Izvor: Press, 22.Mar.2018, 13:38 (ažurirano 02.Apr.2020.)
"VELIKI BRAT" U AUTO-SERVISU Ovo su velike promene koje čekaju vozače u Srbiji
Poslanici Narodne skupštine danas bi trebalo da usvoje izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja koji predviđa strože uslove za utvrđivanje tehničke ispravnosti automobila.
Foto:Blic.rs
Jedna od najvećih novina koju predviđuju izmene Zakona, prema rečima Damira Okanovića, direktora Komiteta za bezbednost saobraćaja, je da svaka stanica za tehnički pregled mora da ima opremu za video >> Pročitaj celu vest na sajtu Press << nadzor, odnosno za snimanje kompletnog tehničkog pregleda.
Foto: Mladen Šurjanac / RAS Srbija
Damir Okanović
- Radionice tehničkih pregleda moraće da imaju i dobru internet vezu sa jedinicom MUP-a, tako da praktično uvodimo "sistem Velikog brata" kada su u pitanju tehnički pregledi - objašnjava Okanović.
Razlog za to je, kako kaže, što su se do sada uverenja o tehničkoj ispravnosti dobijala i bez dovoženja vozila na tehnički pregled.
- Ne možemo da zatvaramo oči i da ne vidimo ono što svi vide. Uočavamo i na ulicama određeni broj vozila za koja se i sami zapitamo "ko je ovo pustio da dobije tehničku ispravnost?" - ukazuje Okanović.
I Vladimir Marinković, predsednik Nacionalne asocijacije tehničkih pregleda (NATEP), smatra da uvođenje video nadzora na linijama tehničkog pregleda predstavlja najbitniju promenu za tehničke preglede i smatra da će izmenama Zakona tehnički pregled prvi put posle dvadesetak godina ponovo dobiti na svrsi i važnosti koju je trebalo da ima i do sada.
Foto: Z. Ilić / RAS Srbija
Vladimir Marinković
On objašnjava da video nadzor neće odmah po usvajanju zakona biti obavezan, i da će će u prvoj fazi biti uvedeno fotografisanje tehničkog pregleda, jer, navodi, neće biti lako za kratko vreme iz "nesistema uspostaviti sistem", a vlasnici servisa za tehničke preglede imaće rok od tri godine da primene sve odredbe Zakona.
Naime, kako objašnjava posle usvajanja Zakona biće usvojen i novi Pravilnik o linijama tehničkog pregleda koji će doneti prve veća promene u odnosu na važeći iz 1984.
Kako kaže, automobili su se za tih 30 i nešto godina automobili su se dosta promenili, a dobro je, napominje što Pravilnik predviđa rok od tri godine da se svi prilagode prilagode novim odredbama i kako vozači i linije tehničkog pregleda, ali i radnici na liniji tehničkog pregleda.
Marinković skreće pažnju na to da izmena Zakona definiše i minimalno vreme pregleda vozila na tehičkom pregledu, koje za putničko vozilo iznosi 35 minuta, a za teretno 55-60 minuta.
Foto: Mitar Mitrović / RAS Srbija
- To će sprečiti površnost pregleda, ali će napraviti i ravnomernu disperziju po linijama tehničkog pregleda, tako da će sve linije tehničkog pregleda imati dovoljno posla. Nećemo doći u situaciju da jedna linija ima 10.000 pregleda godišnje, a druga 1000 - navodi Marinković.
Izmene zakona uvode sada i obavezu da i putnička vozila starija od 15 godina moraju dva puta godišnje na tehnički pregled.
Zakon iz 2009. godine tu obavezu predvideo je samo za autobuse i teretna vozila, a Marinković kaže da ona u potpunosti ni zaživela u praksi zbog neusvajnja pravilnika koji prate Zakon.
- Sasvim je logično i razumljivo da se starija vozila, koja su više izložena kvaru, češće tehnički pregledaju - rekao je Okanović.
On kaže nije upoznat sa tim da li će cena tehničkog pregleda za vlasnike vozila koji moraju na pregled dva puta godišnje biti prilagođena, a Marinković upućuje na to da će cenu tehničkog pregleda utvrditi Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija, kako minimalnu, tako i maksimalnu.
- Mislim da cena neće biti previsoka, a svakako je u amandmanima dodata i maksimalna cena, baš zbog zaštite prava vozača starijih vozila, a i same države koja dovozi svoja vozila na tehničke preglede - izjavio je Marković.
Foto: Đorđe Kojadinović / RAS Srbija
Dosadašnja cena tehničkog pregleda, kaže on, bila je od 1.500 do 2.000 dinara za putničko, a za teretno dva puta skuplje.
Neke od novina koje donose izmene Zakona su i licenciranje i obuka radnika na linijama kako bi mogli da pregledaju automobile sa novim tehnologijama, kao i centralizacija podataka sa linije tehničkog pregleda i stvaranje baze podataka o svim vozilima u Srbiji koja je bitna za Vladu Srbije i sva njena ministarstva.
Prema Marinkovićevim rečima, izmene Zakona i novi Pravilnik o tehničkim pregledima bazirani su na evropskim pravilima i preporukama - obuka radnika, vreme trajanja pregleda, uspostavljanje baze, nadzora i centralizacije podataka.
Međutim, kako ističe, posle pune primene Pravilnika o tehničkim pregledima 2021. nećemo ni tada u potpunosti biti usklađeni sa evropskim preporukama, već će se tada razmišljati o sledećim fazama, kako bismo, ocenjuje, do 2024. ili 2025. godine bili u potpunosti usklađeni sa evropskim standardima.