Izvor: RTS, 20.Jan.2021, 14:00

Gabor Sagmajster otkriva koliko je teško stići do cilja na Dakar reliju

Godinama unazad ime Gabora Sagmajstera sinonim je za Dakar reli, barem u Srbiji. Svako ko je čuo za najtežu trku na svetu čuo je i za 50-godišnjeg Subotičanina, koji je ove godine 13. put bio deo Dakara. Jubilarni, deseti put je stigao do završne linije ili, kako sam voli da kaže, "uneo je motor i sebe u cilj". Sagmajster je odmah po povratku u Srbiju bio gost Jutarnjeg programa RTS-a, gde je, zajedno sa našim kolegom Predragom Milinkovićem, govorio o ovogodišnjem izdanju. >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS <<
Gabor je u svojoj kategoriji bio 17, dok je u generalnom plasmanu zauzeo 60. poziciju, na trci na kojoj je rekord ostvario Stefan Peterhansel.

Posle najboljeg rezultata karijere bio prezadovoljan, ali je potvrdio da je imao velikih problema da se navikne na konfiguraciju staze.
"Ova godina je stvarno uspela kako treba. Bilo je super, deseti put sam stigao na cilj. Najveći izazov je bio taj kamen u Saudijskoj Arabiji. To ja ne volim. Iz Vojvodine sam, iz Subotice, mi smo navikli na ravničarski pisak, subotički rečeno. Pet-šest dana smo imali veoma teške uslove. Vidite i sami, ovaj kamen pored peska – izuzetno teško se prolazi, ali uspeo sam", rekao je Sagmajster.
"Mnogo sam radio na tome, mnogo smo radili i sa kondicionim trenerom Zoranom Ivanovićem, olimpijcem mojim iz '77. Uspeo sam deseti put, cilj je bio da se 'dovučem' do cilja, ali sam stigao. Bio sam 17. u svojoj kategoriji, najbolji rezultat do sada, a od ukupno 127 vozača sam bio na 60. mestu."
Malo ljudi zna koliko je teško uopšte stići do učešća na Dakaru...
"Veoma teško, potrebna je ozbiljna organizacija. Nas oko 40 radi na Dakar reliju dok sam ja napolju, a ja sam samo jedan igrač u ekipi. Imam jako veliki broj ljudi koji ili finansiraju ili pomažu u organizaciji."

A kolike se brzine postižu na samoj trci?
"Ako su 'hupseri', onda su brzine koje se dostižu između 100 i 120 kilometara na čas, ako je ravno od 170 do 180 je maksimum. Malo sam teži na motoru i ja se vozim između 140 i 150 km/h."
"Jedan od najtežih Dakar relija u istoriji"
Ovogodišnje izdanje trke bilo je jedno od najtežih, čemu svedoče mnogi učesnici, zbog nekoliko organizacionih izmena. Sagmajster je doživeo novu povredu i verovatno prelom ramena, ali kako kaže, na to se već navikao.
Novinar RTS-a Predrag Milinković 11. put u karijeri je pratio Dakar reli i kaže da je sada bilo drugačije nego ranije.
"Izgleda najteži Dakar, to će čak reći i takmičari. Jedan od najtežih sigurno jer je organizator napravio jednu izmenu. Najteže deonice je ranije stavljao na početku specijalnog ispita, a sada je to obrnuo – najteže deonice su dolazile na kraju, kada su svi izmoreni i zato je bilo dosta odustajanja. Samo u njegovoj kategoriji je bilo više od 50 takmičara koji nisu stigli do cilja. Tu je bilo i vrhunskih vozača", naveo je Milinković.

On je pojasnio i kako izgleda samo takmičenje.
"Treba istaći da tu ima nekoliko kategorija. Imate fabričke vozače koji su praktično nedodirljivi i oni se međusobno bore za titulu. Svi ostali pokušavaju samo da dođu do cilja. To je večita borba svakoga dana da stigneš do cilja i suočavaš se sa raznim problemima. Postoji kategorija 'male moto' u kojoj se Gabor takmiči, tu su takmičari sami, nemaju pravo na inženjera i bilo kakvu pomoć."
"Sam menjam gume, štelujem motor..."
Sagmajster se nadovezao kako bi detaljnije opisao nadmetanje u jednoj od najzahtevnijih klasa na reliju Dakar.
"Ujutru ustajem i krenem iz šatora u pola četiri, odem na doručak, sredim se i u pola pet krenem iz kampa. Vozam se dva sata na 'lijazonu' do starta i onda vozim devet sati otprilike svakoga dana. Uveče dođem oko šest ili sedam časova u bivak (kamp) i na večeru. Sam menjam gume, ulje, filtere, štelujem motor, amortizere, sve što treba... To traje još jedno dva ili tri sata", dodaje Sagmajster.

Situacija u kojoj se svet nalazi poslednjih 12 meseci uticala je i na organizaciju najteže reli trke na svetu, pa su mere predostrožnosti bile izuzetno visoke. Milinković je istakao da su svi koji su bili "oko" trke bili zaista ljubazni i od pomoći.
"Tamo skoro da nema koronavirusa, u proseku 100 slučajeva dnevno na 38 miliona stanovnika. Između ostalog jer 11 meseci niko nije izlazio iz zemlje. Obavezno je nošenje maske, kazna je 2.500 evra ukoliko vas uhvate bez maske. I zaista, na ulici su svi nosili, sem u pustinji ako je neka porodica bez maske. Imaju vrlo mali broj slučajeva."
"Naravno, svi smo bili testirani pre nego što smo krenuli, pa kada smo došli u Saudijsku Arabiju i na kraju, testirali smo se i kada smo se vratili."
Sagmajster je neposredno pre odlaska na trku preležao kovid 19.
"Imao sam koronavirus početkom decembra, tako sam i saznao kada su me testirali, ali blaži oblik. Nedelju dana sam bio bolestan, posle još jednu sedmicu ostao u kući i potom sam mogao da počnem sa treninzima. Imao sam dve nedelje do starta, testirao se i bio negativan. Stigao u Saudijsku Arabiju i opet bio negativan."
"Mislim da još nisam završio sa Dakarom"
Gaborova karijera traje 28 godina i u njoj je ostvario sve što je mogao da zamisli, kako na domaćem, tako i na međunarodnom planu. Ipak, ne veruje da je završio sa Dakarom.

"Ne znam, najverovatnije nije kraj. Kada stignem kući, uvek je kraj, ali sada imam mnogo energije jer smo završili nešto što smo stvarno hteli. Deseti put stigli na cilj Dakara. Sagmajster moto tim je deseti uzastopni šampion Srbije u motokrosu."
Kako sam kaže, želja mu je da se od sledeće godine takmiči na nekom četvorotočkašu, ali još nije siguran da li će imati nekog naslednika kada se povuče. Spomenuo je Vladu Rajevića, Miloša Đorđevića i Dalibora Kujundžića, višestruke motokros šampione Srbije, koje ipak čeka dug put ukoliko se odluče da krenu stopana velikana iz Subotice.
Milinković, ipak, upozorava da je to mnogo teži put nego što ljudi misle.
"Ljudi koji žele da se takmiče na Dakaru moraju da znaju da to nije samo trka. Važna je i navigacija, zato se toliko često i gube takmičari. Imate skrivene tačke koje morate da pronađete i, ako ih promašite, dobijete više sati kazne. Nekoliko tih promašaja znači i diskvalifikaciju, i zato je veliki pritisak. Zato se desi da su oni izuzetno srećni kada završen dan ili psihički malo puknu. Nije lako, zaista", zaključio je Milinković.
Specijalna emisija posvećena ovogodišnjem Dakar reliju biće prikazana 31. januara na RTS-u.
Pogledaj vesti o: Subotica

Nastavak na RTS...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.