Hrvatska prva uvodi 3D signalizaciju za pogrešan smer

Izvor: B92, 03.Maj.2019, 17:33   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Hrvatska prva uvodi 3D signalizaciju za pogrešan smer

Hrvatski auto-putevi (HAC) počinju pilot-projekat postavljanja horizontalne signalizacije s 3D efektom na deset petlji i pet odmorišta koja će upozoravati vozače da su krenuli u pogrešnom smeru, prenosi "Večernji list".

Takva vožnja često završava frontalnim sudarom i iako broj takvih prekršaja nije velik, posledice su većinom ozbiljne povrede i smrtni slučajevi.

Greška ulaska u pogrešan smer pritom se, navode, najčešće događa na petljama i odmorištima >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << zbog neopreza vozača izazvanog umorom, vožnje pod uticajem nedozvoljenih sredstava, pada koncentracije, previda saobraćajne signalizacije ili, u najgorem slučaju, zbog samodestruktivnog karaktera vozača koji ulazi u suprotan smer.

U HAC-u kažu da godišnje imaju oko 200 dojava o vožnji u suprotnom smeru na auto-putevima, ali ne budu sve dojave potvrđene.

Naime, neki vozači na vreme shvate grešku pa se vrate u pravi smer pre dolaska policije i putara. međutim, 70 odsto tih dojava ipak bude potvrđeno, a srećom još manje ih završi s posledicama, odnosno saobraćajnom nesrećom.

Od 2007. na HAC-ovim auto-putevima dogodilo se 38 nesreća zbog vožnje u pogrešnom smeru, a u njima je smrtno stradalo 11 osoba, dok ih je 25 teško, a 22 lakše povređeno.

Sada je u zoni petlji i na odmorištima postavljana dodatna vertikalna prometna signalizacija – "ruka" STOP – POGREŠAN SMER – te horizontalna saobraćajna signalizacija – strelice, "vibro" linije.

Ali u HAC-u kažu da je dosadašnja praksa pokazala da postojeća saobraćajna signalizacija za sprečavanje ulazaka vozila u pogrešan smer nije dovoljna i da ju je potrebno dopuniti. Horizontalna 3D prometna signalizacija tako bi uz postojeću vertikalnu vizualno delovala kao fizička prepreka te tako dodatno upozoravala korisnike o ulasku u pogrešan smer vožnje.

U HAC-u navode da je takav način sprečavanja ulazaka vozila u suprotan smer jedinstven u Europi i da se još koristi kao pilot u Austriji.

Horizontalna 3D prometna signalizacija sastoji se od dva dela. Prvi deo čini više manjih oznaka, u pravilu tri, koje se izvode u 3D prikazu stvarajući optičku varku nailaska na "šiljke", a drugi, veći deo, izvodi se u 3D prikazu stvarajući optičku varku veštačke izbočine, odnosno "uzdignute ploče".

Horizontalna oznaka "veštačka izbočina" izvodi se u celoj širini saobraćajne trake do samih bočnih linija, dok se manje oznake, "šiljci", izvode ispred.

Procenjena vrednost radova je 135.000 evra. Za pilot-projekt odabrane su petlje i odmorišta na kojima se najčešće događaju vožnje u pogrešnom smeru, a pritom su u HAC-u vodili računa da budu pokrivene svi auto-putevi kojima upravlja ta kompanija, odnosno da ona budu raspoređena ravnomerno po celoj Hrvatskoj.

Na svakom čvorištu signalizacija će biti postavljena na dve lokacije na kojima je moguće ući na auto-put u pogrešnom smeru, dok će na odmorištima ona biti postavljena na po jednoj lokaciji.

U HAC-u očekuju da će sprovođenjem projekta krenuti posle turističke sezone, kad završe postupak javne nabave i sklope ugovor s izvođačem radova. Nakon toga će godinu dana pratiti i analizirati podatke kako bi videli ima li ta mera učinka.

U HAC-u očekuju da će se na petljama i odmorištima koja budu u pilot-projektu smanjiti broj vožnji u pogrešnom smeru.

Nastavak na B92...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.