Izvor: TangoSix.rs, 29.Jul.2021, 10:01

MAKS-2021: Laki višenamenski avion LMS-901 “Bajkal“, zamena za legendarni An-2

MAKS-2021: Laki višenamenski avion LMS-901 “Bajkal“, zamena za legendarni An-2

Jedan od vazduhoplova koji se nalazi u ‘’Ginisovoj’’ knjizi rekorda jeste sovjetski klipni dvokrilni laki transportni avion An-2, poznat kao ‘’Kukuruznik’’. To je zaslužio pošto se nalazi u operativnoj upotrebi već 73 godine (trenutno samo u Rusiji još uvek leti oko 300 aviona koji imaju potvrdu o plovidbenosti), a iako je proizvodnja An-2 prestala 2001. godine, njegova kineska kopija sa oznakom Y-5 se i dalje proizvodi (ukupno je proizvedeno >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << preko 18000 An-2 i Y-5). Pokušaji da se u Rusiji i Ukrajini zameni novim turboelisnim verzijama sa oznakama TVS-2, An-2-100 i An-3, nisu za sada urodile plodom, izvršena je samo konverzija malog broja starih An-2, proizvedeno je vrlo malo novih primeraka, a mnoge varijante nisu odmakle dalje od prototipa.
Na ovogodišnjem MAKS-u, još jedna od važnijih premijera bila je prikaz prototipa novog lakog višenamenskog aviona LMS-901 ‘’Bajkal’’ koji bi upravo trebao da zameni legendarni An-2. Razvoj ove letelice počeo je relativno skoro, preduzeće ‘’Bajkal-inženjering’’ iz Ulan-Udea, koje se nalazi u sastavu kompanije UZGA (Uralski zavod civilne avijacije, proizvodi i sklapa avione DA40, DA42 i L410) sa sedištem u Jekaterinburgu, pobedilo je na tenderu  Ministarstva industrije i trgovine Rusije i dobilo ugovor za razvoj lakog jednomotornog tuboelisnog višenamenskog aviona za prevoz do 9 putnika.
‘’Bajkal-inženjering’’ je prilikom konstruisanja LMS-901 tesno sarađivao sa Moskovskim vazduhoplovnim institutom (MAI) koji je u ovom poslu imao ključnu ulogu, to je institucija koja je od početka 90-tih godina sticala iskustvo u projektovanju i proizvodnji ultralakih i lakih aviona, neke od njihovih letelica su ‘’Kvant’’, Aviatika-MAI-890, Aviatika-MAI-900, MAI-223, MAI-411. Mora se međutim naglasiti da Rusija za sada nema tradiciju masovne proizvodnje ovakvih letelica, da jednostavno nisu postajale kompanije kao ni interes za proizvodnju odgovarajućih materijala, delova i motora. MAI je već probio rokove definisane ugovorom, prvi prototip je na statička ispitivanja trebao biti predat krajem prošle godine, ostaje da se vidi da li će poleteti do kraja 2021, a planirana je proizvodnja još dva prototipa, jedan za letna, a drugi za statička ispitivanja.
Procenjene taktičko-tehničke karakterstike LMS-901 u odnosu na TVS-2DTS / Foto: UZGA Zvanično je saopšteno da program kasni zbog problema sa snabdevanjem materijala i komponenti jer njihovi proizvođači nisu spremni da za male avione isporučuju male količine potrebnih elemenata, takođe imaju dugačak rok isporuke, dok je još jedan razlog pandemija Korona virusa. Interesantno je da su u ‘’Bajkal-inženjeringu’’ procenili da je na oko 60 procenata teritorije Rusije mala avijacija jedini mogući vid transporta. Glavni konstruktor aviona Vadim Demin izjavio je žurnalu ‘’Ekspert’’ da u kompaniji čine sve kako bi jednom proizvodili 30 do 50 aviona godišnje.
LMS-901 je avion koji je od početka projektovan kao potpuno ruski avion sačinjen od ruskih materijala. Ipak, prototipovi će imati američki turboelisni motor General Electric H800-200 koji predstavlja modernizovanu verziju češkog motora Walter M601, a koji bi od 2023-2024. trebao biti zamenjen ruskim VK-800S. U skladu sa tehničkim zahtevima, zaključeno je da cena LMS-901 ne bi smela da pređe 1,4 miliona evra (prema kretanju kursa iz 2020. godine, ali u osnovnoj verziji, bez autopilota), a cena sata naleta bi trebala da se kreće od 340 do 460 evra. Sve navedene cene su 30 do 50 procenata manje u odnosu na konkurente, poput američkih Cesna 208 i Kodiak 100, te švajcarskog PC-6 (mora se naglasiti da se ovaj avion više ne proizvodi).
Novi avion je nešto manji od An-2, ali je brži i ima mnogo veći dolet. Visina kabine je 1,65 m (kod An-2 1,8 m), može da preveze do 9 putnika (An-2 12 putnika), maksimalna brzina je 300 km/h (kod An-2 236 km/h), maksimalni dolet je 3000 km (An-2 990 km). Dimenzije LMS-901 su (dužina, razmah krila, visina) 12,18×16,54×3,7 m(An-2 12,4×18,17×5,35 m), površina krila 28,734 m2 (An-2 71,52 m2 za oba krila), masa praznog aviona je 2040 kg (kod An-2 3400-3690 kg), maksimalna poletna amsa 4800 kg (5250 kg), dolet sa dve tone tereta je 1500 km.
Planirano je da LMS-901 ima verzije sa skijama kao i plovcima što će biti veoma traženo u udaljenim predelima Rusije kao i na Arktiku. Pre MAKS-2021 bili su potpisani ‘’meki’’ ugovori za 10 primeraka, a proizvođač očekuje da će početna prodaja dostići cifru od 100 aviona. Generalni direktor kompanije UZGA Vadim Badeha izjavio je na avio-salonu MAKS-2021 da bi do 2030. država Rusija mogla da naruči oko 300 aviona LMS-901 u vrednosti od oko 413 miliona dolara.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
The post MAKS-2021: Laki višenamenski avion LMS-901 “Bajkal“, zamena za legendarni An-2 appeared first on Tango Six.
Pogledaj vesti o: Ukrajina vesti

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.