Sve više Grka na biciklima zbog ekonomske krize

Izvor: Southeast European Times, 14.Avg.2012, 23:11   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Sve više Grka na biciklima zbog ekonomske krize

Ostavljajući automobile da bi uštedeli novac, neki građani otkrivaju i to da je vožnja bicikla zdravija.

14/08/2012

Endi Dabilis za Southeast European Times iz Atine -- 14.8.2012.

Angel Kuda, 49, više ne koristi kola da se odveze na posao u jednom video klubu u svom kvartu u zapadnoj Atini. Kao i mnogi drugi Grci, ona se sada vozi biciklom, zbog teške ekonomske krize koja je dovela do smanjenja plata, kao i do povećanja poreza nakon kojeg je cena goriva >> Pročitaj celu vest na sajtu Southeast European Times << dostigla 1,72 evra po litru, što je peta najviša cena u svetu.

„Puno mojih prijatelja sada koristi bicikle“, rekla je ona za SETimes. „Grcima je nekada bilo čudno kada vide nekoga na biciklu, jer su mislili da je lakše koristiti automobil.“

Uprkos obilju sunčeve svetlosti, Grčka nije poznata kao naklonjena biciklima, naročito u Atini, gde čak i autobuske i taksi trake redovno koriste automobili, motori i kamioni, boreći se za prostor. Kada su pre nekoliko godina izneti planovi za pravljenje biciklističkih traka, kritičari su se našalili da će grad prvo morati da obeležava kredom položaje u kojima zatiče žrtve.

„Na Tur de Fransu nećete videti nijednog Grka“, ukazuje Jon Koklakizoglu, 27, vlasnik biciklističke radnje Top sajkl.

„Grci vide bicikle kao sredstvo prevoza siromašnih“, rekao je on za SETimes. Sada, međutim, navodi on, „veliki procenat mojih klijenata nisu sportisti, nego obični ljudi koji žele da se voze vikendom ili da se voze do određenih mesta“.

Zaista, nekada redak prizor bicikliste u Atini -- osim kada su u pitanju klubovi koji redovno organizuju velike relije -- zamenio je sve veći broj ljudi koji se voze biciklom do prodavnica, pijaca i na posao.

„Kriza je navela veći broj ljudi da sednu na bicikle, ali nije samo u tome stvar“, kaže Kostas Dimitrikakis, 36, iz Biciklističkog kluba Atine, u izjavi za SETimes. „Ljudi vole da su zajedno i da imaju društvene aktivnosti … imamo ljude različitih socijalnih statusa i ljude sa starim biciklima i skupim biciklima.“

Filis Kostas, 49, vlasnik obližnje prodavnice bicikala, kaže SETimes-u da je „u poslednje dve godine bilo potražnje … ljudi žele jeftinije proizvode i polovne bicikle“.

Oko 200.000 bicikala prodato je u Grčkoj 2011. godine, što je porast od 25 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Takođe se pojavljuju nove prodavnice bicikala i radionice za popravku.

Istovremeno, prodaja novih automobila pala je 40 odsto. Oko 2.200 benzinskih pumpi je zatvoreno -- četvrtina onih koje su radile pre dve godine -- a 25 odsto BMW-ovih auto salona u Atini je zatvorilo svoja vrata.

Koklakizoglu kaže da se mnogi Grci plaše da koriste bicikle u Atini, ali manji gradovi u drugim delovima zemlje, sa ravnijim terenom, imaju veći broj biciklista.

„Problem je u stavu Grka“, rekao je Koklakizoglu za SETimes. „On se menja, ali je i dalje opasno [voziti bicikl ] u Atini.“

Pecas se slaže. „Atina nije prijateljski raspoložena prema biciklizmu. Ne radi se samo o mentalitetu ljudi, nego i o profilu puteva. Nije tako lako koristiti bicikl“, ali mu se sve veći broj građana okreće i to počinje da im se dopada, ističe on.

Nastavak na Southeast European Times...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Southeast European Times. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Southeast European Times. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.