Izvor: Radio Televizija Vojvodine, 08.Apr.2020, 18:07

Pruga Budimpešta-Beograd tema rasprave u mađarskom parlamentu

Pruga Budimpešta-Beograd tema rasprave u mađarskom parlamentu

Izgradnja brze pruge Budimpešta-Beograd na ovdašnjem delu trase postala je glavna tema današnje rasprave u mađarskom parlamentu, a stavovi vladajućih i opozicionih stranaka su dijametralno suprotni.

Povod je bio predlog izmene Zakona o realizaciji i finansiranju pomenutog projekta, o kojem su se još pre nekoliko godina saglasili visoki funkcioneri Mađarske, Srbije i Kine. Stav koalicionih partnera, Fidesa i demohrišćana, jeste da bi trebalo ubrzati otvaranje tog plana, >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio Televizija Vojvodine << dok poslanici levih, liberalnih, "zelenih" i desničarskih partija smatraju da bi u vreme epidemije koronavirusa takve investicije trebalo zaustaviti, ili bar odložiti, a ta sredstva uložiti u nešto hitnije.

"Cilj vlade je da pojednostavi tok izdavanja dozvola za početak gradnje železničke saobraćajnice Budimpešta-Beograd, kako bi se predviđeni rokovi skratili i smanjili eventualni rizici", izjavio je državni sekretar u Ministarstvu za inovacije i tehnološki razvoj Tamaš Šanda.

Prema njegovim rečima predložene promene bi ubrzale eksproprijaciju zemljišta na predviđenoj trasi, garantovale očuvanje životne sredine i doprinele privrednom razvoju čitave zemlje.

"Brza pruga do Beograda bi pretvorila Mađarsku u logistički centar broj jedan u regionu, a omogućila bi i najbrži i najjeftiniji prevoz kineske robe na tržište Zapadne Evrope", dodao je Šanda.

On je podsetio da će pruga celom dužinom imati dva koloseka, a vozovi će moći da jure i brzinom od 200 kilometara na sat, čime će se potpuno uklopiti u železničku mrežu Evropske unije.

Prema mišljenju Gabora Banjaija, portparola poslaničke grupe Fidesa, bila bi velika greška odustati od te investicije, jer će ona pozitivno uticati na privredni i društveni razvoj Mađarske u narednih nekoliko decenija.

"Linija se ne otvara samo prema Kini, već i celom arapskom svetu, posredno i ka Sredozemnom i Crvenom moru, Australiji, Indiji i istočnoj Africi, a da ne govorimo o njenom značaju za čitav Balkan. Skoro 95 odsto robe stiže morem, pa je veoma bitno koje će države biti u stanju da je prihvate i prebace na željenu destinaciju", istakao je Banjai.

Za krajnje desničarski Jobik pruga Budimpešta-Beograd je "nerazumna, luda investicija", a sva do sada potpisana dokumenta trebalo bi "pocepati i baciti u kantu za smeće".

"Predlog je netransparentan, jer je vlada pojedinosti ugovora proglasila državnom tajnom za narednih 10 godina, a kineska strana nije dala nikakve garancije da će tom trasom povećati promet svoje robe", rekao je predstavnik te partije Balaž Ander.

Mađarska socijalistička partija smatra da projekat šteti mađarskim interesima, jer se finansira relativno skupim kreditom.

"Nije problem što Mađarska želi da postane logistički centar za teretni železnički saobraćaj, niti što hoće da posluje sa Kinom, već što ne znamo pojedinosti dokumenta proglašenog državnom tajnom", ukazao je Laslo Sakač.

I Laslo Varju iz Demokratske koalicije smatra da građani moraju da znaju u šta će biti utrošeno 1.000 milijardi forinti (blizu tri miliona evra), jer se radi o njihovom novcu. Uveren je da bi Mađarska bolje prošla da je tražila sredstva iz Brisela, nego što se opredelila za kineski kredit.

Kopredsednik ekološke LMP stranke Laslo Lorant Keresteš takođe je ubeđen da pruga nije u mađarskom interesu, jer je veliko pitanje kada će uloženi novac biti vraćen. Slično misli i Bence Tordai (Pokret Dijalog), koji se upitao i kako će predlog zakona uticati na usporavanje širenja epidemije, što je u ovom trenutak najpreči zadatak vlade Viktora Orbana.

Nastavak na Radio Televizija Vojvodine...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio Televizija Vojvodine. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio Televizija Vojvodine. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.