uz fanatično ponavljanje na arapskoj jeziku da se uzda u Boga.

Nastavak na Radio 021...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.