Istraživanje: Kreativna industrija u Srbiji među najpogođenijim Covid-19 krizom

Izvor: Advertiser-Serbia.com, 03.Avg.2020, 10:43

Istraživanje: Kreativna industrija u Srbiji među najpogođenijim Covid-19 krizom

Time su nastavljene aktivnosti inicirane u razgovorima između  UEPS-a, IAA, IAB i Društva za odnose s javnošću započetih tokom maja, sa idejom zajedničkog obraćanja nadležnim državnim organima za podršku kreativnoj industriji u periodu krize izazvane korona virusom. S obzirom da je za svako ozbiljnije sagledavanje i analizu potrebno vreme, procenjeno je da je polovina godine, od čega četiri meseca poslovanja u uslovima omeđenih ograničenjima vezanih za Covid 19, pravo vreme za realistično >> Pročitaj celu vest na sajtu Advertiser-Serbia.com << sumiranje posledica koje je epidemija ostavila na ovu privrednu delatnost, kao i anticipiranje budućih aktivnosti.

Među učesnicima istraživanja, struktura različitih poslovnih profila je sledeća: Medijska – 10,7%, digital – 1,36%, BTL – 21,5%, kreativna – 42,9%, integrisane komunikacije – 7,2%, strateške komunikacije, poslovni konsalting i proizvodnja po – 3,6% i ostalo – 5,54%

UEPS istraživanja su potvrdila osnovnu tezu istraživanja PKS-a i USAID-a da je kreativna industrija u veoma teškoj situaciji. Podaci dobijeni istraživanjem nedvosmileno ukazuju na to, operativno rasčlanjujući ključna žarišta problema sa kojima se kreativna industrija suočava:

– 43,3% pravnih lica beleži pad prometa od 70% i više, 23,3%, – pad prometa od 30% i više, a 6,7% – pad prometa 50% i više. Najpogođeniji deo kreativne industrije su oni koji se bave oraganizacijom događaja, odnosno BTL agencije.

– 43.3% učesnika ankete procenjuju da u ovakvim uslovima njihovo poslovanje može da izdrži još 3 meseca, njih 20% – 6 meseci, 6,7% misli da može da izdrži još godinu dana, a 23,3% nema procenu.

– Iako je mali broj njih do sada (zbog mera države) otpuštao zaposlene (13,8%), u narednom periodu njih 50% izjasnilo se da planira ovakvu meru racionalizacije poslovanja.

– Zarade zaposlenih je u prvoj polovini godine smanjilo je njih 36,7%, u narednom periodu većina planira ovakvu meru: smanjenje broja zaposlenih shodno obimu poslovanja i prometa; 22,2%, smanjenje plata i smanjenje broja zaposlenih; 29,6%, uvođenje skraćenog radnog vremena uz nadoknadu prilagođenu skraćenju radnog vremena -11,1%, a smanjenje broja zaposlenih i zapošljavanje prema potrebama juniora uz nižu nadoknadu – 22,2%; da zadrži sve zaposlene, uz smanjenje zarada, shodno obimu poslovanja i prometa planira njih 25,9%

– Najzad, industrija očekuje pomoć i podršku kako bi prebrodila ovaj period u smislu poreskih olakšica (40%) odlaganja plaćanja PDV-a do momenta naplate potraživanja i ostalih dospelih obaveza prema državi (23,3%), a posebno očekuje podrška države industriji u aktivnostima podsticanja oglašavanja koje bi strateški podržale oglašivače i agencije, odnosno opstanak kreativne industrije (26,7). Većina smatra da podrška treba da bude set svih ovih mera.

Svi učesnici istraživanja smatraju da ova industrija značajno učestvuje u ukupnom poreskom budžetu države i da je stoga zajednički interes nalaženje optimalnih rešenja u direktnim pregovorima s predstavnicima državnih organa jer samo uzajamnom podrškom možemo prevazići krizu.

Nastavak na Advertiser-Serbia.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Advertiser-Serbia.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Advertiser-Serbia.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.