5G mreža i avio-saobraćaj: Koliko je velika opasnost za letove u Americi

Izvor: B92, 22.Jan.2022, 19:26

5G mreža i avio-saobraćaj: Koliko je velika opasnost za letove u Americi

Deset vodećih američkih avio-kompanija upozorava da bi skoro uvođenje 5G usluga moglo biti pogubno.

Kažu da bi nova tehnologija mogla da izazove odlaganje hiljada letova i rizik da veliki deo američke flote aviona ostane prizemljen na neodređeno vreme.

5G se oslanja na radio signale.

U SAD, radio frekvencije koje se koriste za 5G su u delu spektra poznatog kao C-Band.

Ove frekvencije su bliske onima koje koriste radio-visinomeri na avionima, >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << koji mere visinu letelice iznad zemlje, ali i daju podatke za bezbednosne i navigacione sisteme.

Zabrinutost je da bi smetnje od 5G prenosa mogle da ometu ispravan rad instrumenata i uzrokuju sigurnosne probleme, posebno pri seletanju aviona.

Potencijalno, veoma ozbiljno.

Krajem 2020. godine, RTCA - američka organizacija koja proizvodi tehničke smernice o pitanjima vazduhoplovstva - objavila je izveštaj na tu temu.

U njemu se navodi da postoji "potencijal za velik negativan uticaj na avio-saobraćaj u Sjedinjenim Državama", a nisu isključene ni katastrofe sa ljudskim žrtvama.

Nedavno je američka agencija za vazduhoplovstvo, FAA, upozorila da bi 5G smetnje mogle dovesti do problema na mnogim sistemima Boingovog 787 Drimlajnera (Dreamliner).

Ovo bi moglo da oteža usporavanje aviona pri sletanju, uzrokujući da skrene sa piste.

Avionima neće biti dozvoljeno da koriste radio visinomere u okolnostima u kojima postoji rizik od ozbiljnih smetnji.

Ali to će ograničiti sposobnost nekih aviona da slete, na primer, pri slaboj vidljivosti.

Erlajns for Amerika (Airlines for America), koja okuplja 10 najvećih avioprevoznika, upozorila je da bi to moglo dovesti do kašnjenja ili otkazivanja više od 1.000 letova u slučaju lošeg vremena, što će ponekad značiti da će "ogromna većina putnika" biti sprečena da otputuje na vreme.

Takođe je sugerisano da će se veliki deo američke flote aviona "smatrati neupotrebljivim" zbog ograničenja njihovih sistema.

Ne u istoj meri.

To je zato što se način na koji se 5G uvodi razlikuje od zemlje do zemlje.

U Evropskoj uniji, na primer, mreže rade na nižim frekvencijama od onih koje američki provajderi planiraju da koriste - smanjujući rizik od smetnji.

5G studobi takođe mogu da rade sa manjom snagom.

Ipak, neke zemlje su preduzele dalje korake da smanje moguće rizike.

U Francuskoj postoje takozvane "tampon zone" oko aerodroma gde su 5G signali ograničeni, dok antene moraju da budu usmerene nadole kako bi se sprečile potencijalne smetnje.

Regulatori u SAD su već preduzeli niz koraka.

FAA je uspostavila privremene tampon zone oko 50 aerodroma, gde će 5G provajderi ograničiti aktivnosti.

Ali one su mnogo manje od zona koje se već koriste u Francuskoj, a američki predajnici će raditi na znatno većim nivoima snage.

Sprovodi se analiza koji visinomeri mogu bezbedno da se koriste u oblastima gde je 5G raspoređen - oni koji nisu dovoljno pouzdani moraće da budu zamenjeni.

Napravljen je i spisak aerodrome na kojima se GPS sistemi mogu koristiti za navođenje aviona pori sletanju umesto radio visinomera.

Ali avio-kompanije insistiraju da to nije dovoljno.

Tvrde da 5G mreža uopšte ne bi trebalo da se aktivira u prečniku od tri kilometra od aerodroma.

Verizon i AT&T su već dva puta odložili uvođenje 5G i pristali su na privremene tampon zone.

Istakli su da je 5G već uveden u oko 40 zemalja.

Prošlog meseca američko telo za bežičnu industriju CTIA optužilo je industriju vazduhoplovstva za "zastrašivanje" i upozorilo da bi odlaganje uvođenja 5G prouzrokovalo veliku ekonomsku štetu.

Možda će vas zanimati i ovaj video: Koliko je pandemija promenila naša avio-putovanja

Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Izvor: BBC News na srpskom

Nastavak na B92...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.