Izvor: Radio 021, 03.Feb.2019, 23:47   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Nabavka "Babićevog automobila" - Koridori "ozakonili" korupciju ugovorom?

Automobil "škoda superb" kojim je upravljao vozač zaposlen u Koridorima Srbije, a koji je izazvao tešku nesreću na naplatnoj rampi Doljevac, kupila je bugarska firma Trejs na zahtev Koridora Srbije.

Kako tvrde i u Koridorima Srbije i u bugarskoj firmi, kupovina automobila vezana je za jedan od poslova na izgradnji deonice Koridora 10. Ne postoji međutim saglasnost oko toga kako se i kada nabavka automobila našla u ugovoru za izgradnju deonice autoputa.

U >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << odgovorima na pitanja novinara Insajdera u kompaniji Trejs navode da je to bio uslov već na tenderu, dok u Koridorima samo kažu da je nabavka automobila predviđena ugovorom.

Naime, kompanija Trejs u odgovoru navodi: Predviđena je kupovina i održavanje od strane izvođača radova do šest automobila, u zavisnosti od potrebe Nadzornog organa i investitora, sa unapred definisanim karakteristikama, predviđenoj još u fazi tendera.

Koridori Srbije ne spominju tender, ali navode za Insajder da će automobili nakon završetka deonice puta ostati u vlasništvu ove državne firme. "Prema ugovornoj obavezi Izvođači radova dužni su da obezbede opremu i vozila za potrebe predstavnika investitora i inženjera (nadzornog organa), a u cilju realizacije projekta.  Opremu i vozila predstavnici investitora i inženjera koriste tokom cele realizacije projekta, a postaju vlasništvo investitora tek po završetku svih radova i okončanju Ugovora", istakli su u ovom državnom preduzeću.

Ugovor sa bugarskom firmom o izvođenju radova Gornje Polje – Caričina Dolina, kako u odgovoru navode Koridori, potpisan je 29. 4. 2013. godine. Kompanija Trejs za Insajder ističe da su Koridori Srbije zahtev za nabavku automobila ovoj kompaniji uputili u decembru 2017. Na sajtu Koridora Srbije nisu dostupni podaci o tenderu o izgradnji deonice puta Gornje Polje – Caričina Dolina na Koridoru 10. Dostupna su samo tri dokumenta- poziv za dostavljanje ponuda, produženje roka i obaveštenje o dodeli ugovora. Ni u jednom od njih nisu navedeni detaljni uslovi. U Koridorima Srbije tvrde da je uobičajena praksa u međunarodnim ugovorima u Evropi i svetu da izvođač radova obezbeđuje opremu i vozila za potrebe investitora i inženjere koji vrše nadzor.

Novinari Insajdera su od Koridora Srbije tražili i ugovor na osnovu kog je utvrđena obaveza izvođača da obezbedi opremu i vozila. Prema informacijama dostupnim na sajtu Koridora Srbije, deonica puta za koju su Koridori Srbije angažovali Trejs, tako što je ugovorom predviđena i nabavka automobila, finansira se iz kredita Evropske investicione banke, a ugovorena vrednost posla je 3, 8 milijardi dinara odnosno 34,5 miliona evra.

Postavlja se ne samo pitanje kako je uopšte moguće da izvođač radova na izgradnji puta nabavlja automobile, već i da li je cena automobila ugrađena u cenu izgradnje puta. To bi značilo da su ih, zajedno sa putem, platili građani.

U ovom slučaju sporno je ne samo to što državna firma dobija automobile od privatne firme koju je angažovala, već i to što su Koridori i nadzorni organ, koji je dužan da nadgleda kvalitet i brzinu radova koje ova firma izvodi. Novinari Insajdera uputili su pitanje i Agenciji za borbu protiv korupcije da li je u skladu sa zakonom da se u ugovor o izgradnji putne deonice unosi obaveza izvođača radova da investitoru kupuje automobile.

Državna firma "ozakonila" korupciju ugovorom?

Nakon što je tragedija na auto-putu otvorila pitanje porekla automobila u kome se vozio javni funkcioner, građevinski inženjer Danijel Dašić kaže za Južne vesti da je u ovom slučaju, po slovu zakona, reč o korupciji. "Nedozvoljenu povezanost" između investitora i nadzora sa izvođačem, iz Koridora su ozvaničili ugovorom još 2013. godine.

Ovakvu ugovornu stavku, smatra Dašić, treba da ispita Komisija za zaštitu konkurencije, a onda i posebno odeljenje Tužilaštva za korupciju. "Ne može izvođač radova da daje bilo kakvu uslugu ili bilo šta svom nadzornom organu, jer ovde Koridori su definitivno zaduženi - oni su investitori i nadzor. Postoji sveto trojstvo u građevini koje se zove izvođač-projektant-nadzor. Ta tri se ne mešaju, a iznad svih njih je investitor. Generalno po našem zakonu to jeste jedna vrsta mita - koruptivne radnje. Radi se o tome da je izvođač radova činio uslugu investitoru, to nije dozvoljeno", objašnjava Dašić.

Osim toga, Dašić dodaje da je problematično i ukoliko je auto privatne firme koja je posao dobila na tenderu, bio pod blinkerima, kako su kazali pojedini očevici. Ipak, iz Koridora demantuju da je auto imaju rotaciju i blinkere i naglašavaju da je ovakva nabavka vozila "uobičajena praksa u međunarodnim ugovorima u Evropi i svetu".

Dosadašnji direktor Koridora Srbije Zoran Babić saopštio je u petak da podnosi neopozivu ostavku na to mesto na koje je imenovan u maju 2017. godine. U nesreći je jedna osoba poginula, a pet je povređeno, među njima i Zoran Babić. Vozaču automobila u kojem je bio Zoran Babić određeno je zadržavanje do 48 časova uz krivičnu prijavu za teško delo protiv bezbednosti javnog saobraćaja.

Autor: Insajder, Južne vesti

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.
Pogledaj vesti o: Skoda

Nastavak na Radio 021...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.